Hopp til innhold
Nymfa

Dårligere mothaker på nymfer og fluer?

Recommended Posts

Mister mer fisk enn før. Kan selvsagt skyldes min teknikk og er åpen for tips her.

Har imidlertid kikket på krokene. Fisker mest med nymfer. Mothakene på nye nymfer og fluer jeg kjøper synes å være mye mindre enn tidligere. Oppdaget dette først når jeg kjøpte rimelige fluer på nettet, men det synes nå å gjelde også for dyre fluer i butikk.

Er det for å spare noen øre, eller er krokene egentlig laget for catch & release? Forsøker å dra jevnt inn men ørret som spretter kommer seg løs. Frustrerende. Hvordan skal jeg dra inn? Hvor får man tak i nymfer med gode mothaker? Er det f.eks noen som binder slike selv for salg og som har skikkelige mothaker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hvis fisken detter av så er det nok fordi den er dårlig kroket i utgangspunktet. Mothaker hjelper ikke stort på dette. Det er viktigere med riktig kroking, stort nok gap osv. Tilslaget må komme raskt ved nymfefiske. Jeg fisker mye med mothakeløst, og jeg kan ikke si jeg merker noen forskjell på mistet fisk med og uten mothaker. Hold stram line og jevnt press under hele kjøringen. Gi slakk under landingen hvis fisken hopper. Skal gå greit da. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder