Hopp til innhold
Kristian_Løe

Utbytting av fortomsruller.

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurte bare på hvordan det er med utbytting av fortomsruller. Må man bytte de ut for hver sesong eller holder de seg. Blir nemmelig fattig student fra høsten av så jeg er litt usikker på om jeg må kjøpe en masse nye fortomsruller til våren.

Jeg kjøper fra 60 mm og hver 10 mm ned til 10 mm inkludert 16 mm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Passer du på å lagre fortomspolene kaldt og mørkt så burde de ikke ta skade mener nå jeg. Har gjerne en fortomspole i 2-3 år men kan ikke huske jeg har opplevd svakhet av den grunn. Varme og UV lys bryter derimot slike materialer fort ned så ikke legg slikt i sola eller forlat i f.eks en glovarm bil typisk sommerstid.

Har som en regel uansett å aldri forlate fiskeutstyr i solsteken da jeg vet at solyset efektivt svekker materialer.

En kompiss hadde akkurat bytta sene på ei slukstang og kom til meg og lurte på om jeg og kunne bekrefte at 045 sena han hadde bytta til var så svak. Og svak var den sena enda den var av et godt annerkjent merke. Man kunne rykke sena og knute rett av med strake hender uten problem og vi prøvde igjen og igjen. Han hadde kun hatt denne sena på ei ukes tid men så spurte jeg hvordan han lagret stangen når han ikke fisket. Jo stangen den lå alltid på lasteplanet i en pickup. Og der fikk jo stang og sene nok daglig solys og varme på det svarte plastunderlaget sa jeg til ham. Og det var nok og forklaringen på problemet med den svake sena.

Tipper den sena kun hold ettpar 2-3 kg men skulle normalt holde 10-12kg. og det var kunn etter ei uke

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet ikke helt, har tom flere ganger opplevd at ulik fortømsmateriale/mono har vært ganske gammel før den havnet hos meg. Sliter hardt i det jeg får inn og kjøper ikke mer enn det jeg antar går unna, så etterfyller jeg heller. De få restene går i søpla utpå høsten.

Lagringsmåten de ulike stedene betyr selvsagt mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet ikke hva du fisker etter men er vel ikke strengt nødvendig å skifte annet enn de tynneste senene dersom du fisker "småfisk". Ellers er det vel bare å test dem. Fest en vekt til et tre og knyt fast de forskjelige å se når de ryker. Min erfaring er at 0,35-0,45 holder minst 2 år og da lagret i jakkelomma...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg