Hopp til innhold
EntenEller

Finnmark, fiskeopplevelser/webprosjekt

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Jeg skulle gjerne likt og fått noen innspill fra dere fiskere og friluftsfolk.

Jeg er i gang med en hjemmeside som skal promotere fiske i Finnmark.

I den forbindelse hadde det vert hyggelig om dere kunne kommet med ideer.

Jeg er selv interessert i fiske, men ønsker å få andre sine synspunkter på prosjektet.

Hva kunne jeg satset på av innhold?

Har selv kommet med ideer slik som Nyheter, informasjon om Finnmark, diskusjons arena, bilder, konkurranser, historier. Aktiviteter, kart, video, produkter, tips og gjestebok.

Dette er selvsagt bare ideer.

Siden er i hovedsak tenk til personer utenfor Finnmark.

Hva ville dere lest om på en slik side.

Se eventuelt for deg dette hvis du eventuelt hadde vert fra Tyskland, England eller hvor det nå måtte være.

Med vennlig hilsen: "Grunder"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Promotere fiske i Finnmark ? hvem er oppdragsgiver da ?

Greia er vel at de fleste som fisker i finnmark er jævla opptatt at ikke flere skal finne ut om godplassen sin. Så hvis greia er at du skal få tips og neste år står du på godplassen med 10 tyskere så trur jeg det blir dårlig med innspill :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er siden tiltenkt folk utenfor Norge ?

Isåfall er jeg redd for at du ikke får videre respons.Har du selv bakgrunn fra guiding eller fiske generelt ?Ganske omfattende å gi seg i kast med !

Folk holder kortene tett til brystet i denne landsdelen ,noe jeg har stor forståelse for .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Folk holder kortene tett til brystet i denne landsdelen ,noe jeg har stor forståelse for .

Det er vel ikke bare i Finmark det der gjelder med å IKKE plapre for mye med herlighetene man har funnet ut av. Kall meg gjerne egoist men håper da i det minste folk innser man sikkert ikke er alene om slike tanker som å holde sine heievann og loner for seg selv så lenge som mulig. Man skal etter mitt skjønn arbeide litt for å finne ut av saker og ting og når man endelig belønnes med å finne ut av fiskevassdrag som gir gevinst utover det vanlige så er nettopp det noe av sjarmen synes nå jeg. Det blir på en måte et slags avansement for en som har fisket vel og lenge det med å endelig finne sitt lille paradis. Da må det og være lov å være litt forbeholden. Det man ikke sier har ingen godt av å høre :msn-wink: .

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var ikke ute etter fiskeplassene, bare for å sette det litt på spissen.

Men denne responsen viser jo til at det kan være behov for en side som hengir gode fiskeplasser til de utenfra.

Siden er kun ment som en informasjonskanal som skal friste fiske turister å komme oppover.

Produktene er det som destinasjonene i Finnmark tilbyr.

Om jeg har erfaring med guiding?

Nå vet jeg ikke hva det har å gjøre med hjemmesiden, men har ingen praktisk erfaring med guiding.

Men går reiseliv, så har endel teoretisk kunnskap.

Fisker mye på fritiden, å jeg vet om mange gode vann og fiskeplasser i og rundt Alta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tyskere?..

ehm. Billig transport til finnmark. Gratis camping med støbsel og utleie av fryser. Egen avtale med fraktgods og kjølelager fra Alta til Hamburg. Egne søppelplukkere, gjerne samer for å gjøre det eksotisk (jeg er same selv, så det er ikke rasistisk.. i alle fall ikke mot samen) Utlagt vann og sløyebenk ved alle fiskevann, gjerne med tilgjengelig salt og nedising av fisken (må fryses fersk) og en velkomst schnaps så tenker jeg du er der :P Tyskere er kule de, men uten fiskestang!

Men masser av gode bilder av natur og noen gode historier gjør susen for meg. En genrell info side om Finnmark, fiske og friluftsliv hadde vært kjekt det, men om vi hadde blitt tatt i mot med åpne armer der oppe når hordene gikk av bussen er jeg vel heller skeptisk til. I alle fall om lommeboka er like tett snørt igjen som hos en tysker..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er noen som får sagt det :glare:

Jeg er helt enig i at godplasser skal man jobbe for å gjøre seg fortjent til .

Og ja ,vi vestpå holder også kjeft om våre plasser. Er selv medlem av en høyst uofisiell forening med ytterst få medlemmer og eksklusivt medlemskap kalt HKV(hold kjeftens venner).

Grunnen til at jeg spurte om du har efraring med guiding er at ett konsept med en hjemmeside som skal lokke fisketurister forventes å ha proffe guider tilgjengelige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er vel nok finnlendere i Finnmark om ikkje vi skulle få tyskere også! Dårlig ide for oss som forsøker å få oss kort i elvene (trekninger og alt slags u-ting)...

Oen:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Er vel nok finnlendere i Finnmark om ikkje vi skulle få tyskere også! Dårlig ide for oss som forsøker å få oss kort i elvene (trekninger og alt slags u-ting)...

Jaevla finnlendere! :)

mvh. Tommi fra Finland

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan vi inte få opplevelsesturer hvor finske selskapsleker er inkludert i priset samt finsk tv teater .

Ikke mye å forlange for en hel traumatisert generasjon som vokste opp med Pompel og Pilt på barnetv og finsk tv teater hver tirs,.

Det gjør fortsatt vondt å tenke på .

Hver gang jeg treffer en finlender i elva hører jeg i det fjerne ,"har du skoti erfugl". :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ikke noe imot finnlendere, tyskere, dansker mfl. men når disse gruppene har samme rettigheter til å fiske i elvene i Finmark som nordmenn bosatt utenom fylket, så blir iallefall jeg provosert (sveitsere liker jeg ikke da de jeg har vært borti har vært en gjeng med luremus)...

I V.Jakobselv ifjor sommer var det 7 kort som ble trukket ut hver dag. Vi var vel ca 15 oppmøtte på trekning derav 11 finnlendere de dagene vi fisket elva.. Sier seg selv at det er nok utlendinger i Finmark om sommeren.

Og bare så det er sagt, jeg har ikke skrevet nedlatende om finnlendere:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er vel noen grupper som er representert i alle folkeslag som gir ett negativt bilde til omgivelsene .

Jeg har fisket med finner ,svensker ,tyskere dansker,amerikanere og nordmenn .

Kjempetrivelige folk alle sammen hvor fisket er fellesnevneren,den glødende interessen .

Når det er sagt har jeg truffet på mange utrivelige personer og da som oftest på åpne kortvald .

Nordmenn er her inkludert så det holder .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hmmm, nykommer med 2 innlegg som vil ha gratis informasjon om Finnmark? Beklager, synes dette lukter litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tja, vi kan ho skrive som sant er: Elver og vann i Finnmark er fisketomme. Dær det e fisk e det bare småmort under kiloet.

Men du kan jo drive litt distriktsutvikling og sende tyskeran til Sørøya og andre kyststrøk i nord. La dæm leke sæ på havet sammen med Estlendera, Polakka, Svenska og Finnlendera. Få dæm til å betale for klekkelig for gildet (10 x Nordkappopplevelser) og la dæm prøve å smugle 10 x kvota av fiskefilet hjem over grensa. Da e vi alle fornøyd...

Turistnæringa kan ansette mange fiskeguder, og opprette flere bedrifter innen fisketurisme. Staten kan ansette flere tollera.

Vi kan jo ikke ha dæm rækanes rundt avleina på fjell og vidder, det gjorde dæm i 1945. Se kor det endte, brente fan ned allt samma.. :nono:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg