Hopp til innhold
bjeffe

Fiske rundt hammerfest

Recommended Posts

Hvor er det bra å fiske SØ i Hammerfest/Kvalsund området? Når er beste tiden å fiske. Tenker på plasser i sjøen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Tja de e et vansklig spørsmål! Har brukt mange timer o kalde fingrer på o finne ut dette, men har ikke funnit noen hotspot! Vet at sjørøya holder til ut mot Klubbukt i disse tider, men den e til tider utrolig sær o svømmer bort før du har gått ut bilen...!

Ellers har jeg vart noen ganger i Fægfjord, ikke fisk, rundt øya - ikke fisk, kvalsundet - bare sei/torsk. Har en tanke om at rundt omrking utoset av repparfjordelva Må de va fisk, men gidder ikke då sikkert en laksefantast eller to sikkert jager meg bort i tro at jeg skal ta deres laks! MEN i Alta e de fisk overallt, så dra over fjellet o fisk i Rafsbotnområdet! Der e de folk, men der finnes de år fisk!

Skit fiske!

Greger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar:) har fiska mye i Alta tidligere, men håpet var at det skulle være noen fine plasser litt nærmere. :) kanskje det blir en helgetur til Alta da. Tror også man må inn i repparfjorden. Har hørt det skal være fisk i rypefjord, men er ikke så interessert i å fiske rundt stuevinduene til folk. For prøve meg litt frem, ser fint ut enkelte plasser på klubbukt siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ut i rørvika i rypefjord går de sjørøya, på våren/høsten. Har prøvd noen ganger, men den e ikke lett å nå. Den har en form for målingsvarseladferd o går alltid 5-10 m længre ut æn va jeg klare o kaste...! Der ute e de mye søppel o skit, o jeg liker meg ikke der. Vet at de går mye fin sjøørret o røya opp i Snefjordvassdraget o at de sikkert e fint o fiske der ute, men en go bit o kjøre! Ellers e porsangerfjorden bra, sies de, men den e lang o stor o jeg har aldrig fisket der.

Fisket i Alta synes jeg er best i juni, mai e fisken tyn o ikke noe o sette tenneren i. Vi er en gjeng hvert år, andre helgen i juni o fisker, o de slår sjelden feil!

Skit fiske!

Greger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en tur i rafsbotnområdet idag, og vannet var helt brunt pga flomstore elver. Hadde en fisk på, men mista, ellers var det helt dødt. Mye vind og ganske ufyselig ute selv om det var sol og 12 grader. Må nok vente en liten stund til før det er gode forhold der borte igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hoas - ja e klar som et egg! Har to drømmer i år, 3 kg i Alta o 2 kg i old svedala! Ifjor fikk vi fantastisk mye fisk, slapp ut halvparten, såg mye fisk - ja de va fiske på sitt beste! De beste va at vi var 6 man, 3 med flue og 3 med haspel, og haspelgjengen fikk null! Regner med at de tar 1-2 uker så e vannet klart, fisken begynner bli feit, og silla trekker seg in og skaper et frotser tilstand av dimensjoner... og der står vi!

Skit fiske!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I fjor hadde både jeg og en kompis et beist av en sjøørret etter flua helt inntil land, jeg tipper den til å ha vært rundt 8 kilo, den var enorm. Fikk en på nesten 5, og sammenligner jeg de to så var min en liten dassmort i forhold. Så det finnes noen skikkelig rugger ;) Går mye fisk på rundt 2 kilo i fjorden i allefall.

I fjor på denne tiden hadde jeg allerede fått masse sjøørret, vært litt merkelig i år. Men men, får bare smøre seg med litt tålmodighet, så løsner det nok :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal prøve o snu litte på fisketimingen - vi har fisket mye dag og ut mot kvelden, fokusert mye på flo/fjære - men har en teori om at "de store" trekker seg in kveld/natt. Når vi har fått ligger de rund kilot og opp, men sjelden noen større. Skal satse mer på kveld/natt ev. morgen o se om de e mindre av kilot og mer av "de store". Begynner bli kræsen...!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe, du får prøve på det! èn ting er i allefall sikkert, har du ikke flua i vannet blir det ikke fisk :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk 3 tynne sjø ørret på lathari i helga. Gikk ut på fjæra å fiska på vak, mista 3 i tillegg. Nybegynner bom. Kløna med å få hooka flua. Men kjempeartig va det.

Ekstra artig når kompisen min ikke fikk noen på sluk.

Runars reke trur æ flua het.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sluk suger...! Fint å få "kjenne" på de, men husk å respektere fiskens "hverdag". De e nå de spiser seg opp etter en tøff vinter - o der står vi å sportfisker! Men gøy e de!

Skit fiske!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var på både lathari, rafsnes og hemmeligplass idag, på fjæra, så ett vak på lathari. Så ut som en temmelig stor en også..men verken fikk eller kjente noe som helst! Argh!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror jeg ville ha prøvd Eidvågeid, Seiland. Langs land ved sjåholmen og Fægfjordområdet. Se på kartet og finn grunner som fisken svømmer inn på når det flør....

Personlig vente æ til fisken e feit og fin senere på sommeren...

Skitt fiske :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har tänkt samme tanke o fisket Sjåholemn - helt til jeg møtte en otter! Han gnægde på en laks/s.ø o da ga jeg opp! Eidsvågbukta kalles Vassbukta o der e de bare rømmt oppdrettslaks, Fægfjord kan va grejen men har ikke brukt tid på den. Vet at de settes mye landgarn der o at folk dorger o tar laks. Skal prøve - må bare vente til de går ann o gå ut...!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spørs hvor på lathari du fisker, mener det er lov å fiske på utsiden av moloen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er lov til og fiske mellom moloen og 200 meter fra elvemunningen.. Var der en tur på torsdag men det skjedde lite. Kun et par pinner. Største 1kg som kompisen fikk..

Er nok grumsete som helvete der nå. Tror hele fjorden er brun for øyeblikket men det er en og annen fisk som finner veien tilflua allikevel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor er det bra å fiske SØ i Hammerfest/Kvalsund området? Når er beste tiden å fiske. Tenker på plasser i sjøen.

Rypklubben = Sjørøye... Skjåholmen = Sjøørret... Repparfjord utover mot klubbukt = Sjøørret, sjørøye og laks..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ganske dårlig fiske i Hammerfest når mestparten av tråden helt naturlig dreier seg over til Alta og Repparfjord :) Noen som vet hvordan kvalitet det har blitt på fisken i de kultiverte vannene? Tenkte på feks Glimmervann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet ikke helt hvordan fiske e blidd i de kultiverte vannan, men sist æ va på vestfjelldammen resulterte det i ei røya på 1,1 kg. Glimmervannet e det noen år sia æ har vært borti de helt store bryteran, men dem e der :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisker mindre på øya - og dermed får jeg mindre rapportering! Med et så litet fisketrøkk som vi nå har, bør bestanden gå opp. Hyttefolkan e nå mange, og de blir flere! Så snart e øya helt øde for folk på helger!

Skal teste Skjåholmvannan før isen legger seg. Noen tips der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisker mindre på øya - og dermed får jeg mindre rapportering! Med et så litet fisketrøkk som vi nå har, bør bestanden gå opp. Hyttefolkan e nå mange, og de blir flere! Så snart e øya helt øde for folk på helger!

Skal teste Skjåholmvannan før isen legger seg. Noen tips der?

Hyttevannet og vannet på nersia ned mot skjåholmvannan e vel de som e mest safe. Spartujavvrit eller noe i den duren på kartet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg