Hopp til innhold
jallaman

Se her, vill eller oppdrett

Recommended Posts

Ikke enkel denne her, men som du beskriver gjellelokk og finner så tyder det på en oppdretter. Forøvrig veldig fin kondisjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ikke enkel denne her, men som du beskriver gjellelokk og finner så tyder det på en oppdretter. Forøvrig veldig fin kondisjon.

Hej fin upprättare är det, den jag fick var icke så spolformad i kroppen som denna.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Denne tok jeg opp i 2011 sesongen, utelukkende fordi jeg tok den for å være oppdrett.. Stutt, rund, korte gjellelokk og slitte finner. Ganske like fisk tross dårlig bilde. Denne ble dog bekreftet som vill etter en DNA prøve.. Ikke så lett å se forskjell lenger da fisken som "rømmer" ofte er smolt, og tilbakevendende laks har gått en kamp eller to i gytegropa før. Det er såpass ille at skjellprøver ikke ensbetydene kan bekrefte eller avkrefte om det er oppdrett lenger, men DNA prøve må takes for å si med sikkerhet. Men dette var det vel ganske mange elver som fikk seg en overraskelse på i fjor, i sin plutselige oppsving i antall fisk.

Så med denne i bakhand, vil jeg påstå at fisken din er villfisk! :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lukter villfisk av denne .

Det at gjellelokk og ryggfinne ikke er 100 % er ikke ensbetydende med oppdrett .

Send inn en prøve om du har anledning.

Gratulerer med flott laks forøvrig :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg medgir at jeg sliter med disse tingene. Hva blir innsendte skjell- og dnaprøver sammenlignet med? Oppdrettslaks er da ikke en egen fisk i laksefamilien som f x pukkellaks.

Når en typisk smålakselv ett år får mengder av mellom- og storlaks og skjellprøver tilsier villaks. Og neste år er det knapt fisk i elva.

Men en dag blir kanskje denne smule forvirring opplyst og forsvinner.

PS: Skulle gjerne ha sett disse to avbildede laksene når de ble sløyet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg medgir at jeg sliter med disse tingene. Hva blir innsendte skjell- og dnaprøver sammenlignet med? Oppdrettslaks er da ikke en egen fisk i laksefamilien som f x pukkellaks.

Når en typisk smålakselv ett år får mengder av mellom- og storlaks og skjellprøver tilsier villaks. Og neste år er det knapt fisk i elva.

Men en dag blir kanskje denne smule forvirring opplyst og forsvinner.

PS: Skulle gjerne ha sett disse to avbildede laksene når de ble sløyet.

Jeg ser knapt forskjell lenger, så har gitt meg med laksefiske for noen år.. Er laksen tatt i Eidfjord Jallamann? Og innenfor de to siste ukenene?

Men om jeg har forstått det rett Svensvik, så er skjellprøver som å telle årringer på et tre. Man ser vekstkårene ut i fra ringene på skjellene. Oppdrett store ujevne sprang, mens vill laks mer jevn vekst. Dna. må jo være arvemateriale? Alle laksestammene har sitt særegne arvemateriale, og jeg antar disse er lagret i genbanken? Så får salaren korrigere meg om jeg tar feil. Han kan jo dette med biologisk mangfold.. Min fisk ble gitt bort, så fikk hverken sjekket den

for vev etter vaksine eller sammenvokste organer.

Før var det lett å se forskjell på oppdrett og villfisk, det sliter jeg med nå. Kanskje jeg begynner å bli gammel og det er øynene, eller så har fisken forandret seg.. Les: MYE fisk "rømmer" som smolt, i forhold til slaktefisk som ofte rømte for ti år siden..

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I Eidfjord ja. Men de andre lakserne me har gjennutsatt,de har ikkje skader på gjellelokk det har vore riktigt flotte fisker. Denne har skadet gjellelokk på beggesider,denne kan være en som rømt som smolt,eller mulkigens satt ut frå genbanken men då sku den ha vore fettfinne klippt,så var det rømmingen med stamfisk i fjor høst det var tatt noen av dei i fjorden her inne, fan ikkje lett det her skjellprøve er tatt så vi får svaret der får man håpa. i øvrigt er det bare landet 3 oppdrettsfisk. Kommer en reportasje i HF i morgen,kan hende det blir liv og røre om denne fisken.

Noen gode forslag om hvordan man får slutt på dorging med dyprigg i øvre delen av eidfjordvannet? er det hagle som skal til får å få slutt på den fiskinga?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men om jeg har forstått det rett Svensvik, så er skjellprøver som å telle årringer på et tre. Man ser vekstkårene ut i fra ringene på skjellene. Oppdrett store ujevne sprang, mens vill laks mer jevn vekst. Dna. må jo være arvemateriale? Alle laksestammene har sitt særegne arvemateriale, og jeg antar disse er lagret i genbanken?

Joda, men en laks som har rømt som smolt og har gått i havet flere år vil da vel ha ringer som en villaks? Og hva er forskjellen i genetikken mellom en Salmo salar klekket i en boks på bunnen av en elv etter stamlaksfiske og en Salmo salar klekket ut i et plastkar på et oppdrettsanlegg?

Som sagt, en dag blir vel forvirringen opplyst.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er litt å finne på nett når man goorgler "dna" men å evne å forstå det som beskrives er jo en helt annen sak og krever vel mere enn teknisk utdannelse for å forstå.

http://www.imr.no/nyhetsarkiv/2004/july/kan_vi_identifisera_romt_laks_ved_hjelp_av_dna/nb-no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er litt å finne på nett når man goorgler "dna" men å evne å forstå det som beskrives er jo en helt annen sak og krever vel mere enn teknisk utdannelse for å forstå.

http://www.imr.no/ny...lp_av_dna/nb-no

Litt sånn som dette? http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8250010 . Nei dette skjønte jeg ikke noe av... Biologisk sett trodde jeg laksene våre var "programmert" over 1000 år til miljøet den var vokst opp i.. Forskjellen på en vossolaks og en gaula laks? Sånn ca 150 meter backing :lol:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt sånn som dette? http://www.nrk.no/vi...ologi/1.8250010 . Nei dette skjønte jeg ikke noe av... Biologisk sett trodde jeg laksene våre var "programmert" over 1000 år til miljøet den var vokst opp i.. Forskjellen på en vossolaks og en gaula laks? Sånn ca 150 meter backing :lol:

Tørr jeg foreslå videreutdannelse Polkapung. .? Etter avlagt eksamen og professorgrad i Laksens DNA så kan du jo dermed fungere som vårt kjære forums mentor innforbi feltet biologi og for all fremtid bli en aktet og rik kunnskapskilde for de som lider av kunnskapstørst her på forumet.. :P ..

Det prates forøvrig om å merke all fjøslaks med en ID brikke i fremtiden. Da ser jeg oss elvefiskere stå i elven med en slik strekkodelignende maskin og skanne laksen etter at den er fanget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tørr jeg foreslå videreutdannelse Polkapung. .? Etter avlagt eksamen og professorgrad i Laksens DNA så kan du jo dermed fungere som vårt kjære forums mentor innforbi feltet biologi og for all fremtid bli en aktet og rik kunnskapskilde for de som lider av kunnskapstørst her på forumet.. :P ..

Det prates forøvrig om å merke all fjøslaks med en ID brikke i fremtiden. Da ser jeg oss elvefiskere stå i elven med en slik strekkodelignende maskin og skanne laksen etter at den er fanget.

Det har de vel snakket om i ganske mange år, har de ikke? Noen som ikke er så villig til dette.. Samtidig dukker det opp mere og mere laks som ikke lar seg identifisere via skjellprøver..

Trodde det var din rolle jeg "salaren" !? Det jo denne allviter rollen du har søkt etter i nesten to år! En såkalt projecsjon? Det hjalp ikke med spørsmålsform heller nei? ..Men on topic, så har vi slitt med disse fiskene på bildene i åresvis salaren, og selv de med professorgrad som vi har til rådighet både med og uten dykkermasker sliter med å se forskjell!

Med tanke på at denne er tatt i Eidfjord snur jeg og sier det er oppdrett! Det er tatt mange av disse de siste ukene i flere elver, ingen er fettfinneklipt, og de virker litt små for å være av stamfisken som rømte i høst. De så forresten helt for Jæ%$& ut. Like feite som lange.. Venter spent på svaret og artikkel i HF.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det forresten oss fiskere pålagt å kunne vite forskjellen da. Altså myndighetspålagt eller er det noe vi har pålagt oss selv..?

Uansett er det vel noe som burde havne på bordet hos Lisbeth er det ikke. Hun representerer jo tross alt øverste myndighet vedr. vårt lands nasjonale fiskerinæring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ang sprøsmål om DNA prøver jeg forklare på en enkel og kortfattet måte: DNA er bygget opp med ulike baser. Det finnes fire ulike baser: Adenin, Tymin, Guanin og Cytosin (Se wikipedia under Deoksyribonukleinsyre (DNA)). Ved mutasjoner forandrer rekkefølgen for de ulike basene seg i DNA, og det er dette som har ført til at hvert vassdrag i dag (stort sett) har ulike populasjoner. Basert på rekkefølgen av basene i DNA kan det analyseres hvor nært i slekt ulike individer, populasjoner eller arter er hverandre. Basert på variasjon, kan inn- eller utavl også beregnes (mangel på variasjon kan tyde på innavl og innblanding av feilvandrere eller oppdrettsfisk = utavl). Naturlig vil det alltid forekomme variasjon innen populasjoner eller arter også, det er selve grunnlaget for teorien om naturlig seleksjon. Siden oppdrettsfisk stort sett enten stammer fra kryssninger av ulike norske populasjoner eller annen kjent opprinnelse, kan man basert på analyse av baserekkefølgen i deler av DNA hentet ut fra fisk i mange tilfeller sannsynliggjøre hvor fisken stammer fra ved å sammenligne med kjente data.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Liste seg langs elvebredden med "kulehammeren" laglig til for slag, den var jo så "støgg" at den måtte bøte med livet.

Bravo Polkapung, denne var ny :clapping: Om man ikke er noe glansbilde er det kanskje best å holde seg ved teltene når det går en bevæpnet "pung" elvelangs. :huh:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

kan man basert på analyse av baserekkefølgen i deler av DNA hentet ut fra fisk i mange tilfeller sannsynliggjøre hvor fisken stammer fra ved å sammenligne med kjente data.

Ja, men det er sammenligningsgrunnlaget jeg etterspør. Hvor stort/omfattende er dette, er "dna-banken" for norsk laks inkl kyndig personale så velutviklet at hvis f x jeg sender inn en prøve, så får jeg straks et svar hvor resultatet også sannsynliggjøres?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Villaks må vel dette være?

Var gjellelokkene forkortet på begge sider? Kan være en naturlig skade defekt. Hybrid kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Liste seg langs elvebredden med "kulehammeren" laglig til for slag, den var jo så "støgg" at den måtte bøte med livet.

Bravo Polkapung, denne var ny :clapping: Om man ikke er noe glansbilde er det kanskje best å holde seg ved teltene når det går en bevæpnet "pung" elvelangs. :huh:

Denne er tatt i oktober, så kan man jo håpe du klarer å resonere deg frem til i hvilken sammenheng den måtte bøte, og hvilke som stod for vurderingsgrunnlaget. Ikke minst hvorfor den ble sendt til DNA analyse... :clapping:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Denne er tatt i oktober, så kan man jo håpe du klarer å resonere deg frem til i hvilken sammenheng den måtte bøte, og hvilke som stod for vurderingsgrunnlaget. Ikke minst hvorfor den ble sendt til DNA analyse... :clapping:

Ta nå ikke på vei, den ser jo helt "blank" ut for en Lågafisker (Numedalslågen), jeg har aldeles ikke noe anstrengt forhold til dette med å måtte rettferdiggjøre at man slår ihjel sin fangst. Det var redskapet jeg syntes var artig og særdeles orginalt. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ta nå ikke på vei, den ser jo helt "blank" ut for en Lågafisker (Numedalslågen), jeg har aldeles ikke noe anstrengt forhold til dette med å måtte rettferdiggjøre at man slår ihjel sin fangst. Det var redskapet jeg syntes var artig og særdeles orginalt. :biggrin:

Når faenskapet lo av Hardy Priesten som en annen gjedde, så fikk den hammeren ja :P Jeg kakker aldri villfisk i huet! - Trekker tilbake det med faenskapet, DNA viste at det var villfisk...

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, men det er sammenligningsgrunnlaget jeg etterspør. Hvor stort/omfattende er dette, er "dna-banken" for norsk laks inkl kyndig personale så velutviklet at hvis f x jeg sender inn en prøve, så får jeg straks et svar hvor resultatet også sannsynliggjøres?

Uten at jeg har inngående kjennskap til databaser på populasjonsnivå for norsk villaks, så vil jeg tro det. Det er særdeles lite arbeid som skal til for å få det med dagens teknologi iallefall. At de har rimelig kontroll på de relativt få linjene som finnes i oppdretten er jeg ikke i tvil om. Og kyndig personale skal det ikke stå på. De nødvendige teknikkene på lab lærer en godt på 50 arbeidstimer. Forøvrig kreves omtrent like mye datakyndighet som for å navigere i ei nettavis, og programmer for å gjøre beregningen + uhorvelige mengder DNA-sekvenser ligger fritt på nettet (Men som sagt ikke sikker på pop-nivå på norsk villaks. Jeg kan forhøre meg med arbeidskolleger når jeg er tilbake fra ferie om ønskelig?). Bare på min private laptop som jeg nå sitter med i fanget har jeg vel det som er nødvendig av sofware (eller apps som det vel heter i dag?) for å få gjort en slik analyse. Noe av lab-utstyret koster endel Bogdan-sneller, så det er litt værre for hvermansen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Uten at jeg har inngående kjennskap til databaser på populasjonsnivå for norsk villaks, så vil jeg tro det.

Jeg må vel tro på dette. Jeg mener likevel at de to avbildede laksene i denne tråden har utgangspunkt i oppdrett, til tross for at den ene ansees som vill-laks ved dna-prøve. Det skjer mye rart i naturen nå, nå nøyer jeg meg dette ene eksempelet fra gyrobefengte Driva: http://www.tk.no/fan...icle6154111.ece

Del dette innlegget

Lenke til innlegg