Hopp til innhold
lavannshaien

Tips mht. klumpvekt, lengde mv til 15' Loomis classic i10/11

Recommended Posts

Hei får ikke min Loomis 15' Classic (den gamle svarte) i 10/ 11 til å gå skikkelig. Med min kastestil og de klumpene jeg har prøvd ankrer snørene dårlig med vanlig speykast.

er det noen med samme stangen som har noen gode oppsett?

Med den vekten som er anbefalt og opp 4-5 gram, er oppspenningen ved overhode kast grei, men ankring ved underhåndskast ikke tilfredstillende, og dette får jeg greitt til med 3-4 andre stenger jeg har så det er sansynligvis ikke bare kasteren det skyldes.

• Jeg tenker tips vekt / lengde på klump Har tenkt å prøve med et Zpey extended for å få litt lenger snøre i utgangspunktet
  • Men også hvor lang polyleader & fortom er i kombinasjonhar jo stor betydning for ankringen. Jeg har variert fra ca 1 til noe over 1, 5 stanglengder totalt. Burde jeg gå mye opp?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Til min LPXe 15" #10/11 som sansynligvis ikke er veldig ulik din Gloomis så fungerer ivertfall følgende for meg rimelig godt:

GL Powertaper F/S3 nedjustert til 12,3 meter og 42 gram.

Slet og med ankring her for noen somre siden med denne lina. Den gikk opprinnelig bra på en eldre tredelt 14' LPX men ville liksom ikke gå greit på en ny LPXe 15 foter. I ren desperasjon satte jeg på en 11 fots tapered superfast sink polyleader(3gram) og ca 2 meter lang 040fortom og tube. Da plutselig var ankringsproblemene en saga blott og man skulle tro man fisket med en helt ny line. Den tuppen fester nå orntlig og klumpen er alikevel tung nok til å greit dra greiene løs på en slik måte at stanga får bøyeradius som gir utnyttelse av stangas potensiale skikkelig. Når jeg så i forfjor som et eksperiment på denne stanga byttet fra 35lbs(Loop) slick runningline til coated 40lbs så fikk man mere motstand under utskytningen som forbedret overrullingen betraktelig. Denne kombinasjonen presenterer helt greit for min del og jeg synes og det går lengre samt at kastesekvensen ikke lengre kan føles "hengslete". Driten er at man med coated runningline må holde 2-3 bukter i fingra klar til å slippes under utskytning men det gjorde man jo og den gang man fisket med ordinære WF eller DT 12 klumper på 80 tallets Shimano og Hardy stenger.

Men å gå opp en klasse fra 14 til 15 fot merkes sannelig når man fisker skarpt over flere dager. Det er heavy redskap som krever sin mann skal kastene bli gode hver gang, spesielt når man har økter på flere timer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder