Hopp til innhold
Ally's_shrimp

streamstix salmonfigther - kvalitet eller ''ræl''?

Recommended Posts

Eg svel kamelar og kjøper meg ei tohands til sommaren, sjølv om det strider imot min einhands-politikk. Først hadde eg tenkt på ei ironfeather, men den var vistnok temmelig stiv og uegna for ein uerfaren kastar, som vil småspeye og kose seg.

Så blei planen å kjøpe Guideline LPX-e, som eg har fått ein grei pris på.

Men ser salmonfigther blir solgt for veldig gunstige priser om dagen, og eg kan få den med snelle til halve prisen av lpx-e. Men duger stanga, eller snakkar vi kvalitet på linje med Lawson-sett og andre billigstenger?

Stanga blir ikkje billig likevell, hvis det viser seg at den er så slaskete, eller stiv at eg kjøper ny i sommar likevell.

Så erfaringar frå folk som har testa denne stanga, setter eg pris på!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei.

Har ikke prøvd salmonfighter stanga men har ett par andre enhånds streamstix-stenger.

Snellefestet er vell det som plager meg mest på Streamstix'ene, snella sitter løst og du ser på festet att det er av laveste kvalitet (Kan hende det er forskjellig på lakse-serien). Har også opplevd att stanga har glidd fra hverandre under kasting å du blir stående igjen med ene halvdelen i handa og andre halvdelen der hvor fisken vaket.

Stengene er fortsatt på ett helt annet plan enn Lawson-settene og er faktisk gode å kaste med da alt holder seg sammen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har stort sett brukt bare streamstix de siste 5 årene, og har ingen dårlige erfaringer ned de. Men, Salmonfighter bruker jeg bare i de "lette og korte" utgavene. Salmonseeker er en helt annen stang. Kanon kastestang med masse power. Vil ikke anbefale fighter fremfior seeker. Men er fullt mulig å få tak i billige seekere også. Har nå ca 10 stk. Seekere som alle er kjøpt inn for mellom 500 - 1000 kr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Generelt saa er Troutfighter og Salmonfighter stengene laget paa samme fabrikk som lager stenger for Redington, Orvis, Hardy, m.fl. Senere ogsaa Vision.

Foroevrig er Troutfighter 9' #5 fortsatt en av mine all time favoritter. Uavhengig av merke.

Snellefestet er da ikke saa daarlig. En skvett olje i ny og ne og det fungerer utmerket. Salmonfighter har et helt annet feste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skulle kanskje nevnt att jeg bare har Competitionstix stenger og de har ett helt annet snellefeste enn Troutfighter og de andre stengene. Ser ut som de andre snellefestene er av helt annen kvalitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skulle kanskje nevnt att jeg bare har Competitionstix stenger og de har ett helt annet snellefeste enn Troutfighter og de andre stengene. Ser ut som de andre snellefestene er av helt annen kvalitet.

Det har ingenting med kvalitet aa gjoere. Det er kun en annen loesning. Og det gjelder kun Troutfighter. Loomis valgte samme loesning paa de foerste NRX stengene.

Salmonfighter har triangle-fester som er meget bra. Samme som bl.a. Loop.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det har ingenting med kvalitet aa gjoere. Det er kun en annen loesning.

Skulle formulert meg annerledes i det tidligere innlegget, det jeg mente var att utformingen og løsningen på de andre stengene virket bedre enn på Competitionstix stanga. Men det er jo en ganske viktig egenskap for ett snellefeste att den holder snella på plass, og det var det jeg mente med kvalitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har en Competitionstix å har ingen problemer med snellefeste.

Suveren stang å absolutt verdt pengene. Men nå har jeg ikke all verdens med erfaring.

Men snellefeste er absolutt ikke dårlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bruker GL Reelmaster La og Streamstix troutseeker så ikke umulig snellefoten på Nordic snellene er slanke.

Endret av Jiggy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er noe man kan komme ut for på samtlige merker. Selv de dyreste. Hvis det ikke lar seg løse med voks e.l. så er det strengt talt en reklamasjonssak.

Jeg har jobbet med flere merker i løpet av årene, og Streamstix hadde jevnt over god reklamasjons-statistikk.

De første seriene ble produsert på en annen fabrikk en de senere seriene, og det hendte av og til at det lå igjen limrester inne i hunnholken. Disse kan fjernes, men man må være forsiktig. Hvis det er rester der så kan det gjøre at delene ikke festes skikkelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er noe man kan komme ut for på samtlige merker. Selv de dyreste. Hvis det ikke lar seg løse med voks e.l. så er det strengt talt en reklamasjonssak.

Kan hende det er reklamasjonssak da. Bruker bare denne stangen av de Streamstixene jeg har så vet ikke om det er slik på de andre. Har brukt duct tape rundt holkene og da holder den seg der den skal være. Hvordan skal jeg legge på voksen og hvilken type skal jeg bruke da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Salmonseeker 12,9#8/9 med snelle og to ekstraspoler er bestilt ;-)

Nokon her som har testa salmonfigthersnella? Forventer ikkje allverden for 1000 kr, inkluseive to ekstraspoler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er en 9,6' #4.

Da ville jeg sjekket hunnholken NØYE for rester. De er fra den fØrste fabrikken. Lys inn med en lykt og se om du ser lyse/hvite avleiringer. Jeg pleide å fjerne de med enden på en hannholk, men du kan bruke noe tilsvarende. Men aldri metall, eller andre harde ting som kan skade karbonet, selvfØlgelig.

Ellers så er Loon Grafitoline tingen å bruke på holker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har 12,5 Evolutionstix, og 12`Salmonfighter som mine favoritt-tohånds idag (og skal ihvertfall aldri mer ha noe lengre en max 13` :msn-wink:)

Troutfighter i #4 og en Stealth #3 - er jeg også kjempefornøyd med.

Trenger ikke å betale 6 lapper for en god stang :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da ville jeg sjekket hunnholken NØYE for rester. De er fra den fØrste fabrikken. Lys inn med en lykt og se om du ser lyse/hvite avleiringer. Jeg pleide å fjerne de med enden på en hannholk, men du kan bruke noe tilsvarende. Men aldri metall, eller andre harde ting som kan skade karbonet, selvfØlgelig.

Ellers så er Loon Grafitoline tingen å bruke på holker.

Var veldig mye avleiringer der, fikk fjernet det og nå sitter delene sammen som bare det :biggrin: Takk for hjelpen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fekk montert utstyret og testa det i gårkveld. Eg var på førehand litt skeptisk p.ga prisen, men førsteintrykket var veldig bra når eg opna det. Det er maaangen hakk over Lawson, og andre billigmerker eg har testa tidligare, når det kjem til kvalitet på kork, snellefeste og slike ting.

Eg satte på eit tohands wf-snøre frå fenwick, som eg hadde liggande. Og eg anar ikkje om dette er eit egna snøre til speykasting i utgangspunktet, men eg er sålangt veldig fornøgd. Eg kasta langt og stanga hadde ein aksjon som eg syntes var behagelig - ser fram til å prøve stanga med ein tilpassa klump.

No er det berre å begrense seg, slik at ein ikkje kjøpar seg 13,9#9/10 og 14,9#10/11 også :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

13,9 klasse 9/10 er en meget god stang. Den jeg bruker mest. Handlet i vinter inn 14,9 10/11 og har kastet en del med den nå. Ypperlig kastemaskin, den beste av streamstix jeg har prøvd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Salmonfighteren holdt til en 20-kilos i Skjern Å :).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg