Hopp til innhold
Black Rat

Garanti - G. Loomis - Elbe Normark A/S

Recommended Posts

Er ganske sikker at denne tråden har gått før, men må bare lufte litt frustrasjon :angry: !

Siden jeg har fisket med flue, har Gloomis stengene alltid vært mitt favorittverktøy. Har eiet en del gjennom tiden, og har vært kjempefornøyd. Aktiv Fritid og Arild Snekkenes kjørte en prispolitikk som var for å si det mildt, veldig høy!

Men de hadde en veldig god garantiordning som kunne konkurrere med alle andre i samme posisjon, nemlig en livstidgaranti.

Nå er dette ikke en realitet. Elbe som tok over Gloomis i Norge i 2007 kjører vanlig forbrukergaranti på 5 år. Alle andre har livstidgaranti, Sage, Zpey, Winston, Orvis, T&T osv. LOOP har vel 25 år? Til og med Scierra hadde/har god garantiordning.

Dette har medført at ny Gloomiskjøp i Norge ikke er lenger aktuelt :unsure: . Og jeg som "elsker" Gloomisstengene! Det kommer ikke på tale å kjøpe en Gloomis NRX til 8000/11000,- uten en mye bedre garanti.

Jeg har flere merker og Gloomis liker jeg best. Men pris/garanti blir viktig for meg fremover av kjøp av nye stenger. Og med garanti vil jeg velge en stang som har "livstidgaranti". Man får idag stenger fra 2000,- og oppover med livstidgaranti, og det er veldig bra :clapping: .

Ikke Gloomis og Elbe Normark :nono: !! Blir litt frustrert over politikken til Elbe :evil: !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Elbe har ligget overraskende flate når det gjelder Loomis, ja. Nye merker tar over markedet, så de bør følge med i timen om de ikke skal sakke helt akterut.

:unsure: Elbe er sluk, søkke og hav, så de drar ikke med seg noen tradisjon heller. Loomis skulle nok vært på mer fluefiskerettet firma.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mener det blir helt feil å kjøpe en stang eller ikke kjøpe en pga garanti. Livstidsgaranti? Ærlig talt! Ingen kjøper da stenger for å ha dem livet ut. Jeg syns faktisk de andre bør følge elbe her å holde seg til normal kjøpslov...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror Elbe/Normark / Loomis kommer att vara ledande på detta. De har mer eller mindre livstidsgaranti på spöna.

Vill ni betala folk som bryter av sina spön och uppgraderar?

Garanti ska vara garanti och inte en försäkring.

Ett garantifel på ett spö uppkommer tidigt på ett spö. Ett spö går inte sönder efter fem år pga fabrikationsfel. är det då rätt att tillverkaren ska stå för yttre åverkan på spöna?

Jag tror att många nya märken lever på lånad tid när de pressar priserna och lovar allgaranti på livstid. Tror det är som med de stora elektronikkedjorna. Alla kämpar på och hoppas att de andra ska gå omkull så de blir ensamma kvar och kan höja priserna.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var det i utover 2009 at de ulike produsentene gjorde om livslang garanti mot absolutt alt til livslang garanti mot produksjonsfeil? Og at de over tilsvarende tid ville reparere skadede stenger mot varierende betalingsordninger.

Om jeg husker årestallet feil, så husker jeg veldig godt virkningen på prisene. Stenger som jeg så på, gikk ned 1000 kr fra den ene sesongen til den andre. Selvsagt var det kundene som betalte for denne ekstragavansen (intet er gratis) som noen få kunne dra nytte av.

Jeg tenker fortsatt at det finnes gode forsikringsordninger for slike som meg som ønsker å være forsikret mot uhell. Var/er det f eks ikke Alt om fiske som med et tillegg i abonnementsprisen på et par hundrelapper, formidlet en crash-forsikring av fiskeutstyr?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Livstidgaranti for meg er bare tull. Det er som Sasse skriver ingen forsikring, for det er i praksis slik det benyttes av veldig mange, dessverre. Dette er en kostbar ordning for forbrukeren, så det er helt greit at det ikke er livstidsgaranti for meg. Det har aldri vært essensen ved valg av fluestang, men det er viktigere at det er god service, hurtig service og ikke noe mikk om det skulle skje noe med stanga. Og selvsagt skal fabrikasjonsfeil erstattes vederlagsfritt, som f.eks. når korken går i oppløsning, en stangring har en sprekk eller lignende. Men produsenten skal ikke betale - og dermed ikke andre kunder - for at jeg snubler med stanga eller er teit uvøren.

Kom dere av dette livstidsgarantihysteriet.

Kjøp ei stang, nyt den og bruk den. Til den er utslitt, til du vil oppgradere, til du vil ha en annen... Vil du garantere deg, tegn forsikring.

Og velg stang ut fra hvilken du liker, hva lommeboka mener eller etter merket du er "hektet" på. For slike er vi nok - andre mer og noen mindre og noen ikke noe - stæsjhorer, forfengelige eller bare nytere. You choose :).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men det er nå slik i dag, at de aller fleste produsenter holder på en garantiordning som overstiger Elbe ganske så mye. Det er kanskje fint at kjøpsloven som gjelder, men når ikke de andre innfører det kommer jeg ikke å kjøpe dyre stenger uten en utvidet garantiordning utover kjøpsloven. Gloomis har ei utvidet garantiordning i USA/Canada men ikke her i Skandinavia. :huh:

Ingen har ei stang som de bruker på livstid, nye serier kommer og gamle går ut. Garanti på livstid er bare på papiret. Men fortsatt holder jeg på at en stang med utvidet garanti er mere attraktiv enn ei kjøpslovstang i mine øyne. Det kommer til gjelde på neste stangkjøp for min del. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Merkelig hvordan enkelte tolker begrepene garanti og reklamasjonsrett, samt garantitid og reklamasjonstid. Annet er hvordan enkelte forhandlere tolker hvem som har rett på garanti og hvem har reklamasjonsrett.

Gjennom årene er det ikke mange stenger jeg har ”kastet av”, faktisk bare fire stykker. To av disse hadde ”livstidsgaranti” en hadde 24+1år, den siste hadde GL express garanti. Har også benyttet GL express garanti på ei stang som begynte å sprekke i holkene.

Min erfaring med GL express er meget god, men man må jo betale litt. Loop 24+1 tok for så vidt lang tid (2mnd), Sage levert hos forhandler, så til agent i Tyskland (håpløst 6mnd), CND livstids garanti var ikke mye verd når forhandler ikke lyktes å få kontakt med produsent. (løsningen ble penger tilbake) Dette med verdien av garantier får man jo som kjøper føle litt selv på, og vurdere om de er verd papiret de er skrevet på. hva man

Jeg har vært i kontakt med både Sage og G.Loomis og de begge uttaler at det er produktet de garanterer for, ikke eieren. De tar gjerne imot reklamasjonshenvendelser direkte, men dette koster litt i frakt.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men er virkelig garantiordningen utslagsgivende for valg av fluestang?

Det burde styres av lommebok, smak og service (som ikke er det samme som garanti, gitt).

Kjøpsloven gjelder mellom leverandør og forhandler, men forbrukerkjøpsloven gjelder mellom forhandler og forbruker; forbrukerkjøp. Det er en forskjell. Forbrukerkjøpsloven er klar i teksten.

§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

Resten må man ta med forsikringsselskap, men heller ikke de dekker alt. Ryker motoren på vaskemaskina etter 5 år, så ryker det noen lapper i lommeboka. Knekker stanga etter 8 år slik i et kast, så ryker det noen lapper igjen. Slik er livet...

Men fluefiskeren skal forlange livstidsgaranti på ei fluestang, som man vandrer mellom kratt og skau med, som står ute i vinden mens man sover ut lakserusen og ørretfryden, fraktes på taket i 90 km/t fra høl til høl, slenges inn og ut av bagasjenrommet... :scared: Kan skjønne produsenten skal ta den risken. For vi har ingen skyld selv når stanga knekker, det er fabrikken det.

Vil du ha det slik, så forvent at produsenten legger på prisen deretter. Det koster å være kar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Livstidgaranti for meg er bare tull. Det er som Sasse skriver ingen forsikring, for det er i praksis slik det benyttes av veldig mange, dessverre. Dette er en kostbar ordning for forbrukeren, så det er helt greit at det ikke er livstidsgaranti for meg. Det har aldri vært essensen ved valg av fluestang, men det er viktigere at det er god service, hurtig service og ikke noe mikk om det skulle skje noe med stanga. Og selvsagt skal fabrikasjonsfeil erstattes vederlagsfritt, som f.eks. når korken går i oppløsning, en stangring har en sprekk eller lignende. Men produsenten skal ikke betale - og dermed ikke andre kunder - for at jeg snubler med stanga eller er teit uvøren.

Kom dere av dette livstidsgarantihysteriet.

Kjøp ei stang, nyt den og bruk den. Til den er utslitt, til du vil oppgradere, til du vil ha en annen... Vil du garantere deg, tegn forsikring.

Og velg stang ut fra hvilken du liker, hva lommeboka mener eller etter merket du er "hektet" på. For slike er vi nok - andre mer og noen mindre og noen ikke noe - stæsjhorer, forfengelige eller bare nytere. You choose :).

kunne ikke vært mer enig! Denne diskusjonen har jeg hatt med mange gjennom min jobb som guide i Orkla.

Endelig noen som har skjønt det. Kom dere ut av dette livstidsgarantihysteriet, meget godt sagt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men fluefiskeren skal forlange livstidsgaranti på ei fluestang, som man vandrer mellom kratt og skau med, som står ute i vinden mens man sover ut lakserusen og ørretfryden, fraktes på taket i 90 km/t fra høl til høl, slenges inn og ut av bagasjenrommet... :scared: Kan skjønne produsenten skal ta den risken. For vi har ingen skyld selv når stanga knekker, det er fabrikken det.

Vil du ha det slik, så forvent at produsenten legger på prisen deretter. Det koster å være kar.

Utvidet garanti som livstidgaranti uansett årsak har produsentene bestemt selv. Ingen vanlige fluefiskere kan forlange livstidgaranti :wink: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Utvidet garanti som livstidgaranti uansett årsak har produsentene bestemt selv. Ingen vanlige fluefiskere kan forlange livstidgaranti :wink: .

Helt sant. Men samtidig er det liten tvil om at produsenter legger seg på det som markedet forventer. Hvis dette signaliserer at vi mer enn gjerne også får brakt en erstatning for en ødelagt stangdel til elva straks og i helikopter, så kommer dette. Men kostnaden blir fordelt på alle kundene, også på dem som verken ønsker eller trenger dette servicenivået.

Selv ønsker jeg tilgang på skikkelig gode fiskestenger og til en så fornuftig pris at jeg kan skifte ut/oppdatere når jeg selv ønsker det. I tillegg ønsker jeg gjerne en deleordning som gir mulighet for en tilpasset del hvis jeg en svært så sjelden gang skulle trenge det. Jeg betaler gladelig 2-300 kr for en ny del, i stedet for å betale f eks en 1000-lapp ekstra hver gang jeg kjøper en stang.

Helt for meg selv oppfatter jeg disse ordningen som en ofte støter på under "lifetime warranty" som et rent salgstricks, altså at en prøver å skaffe seg et salgsfortrinn - og på på kundenes bekostning. Jeg har enda ikke opplevd at dette har noen betydning for stangens kaste- og fiskeegenskaper eller min glede over endelig å komme meg bort ifra det daglige maset.

Men det er altså fortsatt mulig å få kjøpt stenger på "gamle" vilkår, dvs ubetinget garanti. Er det ikke Orvis som fortsatt har dette, mulig at jeg tar feil her? Og det er full anledning å kjøpe i en amerikansk butikk, mange gjør det. Så her er det for alles smak og behag. Og bra er det.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei, men sannelig ser det ut som det betyr så enormt for mange når de skal velge seg fluestang.

Livstidsgaranti, som det faktisk finnes på enkelte produkter, i verden, er å bety 25 år (eller er det 30..., husker ikke). Men garantien er mot fabrikasjonsfeil. Mener å huske at Regal bindestikke har dette på klypesystemet. Men igjen, litt tynn is. :clapping: Ikke pokker om den ryker innen jeg er 90!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har vært i kontakt med både Sage og G.Loomis og de begge uttaler at det er produktet de garanterer for, ikke eieren. De tar gjerne imot reklamasjonshenvendelser direkte, men dette koster litt i frakt.

Her er mine erfaringer:

Sage, kongeservice og hyggelige folk! Fikser deler til gamle utgåtte stangserier, de bygger on-demand. Koster litt å sende fra Norge, ca 400 kr med posten, så tar de vel $60 for retur. Sendte forrige knekksak fra USA, fedex skulle ha $10.52 for å sende fra New York til Sage i Washington, så hipphurra for det kongelige norske postvesenets ågerpriser. Forrige gang hadde jeg en deadline på ny tur, og de kasta seg rundt og klarte det utmerket. Ta en hyggelig tone på eposten, eller ring dem, så er dette bare en fornøyelse. Aldri gnålt om noe garantikort heller. <3 SAGE

Tibor er også gode! Uansett hvor mye du har overfallsvoldtatt og torturert snella fikser de alt for $20 i service.

Bauer og Simms er litt mer so-so, fikser alt men var litt overrasket over å måtte betale et (ubetydelig) servicegebyr for ting som i stykker etter det jeg ville kalle nokså ordinær og beskjeden bruk. G.Loomis har jeg aldri hatt service/reperasjon på, men ringte dem en gang i 2007 for å spørre om klumpvekter til noen modeller, og fikk et 20 minutters foredrag om kasting fra Steve Rajeff, herlig.

Orvis har også fantastisk kundeservice (med litt tvilsomme produkter må jeg etterhvert innrømme), de gir seg ikke før du er fornøyd.

Konklusjonen er jo at hvis man ikke har en god lokal forhandler, så er det bare å kontakte produsentene direkte. Det koster fort en tusenlapp i porto frem og tilbake, men det kan man som sagt takke posten for, og det er jo litt moro med direkte dialog med de som bygger dritten. En nisse på XXL eller G-sport og medfølgende forbrukerkjøpslov har for faen ingenting i min verdikjede å gjøre. Livstidsgaranti eller ei, når man blir èn med godstanga er det fint å vite at den kan fikses for en snau tusenlapp hvis den ryker. Utstyrsprodusentene har iallefall klart å resonnere seg frem til at utmerket kundeservice gir lojalitet og gjenkjøp, så da tar jeg det for gitt at de også rår over regnekyndige folk som kan passe på økonomien og beregne den reelle kostnaden ved slike garantier med tilstrekkelig stor nøyaktighet slik at vi alle kan sove godt om natta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Både morsomt og lærerikt å lese det som fig skriver her. Det forteller mye om hvordan disse tingene fungerer rundt i verden og er også indirekte opplysende.

Jeg har opplevd å herpe en stang en eneste gang i moderne tid, enda forstår jeg ikke hvordan jeg greide det. Nok om det, jeg sendte en sms fra elva til butikken. Jeg rakk knapt å komme hjem fra Gaula før det kom en stangdel fra Loop via butikken hvor jeg hadde kjøpt stanga. Ca to uker tok det hele. Dette opplever jeg som god service.

(Daværende livstidsgaranti mot absolutt alt inkl sumpfeber og tyfys gjorde at jeg betalte 0,- kr for dette).

Jeg var strålende over dette høye servicenivået som gjorde at jeg kunne fortsette fisket utover sommeren med denne stangen. Men jeg skulle gjerne ha visst hvor mye jeg egentlig har betalt for denne stangdelen. Det får jeg aldri vite helt sikkert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg husker jeg ble veldig imponert over G Loomis Express, kjøpte en stang i tilbake i 2003 i USA, og da var det bare å ringe G.Loomis så ville de fedex-overnighte ny stangdel (eller ny stang) til deg, hvor som helst i "the lower 48" som det heter.. Det ville koste $40 tror jeg. Hvis man så ikke var snill gutt å sendte den brukne stanga tilbake, så ble kredittkortet charga med veilledende pris for den nye stanga. Dette er jo helt konge (men dog etter hukommelsen, så mulig litt unøyaktigheter), tenk hvis du kunne fått ny stang levert av fed.ex i elva, to dager etter at du brakk den??!? Kanskje det var samme opplegg i Norge, Nobody hadde jo brukt det?? Fikk "dessverre" aldri testet det selv, da jeg så godt som aldri fisket i USA (garantien gjaldt ikke på Bahamas, primærområdet hvor jeg svinger mine enhåndser), og dessuten hadde jeg en lang tørkeperiode fra 1998 til desember 2011 hvor jeg ikke brakk en eneste stang...

Fra Sage til Norge tar det ca. 12-14 dager fra de mottar stanga til du har ny i hånda, så med en ukes sending andre veien, går det ca. 20-25 dager. (mulig at custom-bygging av utgåtte modeller tar litt lenger) Kan selvfølgelig ikke måle seg mot en lokal butikk som gir deg erstatning fra lageret.

Forøvrig dekker jo vanlig reiseforsikring en god del uhell, for de av oss som ikke fisker i sitt eget nabolaget. Og siste poeng er at man sjelden mister mer enn en fiskedag når noe knekker, man har da handlet i hytt og pine for å ha skikkelig backup-utstyr? Så lenge ikke hele stativet med Loomiser løsner fra bilen, da må nærmeste stanghallikk oppsøkes sporenstreks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå, jeg har riktignok benyttet GL express som er Guideline's express service. Dette innebærer at du må betale et gebyr og litt frakt, men til gjengjeld ingen diskusjon om materialfeil, bildør eller sinna bikkje som har vært årsak til skaden. Den ene stanga var en Le-Cie, hvor jeg fikk ny midt del. Kostnad kr 780,- Den andre en 15’ G.Loomis glx hvor hele stanga ble byttet i ny. Sant skal sies, så kjøpte jeg den stanga i 99, og byttet med ny i 2009 for en egenandel på kr 1180. Ny topp til min Sage kostet ingen ting, heller ikke øvre midtdel til Loop gray line. Tenker man tilbake hva man betalte for G.Loomis stengene på det sene 90 og 2000, så burde dette holde til et par stang skift.

I dag er dette galskap, lov om forbrukskjøp er såpass klar at noe ekstra garanti bør være unødig. Sett fra en annen side, hvor lenge lever enkelte av disse stangprodusenter / brands? Jeg er også av den klare oppfatning at henvendelse direkte til produsent kan ofte være å foretrekke framfor å levere inn til den lokale alt mulig butikk. For øvrig haster det ikke så voldsomt heller, en voksen mann har da flere enn ei skjorte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så langt har eg ikkje nytta garanti på dei produkta eg har. Det er særskilt ein ting eg er irritert over, og det er at Powell Rods vart overteke av ein slukfiskar utan forstand på flugefiske... . Eg har ei Powell-stang som kjem til å vere god venn, sjølv om ho er 20 år gamal. Eg trur at svært få fiskarar øydelegg mange stenger. Eg kan tenkje meg at 20 år fram i tid, etter 50 år med flugefiske og nærare 12 flugestenger (det blir nok nokre til på 20 år), så har eg brukt garanti kanskje 2 gongar. Når ein ser på kor mykje ein flugefiskar brukar av penger på hobbien, så syns eg ikkje at utvida garanti er ein uting. Eg er likevel einig med Anne og andre at ein livstidsgaranti er lite verd dersom ikkje servicen er i orden. Eg betaler heller litt for å få stanga mi tilbake fort (maks 21 dagar) framfor å betale mindre og vente 6 månader... . Fordi stengene mine er gamle vener, vil eg helst ha stangdel tilpassa hjå fabrikk. Eg trur at "stangdel sendt i posten" er ein risk å ta... .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg husker jeg ble veldig imponert over G Loomis Express, kjøpte en stang i tilbake i 2003 i USA, og da var det bare å ringe G.Loomis så ville de fedex-overnighte ny stangdel (eller ny stang) til deg, hvor som helst i "the lower 48" som det heter.. Det ville koste $40 tror jeg. Hvis man så ikke var snill gutt å sendte den brukne stanga tilbake, så ble kredittkortet charga med veilledende pris for den nye stanga. Dette er jo helt konge (men dog etter hukommelsen, så mulig litt unøyaktigheter), tenk hvis du kunne fått ny stang levert av fed.ex i elva, to dager etter at du brakk den??!? Kanskje det var samme opplegg i Norge, Nobody hadde jo brukt det?? Fikk "dessverre" aldri testet det selv, da jeg så godt som aldri fisket i USA (garantien gjaldt ikke på Bahamas, primærområdet hvor jeg svinger mine enhåndser), og dessuten hadde jeg en lang tørkeperiode fra 1998 til desember 2011 hvor jeg ikke brakk en eneste stang...

Fra Sage til Norge tar det ca. 12-14 dager fra de mottar stanga til du har ny i hånda, så med en ukes sending andre veien, går det ca. 20-25 dager. (mulig at custom-bygging av utgåtte modeller tar litt lenger) Kan selvfølgelig ikke måle seg mot en lokal butikk som gir deg erstatning fra lageret.

Forøvrig dekker jo vanlig reiseforsikring en god del uhell, for de av oss som ikke fisker i sitt eget nabolaget. Og siste poeng er at man sjelden mister mer enn en fiskedag når noe knekker, man har da handlet i hytt og pine for å ha skikkelig backup-utstyr? Så lenge ikke hele stativet med Loomiser løsner fra bilen, da må nærmeste stanghallikk oppsøkes sporenstreks.

Veldig bra innlegg dette også, flg. :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Greia med Loomis er at engrosprisen tar den utmerkede servicen de leverer til kundene i USA i betraktning. Så når du kjøper en stang i Norge er denne servicen bakt inn i totalprisen, uten at du får noen goder av den. Så du er med på å betale for livstidsgarantien til kundene i USA.

Hos de største så fungerer livstidsgarantien utmerket. Her nede betaler man ca 150 kroner totalt for en Sage reparasjon. Scott har eget verksted i Norge.

Hadde Loomis stengene vært billigere så kunne jeg kjøpt argumentene over. Men faktum er at de er dyrere. 7.099 for en NRX 5'er, 5.999 for en Scott S4 og 5.595 for en Sage One.

I USA, hvor man altså har utmerket garanti og service på Loomis-stenger, så koster NRX'en 5 dollar mindre enn både Sage One og Scott S4 nevnt over.

Så du betaler MER og får NULL service/garanti. Du får faktisk akkurat samme garanti på en stang til 200 kroner.

Diskusjonen om livstidsgaranti er en forbannelse eller ikke er relevant nok. Men alle er vel enige i at hvis den servicen er innebakt i prisen produsenten utarbeider for distributøren (hvilket den ER), og forbruker betaler for den så burde den komme forbruker tilgode?

Jeg hadde ikke vært imot en løsning hvor man fikk billigere stenger hvis man kjøpte dem uten livstidsgaranti. Jeg har knekt to Sage stenger på 25 år. Og jeg har ikke tall på hvor mange jeg har kjøpt. Så jeg har betalt for mange klønehuers "uhell." Men det er en helt annen diskusjon. Kjøper du en Loomis i Norge, eller faktisk i ethvert land utenfor USA så betaler du for en service du ikke får.

Derfor har de forsvunnet fra markedet i mange land. De er helt usynlige i NZ og Australia nå. Fra å være ett av de to hotteste merkene. Sage og Scott har tatt helt over. Med FF-Europe vil det samme garantert skje i Europa.

Det er sjeldent jeg snakker nedlatende om merker online, men jeg synes Shimano har sparket alle G. Loomis fans utenfor USA rett i nøttene (eller i ****a hvis du er kvinne...). Det er faktisk ikke ELBE sin feil heller, siden det er Shimano som står bak elendigheta her og ikke støtter opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er sjeldent jeg snakker nedlatende om merker online, men jeg synes Shimano har sparket alle G. Loomis fans utenfor USA rett i nøttene (eller i ****a hvis du er kvinne...). Det er faktisk ikke ELBE sin feil heller, siden det er Shimano som står bak elendigheta her og ikke støtter opp.

Relevant for metaforentusiastene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg