Hopp til innhold
PolarDego

Snører til Switch-stenger

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Guideline Exceed Switch 11' #7. Har så langt bare testa med et snøre og det på land, et Scierra HMT #7. Går bra med enhåndskastinga, men jeg synes det virker litt for lett til tohåndskasting. Jeg er nok en bedre enhåndskaster enn tohåndskaster, men hvis man skal satse på tohånds bør man ta gå opp en klasse? Skal i elva nå for å teste speykasting, håper det går opp et lys for meg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

I siste Alt om fiske stod det en bra artikkel om nettopp det du etterspør. De hadde nemlig en test av diverse switch stenger med forskjellige snøreoppsett beregnet både for tohånds og enhånds

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har en Loop switch kl 6 som jeg opprinnelig utrustet med liner/klumpvekt/skytehodevekt 17 gram. Disse linene ble raskt donert til en enhånds kl 6. Nå har jeg kjøpt et sett Switch multi wf og valgte da kl 7. Den har et skytehode på 21 gram. Litt tungt over hodet, det må sies, men greit. Jeg skal uansett ikke kaste mye over hodet. Jeg har ikke fått testet i vann, og spey plenkast blir mye det samme som kast over hodet. Er ganske sikker på at dette blir (veldig) bra i elva.

Guideline er gode på liner, og du kan lese hva de skriver om dette her: http://www.guideline...hop;pagesize=12

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk ikke til speyinga med det snøret. Hadde med en referansestang for å teste at det ikke var meg, der gikk det bra. Skal låne tyngre snører av en kamerat. Ser at 18 g er maks anbefalt av GL på den stanga. Får vel kjøpe noe tyngre etter hvert.

Sent from my MT15i using Tapatalk 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser at 18 g er maks anbefalt av GL på den stanga

Samme Guideline sier det vel litt annerledes her: "GL Switch linen er designet for enkelt å lade stanga med varierte kastestiler. For tradisjonelt overhodekast og spey vil det med uansett hvilken Guideline switch stang, fungere perfekt med de anbefalte snøreklasser. Hvis du foretrekker mer type Skagit stil, kan du velge et snøre som er en eller to vektklasser over det som er spesifisert."

Ut ifra dette skulle kl 7 av denne lina passe for enhver Gl switch klasse 7. Og her er skytedelen av wf-lina altså oppgitt til 21 gram.

Jeg vet selvsagt ikke, ofte må jeg bare forholde meg til det produsenten opplyser. Også slik her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Samme Guideline sier det vel litt annerledes her: "GL Switch linen er designet for enkelt å lade stanga med varierte kastestiler. For tradisjonelt overhodekast og spey vil det med uansett hvilken Guideline switch stang, fungere perfekt med de anbefalte snøreklasser. Hvis du foretrekker mer type Skagit stil, kan du velge et snøre som er en eller to vektklasser over det som er spesifisert."

Ut ifra dette skulle kl 7 av denne lina passe for enhver Gl switch klasse 7. Og her er skytedelen av wf-lina altså oppgitt til 21 gram.

Jeg vet selvsagt ikke, ofte må jeg bare forholde meg til det produsenten opplyser. Også slik her.

425grains(22gram) er iflge testen til Alt om fiske greit fungerende til underhåndskast. Synes det høres lite ut men jeg har ingen erfaring med switchstenger. At det kan brukessamme snøre til både overhånd og switchcast synes jeg høres underlig ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

At det kan brukessamme snøre til både overhånd og switchcast synes jeg høres underlig ut.

Akkurat det er ikke så problematisk og fungerer greit nok. Det som skaper en særlig babelsk forvirring, er hvorvidt produsenten har laget stangen etter to-hånds eller en-hånds spesifikasjon og ikke opplyser om det

Da er det fisketid, med tohånds og minst s7 i enden

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

LPXe 11' 7/8 kaster lett med 9,0m 20g, 10,0 18g i flyt, og 7,4m 19.0g s3/s4, 19.0g 10,5m F/1/2

Når sant skal sies så går disse fint på LPXe 9'6" #7 og jeg tror de begge kan kjøre opp i 24-26g uten problem dersom man tilpasser lengde og rytme/teknikk litt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

425grains(22gram) er iflge testen til Alt om fiske greit fungerende til underhåndskast. Synes det høres lite ut men jeg har ingen erfaring med switchstenger. At det kan brukessamme snøre til både overhånd og switchcast synes jeg høres underlig ut.

425 grains er 27,5gram...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja du har rett i det Tommy. Jeg referterte bare til det som stod i Alt om fiske og trodde det var korrekte opplysninger. Men da forstår jeg og at snøret gikk ut på den switch stanga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gram, gram, gram. Gram er bare en tredel av gram, tapering og klumplengde. En vesentlig sammensetning dere ofte glemmer når det skal anbefales snører til spey (lignende stenger)... Så kommer fiskemetode, kastestil og stangaksjon.. Er ikke lett dette her - spesielt når aftm er et relativt begrep. Dere skal ha for at dere holder dere til gram! :) På land? wtf!? Høyt gress da eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er vel det samme om man står på land eller i elv når kan kaster overhodekast :) Fikk ikke til speyinga i elva, men får vel testa flere snører neste helg, bla. Switchsnøret til GL i #7 og et par WF8-ere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for gode innspill. Får dessverre ikke tak i den utgaven av AoF, noen som har den og kan scanne eller evt bare ta bilde av testen med et digitalkamera og sende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eit lite tips: Om du har ein gamal klump for tyngre 2-hånds liggande å slenge kan du freiste å kappe denne ned til passande vekt. Eg tok eit 8 år gamalt PT Hoover 10-11 og klipte ned til litt over 8 m. Ein nedklippa klump i denne vektklassa taklar alt av polyleaderer og store fluger. Og kastemessig var dettte dynamitt på mi Meiser Switch. So enkelt kan det vere! :) Faktisk like bra om ikkje betre enn dei Ambushlinene eg og nyttar til denne stanga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjempetips Baurhunden :) Man kan lage sine egne "connect" snører.

Vedr Switch stenger/snører så kjøpte jeg et GL Switch snøre i #8 til Zpey Switch 11' #8. Kjempesnøre!

På stanga står det anbefalt 18 gram om jeg ikke husker feil. GL snøret er på 23 gram i klasse 8.

Hvem har rett?

Jeg speyet iallefall ut hele snøret på 32 meter med Zpeyhåntaket ( tohånds), dvs ca 38 meter med fortom

Uten håndtaket (enhånds) gikk det vel ut 28 meter av lina, ca 34 meter totalt.

Kan ikke skjønne annet enn at Zpey opererer med for lav vektanbefaling på stanga?

Polar Dego jeg anbefaler deg å få prøvd Guideline Switch snøret! Følger med S3 og S6 i tillegg til flyt.

Går så det hyler :)

Skal du fiske mest enhånds bør du kanskje vurdere det i klasse 6?

Endret av moby

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjempetips Baurhunden Man kan lage sine egne "connect" snører.

Vedr Switch stenger/snører så kjøpte jeg et GL Switch snøre i #8 til Zpey Switch 11' #8. Kjempesnøre!

På stanga står det anbefalt 18 gram om jeg ikke husker feil. GL snøret er på 23 gram i klasse 8.

Hvem har rett?

Jeg speyet iallefall ut hele snøret på 32 meter med Zpeyhåntaket ( tohånds), dvs ca 38 meter med fortom

Uten håndtaket (enhånds) gikk det vel ut 28 meter av lina, ca 34 meter totalt.

Kan ikke skjønne annet enn at Zpey opererer med for lav vektanbefaling på stanga?

Polar Dego jeg anbefaler deg å få prøvd Guideline Switch snøret! Følger med S3 og S6 i tillegg til flyt.

Går så det hyler

Skal du fiske mest enhånds bør du kanskje vurdere det i klasse 6?

Har tenkt det samme som deg men ble fortalt at zpey stengene er klassifisert etter deres snører (gramvekten) og da er ikke polyleadere som hører til medregnet så 2-5 gram + er helt normalt samt +- 10%...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Funker meget bra med GL Coastal #9(21 g) og en 8' Scierra Tactical Int Polyleader.

Sent from my MT15i using Tapatalk 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da fikk jeg prøvd switch-stanga de siste fiskedagene i august. Altså en Loop kl 6. 10.8 fot og med et Guidleline Switch Multi tip line. Det var utrolig vellykket, og jeg fikk oppdage at mine en enhånds speykast brått fikk en uventet kvalitets- og lengdeforbedring. To-hånds var også helt greit, men ble litt hindret av en tykk skyteline, jeg er vant til tynne og flate nylonliner. Men 20-25-30 m er da mer enn nok på lav augustelv, en må røre litt på seg også.

Oppdaget at baktaperingen ikke var med i lengde- og vektangivelse (21 gram). Spilte ingen rolle, for meg fungerte det aller best uten noe overheng, særlig på den en hånds kastingen. Oppdaget også at jeg kunne bruke spissene fra den utgående Connect, så dermed ble den originale flyt spissen byttet ut med int spiss fra connect. De medfølgende S3 og s6 ble i meste laget disse to-tre dagene.

Litt rart at 21 grams klumpdel fungerer så bra på en kl 6 stang, men den er vel laget etter to-hånds spesifikasjoner(?). Jeg kommer neppe til å kjøpe flere liner til akkurat denne stangen utenom kanskje en lett synkeline med s2 eller 3 i spissen.

Kanskje en line å prøve for flere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lurte på å prøve Lee wulff snøre til en switch men er vanskelig å finne, noen som veit om noen i norge fører Lee wulff ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lurte på å prøve Lee wulff snøre til en switch men er vanskelig å finne, noen som veit om noen i norge fører Lee wulff ?

Fiske og friluft i Fredrikstad fører Wulff liner. fiskeogfriluft.net

Kjøpte i dag Ambush lina til Royal Wulff. Denne lina har en kort klump på 6 meter, klumpdelen er knallgul og skytedelen er blå. Har ikke så mye mer å si om lina ennå da jeg ikke har prøvd den men det endrer seg snart da lina skal testes i morra.

Fiske og friluft har bra priser på Wulff liner for han importerer de direkte fra USA. Ambush lina jeg kjøpte koster rett under 500 kr.

Endret av P.G.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei. Har kastet mye med #7 og #8 Rio Scandic short versitip på b.la Great Lake Switch 10'8" #8, Sage One 11'6" #8 og 11'9"#7 Sage Tcx og må si at det er en meget bra kombo. Utrolig lettkastet og lader stengene veldig bra. Kan også brukes til veldig mange "spesial" kast. Gleder meg til neste års indianer fiske...

En ting til syntes frontene i fly, synk3 og synk6 fungerer best. Intermediate fronten er "gjennomsiktig", men uten dacron kjerne. Dette gjør fronten litt vinglete, men den gjør jobben...

Tommy

Endret av Tommy...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det tok litt tid før jeg fikk testa Ambush lina men nå er det gjort.

Lina jeg kjøpte er i kl 6 men som jeg i grunnen venta meg synes jeg at den ble noe tung for stanga som er en 6'er.

På 8'er stanga var den meget bedre, og med god overrulling med tunge fluer, forholdsvis langtkastende og med en meget god coating blir dette et spennende alternativ til klump og skyteline jeg ellers bruker på mine stenger. Er det noe jeg kunne ønske meg, måtte det bli å gjøre om på fargene på klump og skyteline slik at klumpen ble blå og skytelina gul.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg