Hopp til innhold
Egil Brekke

Guideline og Zpey Fusion snører, samme produsent?

Recommended Posts

Kjøpte her om dagen ett nytt Zpey Fusion #8/9 0/1/2 snøre og et Guideline 4cast, flyt #5 snøre. Og la merke til at esken og spolen disse snørene kom på var 100% like i form/kapp størrelse ol. Selvfølgelig forskjellige merker og slikt da. Esken hadde et lite "vindu" på samme plass på begge og spolen hadde samme merke (ukjent hva) preget inn i spolen. Guideline hadde dog i tillegg preget inn sin egen "snakering".

Til og med surringene rund snøret var av samme type "tråd", samt den lille klisterlappen som forteller hvor snøret skal festes var lik.. hjelpe meg..

Kjøp en Røra Juice og en Luxus Juice (Europris) så står det Tetra Pack på begge og med samme formfaktor.. uten at det forteller noe om at det er produsert på samme fabrikk (men det er de faktisk..).. Uansett man kan jo begynne å lure når det gjelder snørene..

Guideline har jo også nå kommet med Triple Density... dette har vel Zpey solgt i en del år nå allerede.

Endret av Egil Brekke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det var de som drepte Kennedy!

Jøss!!! Du bør ringe CNN ASAP hehe....!

Lurer på om ikke mye av det vi kjøper kommer fra samme samme fabrikk og at de forskjellige brands bare gjør små forandringer på emballering og vips er dette utviklet av norske fiskere for norske forhold..? Kan dette gjelde stenger også?? Eller kanskje sneller?? Hmm Blir vi lurt.....................??

NB! Jeg sa ingenting om de nevnte snørene. Bare ment som et lite innspill....

MC

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eller kanskje sneller?? Hmm Blir vi lurt.....................??

MC

Jeg mener å være sikker på at dette gjelder noen sneller. Men jeg holder meg til svenske (sneller), så da.

Når det gjelder de nevnte linene, har jeg ikke peiling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg mener å være sikker på at dette gjelder noen sneller. Men jeg holder meg til svenske (sneller), så da.

Når det gjelder de nevnte linene, har jeg ikke peiling.

Det er nok desverre ganske utbredt.... Jeg kjøpte noen sneller for et par år siden fra en kinesisk fabrikk og betalte ca 40 USD for disse inkl frakt. Jeg garanterer at disse er teknisk helt identiske med sneller som tilbys norske forbrukere til dengang 1799 og oppover avhengig av størrelse. Fosrkjellen var at jeg ikke fikk med Neoprene futteral og at navnet ikke var det samme. Har ingen grunn til å tro at dette er unikt bare for sneller..

Dessuten er Amerikanske sneller MYE bedre enn svenske hehe :wink:

MC

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjøpte her om dagen ett nytt Zpey Fusion #8/9 0/1/2 snøre og et Guideline 4cast, flyt #5 snøre. Og la merke til at esken og spolen disse snørene kom på var 100% like i form/kapp størrelse ol. Selvfølgelig forskjellige merker og slikt da. Esken hadde et lite "vindu" på samme plass på begge og spolen hadde samme merke (ukjent hva) preget inn i spolen. Guideline hadde dog i tillegg preget inn sin egen "snakering".

Til og med surringene rund snøret var av samme type "tråd", samt den lille klisterlappen som forteller hvor snøret skal festes var lik.. hjelpe meg..

Kjøp en Røra Juice og en Luxus Juice (Europris) så står det Tetra Pack på begge og med samme formfaktor.. uten at det forteller noe om at det er produsert på samme fabrikk (men det er de faktisk..).. Uansett man kan jo begynne å lure når det gjelder snørene..

Guideline har jo også nå kommet med Triple Density... dette har vel Zpey solgt i en del år nå allerede.

Eller saken er at Zpey og GL kjøper esker og spoler av samme leverandør. Slik som Røra og Luxus kjøper alle pappkartonger av TetraPak, slik som også Tine gjør. Og BTW: Røra produserer kun juice for COOP.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Saken er vel mer det at det ikke finnes mange fabrikker rundt om i verden som produserer flueliner. Da blir det jo kostnadseffektivt å benytte samme emballering som de andre merkene - enkelt og greit. Hvorvidt dette er samme snøet eller ikke finner man vel best ut med vekt og målebånd!

Personlig hadde jeg vært mer enn fornøyd hvis det var godt å kaste med ift mitt utstyr og kastestil.. Hvis da ikke konkurrenten hadde et identisk snøre til en mye lavere pris da... :huh:

MC

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eller saken er at Zpey og GL kjøper esker og spoler av samme leverandør. Slik som Røra og Luxus kjøper alle pappkartonger av TetraPak, slik som også Tine gjør. Og BTW: Røra produserer kun juice for COOP.

Det er helt riktig, my bad. Det er NEN som lager juicen på Europris:)

Uansett det er jo ikke akkurat en nyhet at en produsent lager forskjellige merkevarer.. Synest bare at det i dette tilfellet var veldig lik innpakning. Hadde ikke sett det før på snører.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei folkens.

For å klarlegge tråden så kan jeg på vegne av Zpey si følgende:

Alle linene til Zpey blir produsert hos Rio i USA og Embalasjen som brukes er stort sett standarisert hos samtlige produsenter.

Og Triple Density liner lanserte vi året før GL's 3D liner samt Compact linene lanserte vi året før GL.

Hilsen

Tore Tiltnes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei folkens.

Alle linene til Zpey blir produsert hos Rio i USA og Embalasjen som brukes er stort sett standarisert hos samtlige produsenter.

Og Triple Density liner lanserte vi året før GL's 3D liner samt Compact linene lanserte vi året før GL.

Hilsen

Tore Tiltnes

Ikke for å ødelegge tråden for trådstarter.

Har ingen erfaring med klumpene til Zpey. Men har hørt mye positivt om de.

Det jeg lurer på, er det slik at alle klumpene til Zpey er laget for bruk av polyleader? Grunnen til jeg spør er at jeg ser vekten på Zpey klumpene er ganske lav i forhold til klassifiseringen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke for å ødelegge tråden for trådstarter.

Har ingen erfaring med klumpene til Zpey. Men har hørt mye positivt om de.

Det jeg lurer på, er det slik at alle klumpene til Zpey er laget for bruk av polyleader? Grunnen til jeg spør er at jeg ser vekten på Zpey klumpene er ganske lav i forhold til klassifiseringen.

Hei ToreAs

Yes, Fusion og Fusion Compact linene har løkker i begge ender og polyleadere er en del av konseptet. Intermediate leaderne veier rundt 1,7 gram og synkeleaderne veier et par tre gram mer ettersom hvilken synk som brukes. Disse grammene må selvfølgelig legges til vekta på klumpen.

Det samme gjelder også enhåndsklumpene Unique og Unique Compact:-)

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Topeti

Jeg har brent meg kraftig før på slike konseptklumpsystem. Blant annet gamle Loop adapted som viste seg å være altfor lett i forhold til hva de var klassifisert som. F.eks en Adapted 9/10 body veier 30 gram og tuppen veier 2 til 3 gram. Som man ser så holder jo ikke dette for en stang i klasse 9/10. Det holder heller til en 8/9 stang men lengde i forhold til vekt samt profil ble alikevel noe feil mener jeg å huske i fra den tiden man eksperimenterte med dette på diverse stenger.

Siden jeg ikke kjenner Zpey konseptet, hva veier så en typisk 9/10 body samt vekt på en typisk tupp..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fusion 9/10 veier 34 gr. + polyleadern. S2 ca. 2,2 gr.

Takker for verdifull info. Da havner man samlet på rundom 36 gram og det er helt i grenseland for 9/10 stenger av f.eks Guideline og Gloomis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

36 er ren 9 spør du meg 8/9 hvis du snakker de stengene du nevner Salaren. Men mannen bak er jo en drivende god kaster og har en tydelig filosofi, lagde jo akkurat samme opplegg for scierra som ihvertall for mitt vedkommende resulterte i 2 klasser opp før jeg ble fornøyd! MEN, utrolig gode snører er det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

36 er ren 9 spør du meg 8/9 hvis du snakker de stengene du nevner Salaren. Men mannen bak er jo en drivende god kaster og har en tydelig filosofi, lagde jo akkurat samme opplegg for scierra som ihvertall for mitt vedkommende resulterte i 2 klasser opp før jeg ble fornøyd! MEN, utrolig gode snører er det!

Sant nok Marius.

Men dette er nok et bevis på at man ikke må gå blindt på snøreklassifisering når man går til ansaffelse av blant annet slike komponentsnøreklumpsystem. Nå som man vet dette så går man ikke i samme fella igjen. Har jo da spesielt min "Loop adapted fadese" ennå friskt i minne. Men jeg merker meg etter å ha handlet litt klumper fra Junaiten siste årene at f.eks Rio, Airflo og SA klassifiserer sine klumper mye mere korrekt med tanke på vekter og som passer de almindelige tohåndstengene som brukes i Norge respektive klassifisering., Og det forbauser meg at f.eks en seriøs aktør som Guideline ofte merker sine klumper med en klassifisering som ofte ikke koresponderer med samme klasse på Guidelines stenger. Men den diskusjonen har jo vært oppe før som egen tråd mange ganger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Man bør rett og slett gå over til gram/grain vekt på klumper og gram/grain vindu på stenger!

You fix :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei folkens.

Hilsen

Tore Tiltnes

Hej

Lige for opklaringens skyld. Mht. Compact linerne er der ikke tale om samme line, selvom de deler navnet. Klaus Frimor har udviklet dem for Guideline. Han er en af mine gode venner, og jeg har selv prøvekastet flere af prototyperne under udviklingsarbejdet. Triple D kender jeg ikke historikken på.

I øvrigt er det helt almindeligt, at de store lineproducenter som Scientific Anglers, Airflo, Rio m.fl. laver liner for forskellige mærker. Sådan har det været i mange år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Topeti

Jeg har brent meg kraftig før på slike konseptklumpsystem. Blant annet gamle Loop adapted som viste seg å være altfor lett i forhold til hva de var klassifisert som. F.eks en Adapted 9/10 body veier 30 gram og tuppen veier 2 til 3 gram. Som man ser så holder jo ikke dette for en stang i klasse 9/10. Det holder heller til en 8/9 stang men lengde i forhold til vekt samt profil ble alikevel noe feil mener jeg å huske i fra den tiden man eksperimenterte med dette på diverse stenger.

I gamle dage (som ikke er så gamle) var 32-33 gram standarden for klasse 9 tohåndsstænger. Samtidig er det værd at huske, at der ikke findes en klassifikation af stænger. Det tal, der står på stangen, er kun en anbefaling fra stangproducenten. Man kan jo spørge, om en stang, der kaster bedst med 38-40 gram i virkeligheden er en klasse 9!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I gamle dage (som ikke er så gamle) var 32-33 gram standarden for klasse 9 tohåndsstænger. Samtidig er det værd at huske, at der ikke findes en klassifikation af stænger. Det tal, der står på stangen, er kun en anbefaling fra stangproducenten. Man kan jo spørge, om en stang, der kaster bedst med 38-40 gram i virkeligheden er en klasse 9!

Man kan saktens lure på om "anbefalingen" på klingen da heller er stemplet der som et salgstriks.. Sansynligheten for at den såkalte anbefalingen stemmer for majoriteten av brukerne mistenker jeg sterkt å ikke være tilfelle og noen ganger langt fra tilfelle.

Og "gamle" Loop adapted skulle jeg mene kom ut i tiden da Loop hadde sine Greenline. Blueline, Greyline, Yellowline, Blackline osv. stangkonsept. Flere av disse stengene var jo stive som spyd men alikevel merket f.eks. 9/10. Man skulle jo da anta at Loop adapted snørekonseptet korresponderte i hht. respektive klassifisering ikke sant, men det gjorde det jo slettes ikke. Spesielt når dette fenomenale Loop adapted konseptet har ferdige (forøvrig flotte) løkker så var det jo heller ikke laget for kapping og tilpassning så blir det altfor tåpelig å ha så lette vekter i forhold til merking. Som sagt, jeg kan ikke huske å ha hørt om noen som lovpriser Loop adapted og som trives med 32 grams vekter på f.eks ei LPXe 14' eller Loops egen Greenline 14'. De som evt måtte føle at det jeg skriver er uriktig her ville nok fort slått meg på fingrene.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som sagt, jeg kan ikke huske å ha hørt om noen som lovpriser Loop adapted og som trives med 32 grams vekter på f.eks ei LPXe 14' eller Loops egen Greenline 14'.

Det har du nu :wink:, bortset fra at jeg aldrig har brugt Adapted linerne. Jeg bruger 32-24 gram afhængig af linens længde, densitet og tapering. Mange vil sikkert huske Loops gamle tabel til tilpasning af de gamle LCT liner. Og senere da 2. generation af Custom linerne kom. De lander i store træk på 32-34 gram til klasse 9.

Jeg var ved Gaula i uge 27-28. En af de første dage kom en gut med en ny LTS klasse 9-10. Han havde en ret lang synkeline på 40 gram, og det passede fint. Min tanke var bare, om det ikke havde været mere korrekt at skrive klasse 10 eller 11 på stangen?

PS: Jeg kan godt huske nogle af de gamle stive Loop stænger. Særligt 13,2 Greenline som var stenhård. Jeg ved ikke, hvorfor den var lavet så stiv, men meningen har nok ikke været at gøre det til en blød stang ved at anvende en tung line...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det har du nu :wink:, bortset fra at jeg aldrig har brugt Adapted linerne. Jeg bruger 32-24 gram afhængig af linens længde, densitet og tapering. Mange vil sikkert huske Loops gamle tabel til tilpasning af de gamle LCT liner. Og senere da 2. generation af Custom linerne kom. De lander i store træk på 32-34 gram til klasse 9.

Jeg var ved Gaula i uge 27-28. En af de første dage kom en gut med en ny LTS klasse 9-10. Han havde en ret lang synkeline på 40 gram, og det passede fint. Min tanke var bare, om det ikke havde været mere korrekt at skrive klasse 10 eller 11 på stangen?

PS: Jeg kan godt huske nogle af de gamle stive Loop stænger. Særligt 13,2 Greenline som var stenhård. Jeg ved ikke, hvorfor den var lavet så stiv, men meningen har nok ikke været at gøre det til en blød stang ved at anvende en tung line...

Så du trives altså med 32 grams vekt på en typisk underhåndsklump på 12-13 meter til ei typisk 14' #9/10 stang..?

Er du sikker på dette så betviler jeg ikke at du synes slike kombinasjoner passer greiest for deg. Men for majoriteten av oss så våger jeg å påstå at i en slik kombinasjon så blir klumpen i letteste laget.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så du trives altså med 32 grams vekt på en typisk underhåndsklump på 12-13 meter til ei typisk 14' #9/10 stang..?

Er du sikker på dette så betviler jeg ikke at du synes slike kombinasjoner passer greiest for deg. Men for majoriteten av oss så våger jeg å påstå at i en slik kombinasjon så blir klumpen i letteste laget.

Mine klumper er typisk mellem 10 og 12 meter (fisker mest med flydeline og intermediate). Mine synkeliner er kortere. Men ja, de vejer 32-34 gram, synkelinerne lidt mindre. Jeg bruger både Loop Greyline, Signature og Yellowline, og der er ret lille forskel på, hvilke liner jeg bruger på dem.

Men jeg har observeret en tendens mod tungere liner, og stænger der skal have mere vægt end tidligere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg