Hopp til innhold
Hansizz

Vakre fluer, en overtro?

Recommended Posts

Er det virkelig nødvendig å binde de vakreste fluene i verden for å fange laks? Eller er den gamle klassikeren rød hyssing på krok fullt dugendes? Poenget er jo trossalt å "mobbe" laksen til hugg. Hva mener du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Tja, en av de beste fluene her oppe i nord er Sunray Shadow. Hårfluer som Blue charm og Hairy Mary med vinge av en liten bunt rødbrun ekorn på enkeltkrok tilhører nok også topp 10. Ingen av disse er særlig avansert.

Så må jeg vel ærlig innrømme at jeg med mitt svingende mest setter fluene i trær og bunn, og da har man ikke særlig lyst til å knyte på et kunstverk på fortommen. Hardt dressa fluer med fjærvinge bundet på klassisk manér tar jo sånn tid å lage at man nesten får et personlig forhold til dem. De gjør seg nok best som julegave til fiskerkamerater...

Jeg prøver allikevel å holde meg til originalmønster når jeg lager fluer, men det er nok de som går raskest å lage som jeg bruker mest.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det virkelig nødvendig å binde de vakreste fluene i verden for å fange laks? Eller er den gamle klassikeren rød hyssing på krok fullt dugendes? Poenget er jo trossalt å "mobbe" laksen til hugg. Hva mener du?

Etter min mening, så nei, det er virkelig ikke nødvendig å binde ei flue med over 25 materialer i seg. Det vil ikke ha noe å si for effektiviteten på fiske. Men spørsmålet er også hvor langt man ønsker å dra det også.

Jeg tenker at de som fisker med klassiske laksefluer har et mer nostalgisk forhold til de fluene som blir brukt, kan være en måte å utvide opplevelsen av å bruke historiske mønstrer som ble brukt før i tiden, kanskje en måte å gå tilbake i tid på for å få feelingen av gamle dager. Altså, man får jo fisk på fluer lagd av et eller to typer materialer, ganske sikker på om man hadde bundet fast en legomann så hadde sikkert bitt på den også.. Men hvorfor ikke ha den opplevelsen?

Det er jo ikke nødvendig, men igjen, det er jo ikke nødvendig å "gå gjennom" alt "jobben" for å få fisk, vi (vel, dere, jeg fisker jo ikke --- enda :D) gjør jo det av lidenskap og ikke av praktisk behov. Hvis man på liv og død må skaffe føde, så er det vel bare å stikke på Meny og kjøpe laks, men det er vel ikke derfor en driver med fluefisk? Samme spørsmål kan jo settes når man står mellom valget av en fulldresset Jock Scott og en Sunray Shadow.. Blir litt som med fotball, hvorfor skal man på liv og død få ballen over i det andre målet...

just my thoughts :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter min mening, så nei, det er virkelig ikke nødvendig å binde ei flue med over 25 materialer i seg. Det vil ikke ha noe å si for effektiviteten på fiske. Men spørsmålet er også hvor langt man ønsker å dra det også.

Jeg tenker at de som fisker med klassiske laksefluer har et mer nostalgisk forhold til de fluene som blir brukt, kan være en måte å utvide opplevelsen av å bruke historiske mønstrer som ble brukt før i tiden, kanskje en måte å gå tilbake i tid på for å få feelingen av gamle dager. Altså, man får jo fisk på fluer lagd av et eller to typer materialer, ganske sikker på om man hadde bundet fast en legomann så hadde sikkert bitt på den også.. Men hvorfor ikke ha den opplevelsen?

Det er jo ikke nødvendig, men igjen, det er jo ikke nødvendig å "gå gjennom" alt "jobben" for å få fisk, vi (vel, dere, jeg fisker jo ikke --- enda :D) gjør jo det av lidenskap og ikke av praktisk behov. Hvis man på liv og død må skaffe føde, så er det vel bare å stikke på Meny og kjøpe laks, men det er vel ikke derfor en driver med fluefisk? Samme spørsmål kan jo settes når man står mellom valget av en fulldresset Jock Scott og en Sunray Shadow.. Blir litt som med fotball, hvorfor skal man på liv og død få ballen over i det andre målet...

Edit: Når det gjelder utførelse, så er det ganske sikkert av et pent bundet hodet som er glatt og fint lakkert vil vare lenger enn et rufsete hode som vil få lettere vil få juling...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Godt sagt Goku, en dreven laksefisker kunne ikke sagt det bedre.

Det som er interresant er at det få ting innen fluefisket som engasjerer mer enn dette med fluer, fluer fasinerer oss og gjør lidenskapen komplett (for de fleste), hvor vi lar oss henføre i den mystiske verden med nøkklen til suksess. Det er vel også dette som gjør fluefisket til mer enn å fange fisk, en hobby/pasjon hele året.

Yepp, det er lidenskap:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Godt sagt Goku, en dreven laksefisker kunne ikke sagt det bedre.

Det som er interresant er at det få ting innen fluefisket som engasjerer mer enn dette med fluer, fluer fasinerer oss og gjør lidenskapen komplett (for de fleste), hvor vi lar oss henføre i den mystiske verden med nøkklen til suksess. Det er vel også dette som gjør fluefisket til mer enn å fange fisk, en hobby/pasjon hele året.

Yepp, det er lidenskap:)

Og så har vi grader av lidenskap :) Noen syns det er fryktelig gøy å fange laks med meitemark, andre med sluk.

Jeg forestiller meg selv at jeg kommer til å ende opp med å ha fulle antikke Hardybokser med klassikere og gamle typer stenger som de brukte før med sixpence på hodet, fullt utstyrt med saker og ting som er tilnærmet av det de brukte før i tiden (ikke vet jeg hvordan det er å fiske i det hele tatt da!).

Er litt betatt av hvordan de gjorde og lagde ting under 1800-tallet.. Det er dog meg da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt av grunnen til å lage fluer under mørke vinterkvelder er jo å gjenskape den følelsen når man står ved elvebredden klar for årets første kast. Det å binde egne fluer, og prøve å lage dem så fine som en har evner til, er kanskje mest en forlengelse av laksesesongen til å være over vinteren også. Det ligger mer i fluefiskeriet enn å fange fisk. Men inntrykket jeg sitter igjen med er likevel at sunrays på aluminiumstuber klarer å lure laksen veldig ofte, selv om disse tubene nesten ligger i grenseland til slukfiske.

En liten anekdote som en fin avslutning: jeg leste en plass om en kar som drev på med modellfly: til sammenligning er vi fluefiskere veldig fornuftige og avbalanserte mennesker. Modellfly er visstnok helt j-vlig dyrt og ekstremt tidskrevende. I tillegg trenger de et fullt utstyrt verksted for å bedrive hobbyen sin. Neste gang fruen synes det er kjedelig når jeg sitter ved bindestikka eller hva jeg betalte for den nye stanga min skal jeg opplyse henne om modellfly-fruenes hverdag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Traff en gang en nyklekka fluefisker i elva, og han fortalte om sine nybundne hårfluer. Han var tydelig fornøyd med resultatet - og for meg var de aldeles fortreffelig - til nybegynner å være. Han hadde da tidligere vist dem frem for en annen fisker, som mente at 5 ribb var to for mye - for det skulle tydeligvis ikke være mer enn 3. Det var da han fortalte meg. Jeg spurte om han trodde laksen var oppe å telte antallet ribbinger før han hogg til. Da ble det stille...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Om laksen er i bettet tar den "hestesko og kjøttpølser", da gjerne knyttet på et hampetau.

Selvfølgelig er "flue" binding helt meningsløst, krok med en tuss ullgarn er mer enn nok for å trigge fram hugg.

Siden du startet denne tråden foreslår jeg at du fisker sesongen med slike "fluer" og gir oss tilbakemelding om fangstene 1/9.

Skitt fiske. :msn-wink:

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg