Hopp til innhold
foslanden

Ny stang og snelle. Loop? (Ny stang igjen)

Recommended Posts

Vedr. valg av X2 og klasse så er det vel allerede nevnt at en #6 stang bærer et #7 WF snøre godt, og det er og det jeg bruker på akkurat denne stangen. Og det var og etter anbefaling her på forumet at det ble sånn og bekrefter at dette føles rett.

Det er jo alltid morro med stenger og det er morro og eksperimentere med div .snører og klumper på stengene man har. Da får man jo og erfaring som man f.eks kan dele med andre brukere her på forumet.

Siden jeg forstår du ennå ikke har tatt steget fullt ut og anskaffet deg stanga så synes jeg man bør nevne at en litt tyngre line har fordeler når det blåser. Bakdelen er dog at fisket blir litt mindre følsomt, spesielt når man fisker etter ørret som gjerne ikke alltid har den størrelsen man ofte håper(og drømmer om). Skal du bruke stanga i elv etter små og mellomlaks så bruker man jo og gjerne litt større og tyngre fluer og da er og ei tyngre line en fordel når man skal drive flua ut. Kaster man litt store, volumfylte og tunge fluer med laks for øye så blir det fort rykkete kasting som gjerne ikke gir det helt gode resultat kasteteknisk her innbefattet lengde om man bruker f.eks et #5 eller #6 snøre. Når du sier du vil ha en(1stk) stang som skal dekke det fisket du har nevnt så vil nå min anbefaling være en #6 stang som du skjenker et #7WF snøre. Da mener ivertfall jeg du har enhåndsredskap som er rimelig universal og som og fint kan brukes i vindfulle omgivelser f.eks i saltvann året rundt. Til elvefiske etter smålaks så synes jeg en X2 #6 stang er super og har så langt i sommer tatt flere lakser rundtom 3 kg på denne og både stanga og undertegnede som holder den trives utmerket med slike spreke fisker på nevnte redskap. I vår brukte jeg samme stanga nesten daglig etter innlandsaure hvor fisken for det meste lå rundtom 3 til 6 hg og det synes jeg og fungerte greit. Daglig og ugunstig vind til tross, jeg fikk fluene ut stort sett der jeg ville ha dem og fangst bekreftet og at jeg sansynlighvis gjorde noe riktig. Du må få deg en X2 nå og få begynt å prøve selv.

Husk at for hver dag som går uten at du har slik flueredskap bør betraktes som direkte tap av livskvalitet med de tragiske følger som slikt kan medføre på sikt :clapping: .

Løp og kjøp og lykke til.

PS: hvis du ikke ennå har bestemt deg for snøre så kan jeg virkelig anbefale Guideline 4-cast.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ok, nå har det seg sånn at stanga er betalt. Men fikk mail av selgeren at han ikke hadde X2 inne og han heller kunne sende en X1 til sanme pris. X1 stanga var feilmerket så det står X2 på den.

Høres det ut som en bra deal? Er X1 bedre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da er stang og snelle i hus (Lts X1 og Danielsson L5W). Gleder meg til å prøve :)

Fikk forresten en gratis spole backing med snella, så nå har jeg 460m backing :O

Også kjøpte jeg et Guideline 4cast snøre. Lokal butikk som selger så slipper jeg å bestille :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok, nå har det seg sånn at stanga er betalt. Men fikk mail av selgeren at han ikke hadde X2 inne og han heller kunne sende en X1 til sanme pris. X1 stanga var feilmerket så det står X2 på den.

Høres det ut som en bra deal? Er X1 bedre?

Aha.. Da forstår jeg det med "finere" snellefeste på X1. Stanga mi er nemlig og merket X2 på klingen men har den ovale insenkningen på begge sider av snellefestet hvor det står LTS. Og etter hva jeg forstår så er dette kjennemerket på X1, riktig..?

Men klinga skal jo alikevel være den samme på X2 og X1 sies det så hvorfor X1 da skal være bedre forstår jeg ikke helt. Uansett, X1 eller X2, kjemperedskap er det uansett og jeg er ivertfall kjempefornøyd.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Først av alt: Bra tråd!

Er nybegynner jeg og og lurer litt på dette med å bruke et snøre som er klassifisert over stanga. Går det på snørevekt? Regner med det ikke gjelder alle stenger at man bør velge et nummer over? Hva skjer hvis snøret er for tungt i forhold til stanga?

Torjus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Først av alt: Bra tråd!

Er nybegynner jeg og og lurer litt på dette med å bruke et snøre som er klassifisert over stanga. Går det på snørevekt? Regner med det ikke gjelder alle stenger at man bør velge et nummer over? Hva skjer hvis snøret er for tungt i forhold til stanga?

Torjus

Mere enn en faktor spiller inn her. Har du en rolig kastestil så vil et snøre med lett klump føles nettopp lett og det blir liksom visping uten at du spenner stangen skikkelig slik at stangens aksjon hjelper deg i kastingen.

Er snøret mye for tungt så blir det rykkete kasting og klumpen har lett for å deise nedpå når man blindkaster. Er WF-klumpen skikkelig tung så får man og følelsen av at stanga kneler. Men dagens stenger kan jo fint fungere med snører gjerne opp/ned en klasse i forhold til stangens klassifisering. Selv har jeg en rolig kastestil og liker følelsen av en WF-klump som tøyer stangen. Dessuten er en litt tung WF-klump mye bedre når man underhåndskaster i de tilfeller det er aktuelt.

Hvis du ser her http://www.guideline.no/9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9i_lF14lVBt6705hRfI1c.ips?template=norWebshop;pagesize=12 så ser du at ca 2 gram skiller klumpvekten på de klasser som er mest aktuelle for mange. 2 gram virker kanskje ikke å være mye men når disse 2 grammene blir lagt til et snøre som er i fart under kastet så føles dette godt når man kaster. Men lengde og profil på en WF-klump(skytehode) spiller også inn og et snøre fra f.eks Fenwick med 18 grams hode kan virke lettere sammenlignet med et GL snøre med samme vekt på hode.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror jeg henger med foreløpig.

Men siden jeg nesten ikke har kasta før så aner jeg ikke hvordan kastestil jeg har. Leste litt i en annen tråd her at det er ikke bare-bare med denne klumpen. Virker som det finnes et lass med forskjellige lengder og vekter og tykkelser og tjo og hei (er forresten WF "vanlig" snøre?). Er det noen som er lettere å lære seg å kaste med enn andre? Så f.eks. at et Loop-snøre blei anbefalt til stanga nevnt over, er det et spesielt godt snøre til den stanga, eller et godt snøre generelt?

Torjus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt off topic, men ser trådstarter fisker i Skjomen. Sjøørreten på avataren min er tatt i Skjomen, på enhånds:)

Du er utrolig heldig som får besøke denne perla ofte, elva har en av de høyeste snittstørrelsene på sjøørret i Norge.

Vanskelig å få, men verdt det når den biter på!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt off topic, men ser trådstarter fisker i Skjomen. Sjøørreten på avataren min er tatt i Skjomen, på enhånds:)

Du er utrolig heldig som får besøke denne perla ofte, elva har en av de høyeste snittstørrelsene på sjøørret i Norge.

Vanskelig å få, men verdt det når den biter på!

Ja, liker meg veldig godt i den elva. Dessverre så har jeg ikke fått fisket så mye denne sesongen pga førstegangstjeneste.

Fiska i noen dager da elva akkurat var åpnet og da var det stort sett bare laks som var gått opp. Gleder meg allerede til neste sesong :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok da var det på tide med en liten oppdatering i fluefiskeutstyret før sommeren kommer. Bruker bare samme gamle tråden.

Denne gang skal jeg ha et greit sett til ørretfiske i småvann/småelv.

Litt usikker på hvor mye jeg vil bruke på dette .

Tror det blir klasse 4 nå. Noen tips? Tenker litt på loop eller guideline?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg