Hopp til innhold
TommyL

Min "egen" måte

Recommended Posts

Jeg er relativt ny med fluestanga, og har bare fisket aktivt i 2 år med flue nå. ørret, laks og alt som går ann.

som fersk fluefisker, brukte jeg mye tid på å lete rundt etter metoder og tips, får og få mye og stor fisk..

kan si jeg ble litt mållaus av alt jeg fant..

filmene fortalte om lange forbredninger, der vak ble studert, fisket observert og fluene nøye undersøkt, for å vurdere hva man skulle ha i enden av snøre. latinske navn, klekkinger, fulle fluebokser...... overveldene

etter en stund fikk jeg nokk, og valgte å gå "min" vei... alt snakket om at fluene ikke måtte være forstore, fortomet helst under 20mm og at området måtte stunderes nøye, ble lagt på hyllen.

Fortiden har jeg ikke annet enn en guideline exsplorer #7 med ei guideline reelmaster #7 med scierra HM3 skytesnøre klasse 7 flyt, men den passer fint til ørret på 0,5kg + :)

jeg dro til XXL for og handle inn til ørretfiske, og der ble det handlet inn grå frede, tobis imitasjon, og en god del andre fluer som egentlig var beregnet for Sø-fiske. en spole med 28mm fortøm ble også kjøpt. så bars det avsted med toget til nærmeste stor ørretvann, Frøylandsvatnet.

stanga ble montert med et super sink fortøm, etterfulgt av 2,5 meter med 0,28mm fortom der en tobisimitasjon hang i enden. ørreten spiser jo stingsild, så hvorfår ikke tobis?? det første kastet ble ved nermeste lille vik med litt siv, og allerede på første kast slo det en fin ørret bak flua, og forsvant. dette lovet godt.

hver eneste sivkant ble fisket langs, og ikke lenge etter ble en fin halvkilos ørret landet, og slept ut. det var ennå ganske tidelig, midten av mars, men jeg hadde flere fisker etter. desverre endte denne dagen med bare 1 fisk, men var alikevell fornøyd. :)

jeg har fisket en god del med store fluer, gjerne fiske imitasjoner og store våtluer, og har hatt veldig gode resultater, ofte med stor fisk som gevinst. alt dette med klekkinger, observeringer og studeringer syntes nå jeg, blir litt i det meste laget, så jeg valgte å gå min egen vei ;) ørreten er jo rovfisk, så hvorfor ikke slenge uti en tobis imitasjon? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Du vet nok dette men skriver alikavel. Det er smak og behag når det kommer til måten man tar fisken på. Noen liker tørrfluer andre liker våtfluer,nymfer etc. Stor fisk spiser "stor" mat så fiske under vann bringer nok litt oftere stor fisk på middagsbordet eller på i elvekanten hvertfall.

Nøye studering av innsekts liv er nok forbeholdt imitasjonsfiskrne, men det kan nok være en fordel å hvertfall danne seg et bilde av hvor fisken står.

Jeg har bare en sesong med fluestanga i hånden men har til gjenngjeld brukt bortimot hver eneste dag av min 2 månders lange sommer ferie på å piske med stanga i vann og elv.

Erfaringsmessig, dette gjelder for alt ferskvannsfiske hvertfall så får du de største fiskene på turer der du drar helt alene. Jeg vet ikke hva det kommer av men det har kanskje noe med at man blir hakket mere oppmerksom på de sjansene som byr seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Såklart kommer det ann på smak og behag :)

jeg trives best med elvefiske, men er også en stor fan av fiske med flue i sjø og stille vann.

som du sa, stor fisk spiser "stor" mat ;) jeg er egentlig ikke typen som liker og studere plassene nøye, og velge fluene nøye. jeg går etter magefølelsen, og det jeg syntes er spennende. og se bølgen etter en fiskeimitasjon som går rett under overflaten, eller kanskje plasket bak en museimitasjon er noe som bringer fram adrenalinet til meg :)

som sagt, smak og behag! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg