Hopp til innhold
anton1

G3 eller G4 simms vadebukse

Recommended Posts

Etter årets første laksetur er det et desverre et faktum at jeg må ha en ny vadebukse. Valget er mellom Simms G3 eller G4. Er det vært penga og legge ut en 1000 lapp ekstra for en G4 kontra G3?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det kommer litt an på hvor du skal bruke den, mener jeg. Jeg hadde en G3, men den fikk mye juling da jeg går mye i høyt viekratt i Finnmark. Det ble til slutt hull på låret.

Jeg kjøpte en G4 før denne sesongen, den har jo 5 lag opp til magen. G3en har 5 lag opp til knærne.

Jeg merket at G4 buksa pustet litt dårligere/ føltes klammere da jeg går ganske mye når jeg fisker.

Jeg føler meg tryggere på at G4 buksa ikke revner i krattet, men som sagt blir den klammere. Vurder ut ifra hvordan bruken din er =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er to helt forskjellige bukser sett ut fra et pustemessig/fukttransporterende ståsted. Skal du bare bevege deg bittelitt

er G3 det beste alternativet. Har en G3 som er 5-6 år nå, hvertfall, og en G4. Liker best G3, er lettere og mer bevegelig og

puster supert.

G4 har vel litt mer blingfaktor enn G3, men .... :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er to helt forskjellige bukser sett ut fra et pustemessig/fukttransporterende ståsted. Skal du bare bevege deg bittelitt

er G3 det beste alternativet. Har en G3 som er 5-6 år nå, hvertfall, og en G4. Liker best G3, er lettere og mer bevegelig og

puster supert.

G4 har vel litt mer blingfaktor enn G3, men ....

Blingfaktor! Nå har jeg hørt det og, herregud for noe tøys. Hva med G4Z a? Det er som du innleder to forskjelige vadere en med mye stoff og en med mer. G4en har mer stoff i ræva noe jeg synes er praktisk for en lubben type som meg som liker å sitte på den. Bevegeligheten er kanskje marginalt dårligere men tviler vel på at det er særlig utslagsgivende for mannen i gata. Begge buksene er veldig bra men jeg ville uten tvil tatt G4en til laks og kystfisket jeg bedriver. Mye stein og svaberg sliter mye på buksene.

Kunne heller ikke merke store forskjellen når det gjelder pusteegenskapene mellom de to buksene...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvorfor ikke denne? http://www.simmsfishing.com/site/guide_wader.html The Classic is back.

Selv syntes jeg disse har vært meget gode uten alt stasj og dette han kalte "blingfaktor".

Kjøpte mine første av disse i Guide buksene i 96, siden har kun valg av størrelse endret seg litt :wink:

Selvfølgelig kunne slike "prostata bukser" med glidlås kanskje være et kommende valg når behovet for rask og hyppig vannlating presser på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvorfor ikke denne? http://www.simmsfish...uide_wader.html The Classic is back.

Selv syntes jeg disse har vært meget gode uten alt stasj og dette han kalte "blingfaktor".

Kjøpte mine første av disse i Guide buksene i 96, siden har kun valg av størrelse endret seg litt :wink:

Selvfølgelig kunne slike "prostata bukser" med glidlås kanskje være et kommende valg når behovet for rask og hyppig vannlating presser på.

Hadde definitivt gått for Guide-modellen. Har hatt fleire Guidebukser i mange år og vore stornøgd. Har brukt G4 med glidelås no i 2 sesongar og badar i kondens. Og, ja, den er reingjort og reimpregnert etter boka for å optimalisere pusteeigenskapene. Når eg ifører meg den gamle Guidebuksa inn i mellom er trivselsfaktoren skyhøg i forhold til G4. Når det er sagt verkar G4 buksa til å vere robust som ein rustning. Den er skambrukt men verkar særs slitesterk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er jo viktig å ta med at kondens vil alltid være et problem når du vader uansett om du bruker gummi eller gore! Den som kan vise meg en bukse der du er knusk tørr etter 400 meter med vann til juvelen skal få en lårhøne:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er jo viktig å ta med at kondens vil alltid være et problem når du vader uansett om du bruker gummi eller gore! Den som kan vise meg en bukse der du er knusk tørr etter 400 meter med vann til juvelen skal få en lårhøne:)

Disse Classic Guide er fantastiske mht kondens, selvfølgelig avhenger dette også av vanntemperatur og valg av undertøy. Normal vanntemp 10-12grader, polartec fleece bibs under, Janus raggsokker direkte på føttene (ikke noe bomullsdrit under), vil garantert holde deg fri for kondens disse 400m + noen til.

I år med 5-6 grader isvann til "pub muskelen", og dette undertøy var ikke noe godt mht kondens. Imidlertid påplussing av et lag til under, enten Brynje eller Super undertøy, fungerte det greit, men fortsatt anelse av noe kondens.

Lårhøna avstår jeg fra, men om du insisterer kan du få et "sjørøverøye" som betaling for den. :lol:

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjølvsagt, men det finst grader av kondens og grader av kondensproblem. Noko basert på, som Nobody påpeiker, kor lur ein er i høve bekledning under vadarane. Anna som spelar inn i høve kondens er plagget(vadarane sine pusteeigenskaper) 2 lag GT slepp letteare gjennom meir fukt enn 5 lag GT. No er ikkje GT den membranen som pustar best heller, men det er ein annan disusjon. Uansett, ein opplever mindre kondensproblem med Guidevadarane enn med G4, gitt same fornuftige underbekledning, det er udiskutabelt, og sikkert eit moment å ha med i betraktninga for einskilde når ein skal velje modell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Klart det er grader av kondens og tror nok de fleste her fatter at man ikke skal pakke seg inn gladpack under vaderne. Har vellblitt relativt allmenn kjent at bomull ikke fungerer godt. Og helt riktig som dere sier at vanntemp er et poeng men kom igjen karer ikke kom å si at guide, gore eller Jens puster bedre under vann enn noe annet. Du vil bli klam i hakket uansett. Mitt poeng er at pusteegenskapene vil først komme til sin rett når du løper 346 meter nedstrøms med en sinna abbor eller når du sitter på ræva i gapahuken, altså den tiden du ikke nødvendigvis er i vannet.

Missforstå meg rett, jeg bruker Gore og ville ikke bytta det men klam blir du uansett når du vader.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For de av oss som har vært gjennom PVC tiden, så kan vi nok trygt påstå at Gore Tex er langt noe langt annet mht kondens selv utvadet.

På land vil du også som Baur skriver merke forskjellen på 2-lag membran og 5- lag som er på "rustningen". Disse Classic Guide buksene har blitt utviklet noe fra den første modellen, de nyere har 3-lag på framsiden av bena fra kne og ned. Siste skuddet er faste gravel guards (dette syntes jeg er negativt mht maskinvask, og stålhempa som kan skade buksa).

Men for guds skyld om du skal ha deg ei "bålbrenner bukse" eller bukse for utforskning i tette skogsområder, ake på raua på svabergene mv. -kjøper du rustningen.

Hva jeg antydet om bomull var at selvfølgelig er de fleste klar over dens negative egenskap under vaderne, men fortsatt ser man fiskere kler seg med bomullssokker under raggsokkene fordi at de syntes det er ubehagelig med ull rett på foten. Personlig benytter jeg kun 1-lag Janus raggsokk direkte på foten selv i uforede arbeidsstøvler vinterstid ved -20 til -25.

Ikke noe av dette undertøy eller sokker er et øre værd om det ikke er rent. Skittent undertøy isolerer dårlig, transporterer fukt dårlig, og ofte årsak til kondens.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg