Hopp til innhold
Moserabben

Stenger på fly?

Recommended Posts

Hei folkens!

Er det noen her på forumet som vet hvordan det er å få med seg stenger på fly som håndbagasje?

Skal ut å fly med DAT (Rygge - Tr-heim) og lurer på om det er plunder og heft å få de med seg om

bord som håndbagasje. Har et par tredelte og er litt lange å tre ned i sekken, og er redd de blir

behandleet "dårlig" og vil helst ha de med ombort.

What say folkens??

Moserabben :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei folkens!

Er det noen her på forumet som vet hvordan det er å få med seg stenger på fly som håndbagasje?

Skal ut å fly med DAT (Rygge - Tr-heim) og lurer på om det er plunder og heft å få de med seg om

bord som håndbagasje. Har et par tredelte og er litt lange å tre ned i sekken, og er redd de blir

behandleet "dårlig" og vil helst ha de med ombort.

What say folkens??

Moserabben :)

Glem det . De er ikke tillatt inn på fly dessverre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Av en eller annen grunn har luftfartsverket funnet ut at fiskestenger tilhører gruppen "farlige stumpe gjenstander" (sammen med f.eks. golfkøller og balltrær). Man får derfor ikke under noen omstendigheter ta med seg slike inn i flykabinen.

Jeg har ved flere anledninger spurt disse superintelligente (og ikke minst uniformerte) sikkerhetsfolkene på norske flyplasser om hvorfor fiskestenger er å anse som farlige gjenstander; men det er likevel fortsatt en gåte for meg hvordan man kan utøve stump vold med fiskestenger...

Det som imidlertid er helt sikkert er at faren for stump vold øker faretruende hvis mine kjære og dyre fluestenger ankommer bestemmelsestedet i en annen (verre) forfatning enn da jeg sende dem som bagasje.

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For den som reiser en del med fly til ulike fiskesteder, er en "bazooka" for stengene uunnværlig. Har en slik i svart plast, og den sjaueren har enda ikke sett dagens lys som greier å påføre denne skade.

Men litt småsurt er det at den må sendes som spesialbagasje. I alle fall oftest.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skulle ta med meg noen stenger for noen år siden fra Canada til Norge og da ingen av stengene kom med tuber så dro jeg til Homedepot som er en store noenlunde lik det som heter Bauhaus her i landet. Der kjøpte jeg en solid tyggvegget meterlang 3 eller 4" pvc rørstubb og 2 solide endemuffer som passet til dette røret. Tapet ene endemuffen på med elektrikertape, la inn stengene polstert med bobleplast og plugget inn den siste endemuffen og tapet. Stengene kom velberget frem men gnissemerkene og hakk i tuben etter diverse bagasjebånd og sorteringsystem er på tuben ennå. Tør ikke tenke på hvordan stengene hadde sett ut uten en slik sak. Tipper de 2 delte stengene hadde vært minst 6-delte ved ankomst.

Kan anbefale å lage et slik rør som man ganske enkelt tilpasser på lengden etter lengste stanga. En 3 eller 4" tube holder mange stenger i tillegg.

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Av en eller annen grunn har luftfartsverket funnet ut at fiskestenger tilhører gruppen "farlige stumpe gjenstander"

Såvidt jeg husker var det våre europeiske overlords fra kontinentet som fant på dette, så dette er EU wide. Forbanna tullinger.

Vil man unngå et ekstra kolli for stengene, kan jo en vanlig golfbag benyttes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For egen del har jeg brukt å pakke stanga i det originale stangrøret, for så å sette dette midt i sekken eller litt mot ryggen og sendt med "vanlig" bagasje. Stappet med klær rundt. Og det har da gått bra. Men det forutsetter jo at du bruker sekk og ikke koffert...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For 4-delte stenger opp til 9´ har jeg kjøpt den største North Face bag´en. Flere rør passer oppi, og ligger ekstra trygt om en pakker klær og annet utstyr rundt. Bag´en var spart inn etter et par-tre turer nordover da en slipper 340 kroner t/r i gebyr per rør (SAS - det gebyrfrie selskapet).

Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Inom Sverige (Sas och Norwegian) har jag haft med spöna (4-delade 9') i kabinen. Både i originaltub och i en typ av ritningstub i plast med plats för typ 3 spön.

En gång fick jag tom ta med en 15-fotare (4 delad) som handbagage.

Magnus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg