Hopp til innhold
Hoaas

Hvilken turbukse anbefales?

Recommended Posts

Har til idag brukt en Norrøna Finnskogen, og den har fungert greit, helt til jeg ved en glipp vaska den i vaskemaskinen og ødela membranen..selv om den var litt hullet pga glør fra bålet fra før av.

Leter nå etter ny bukse, og Norrøna Recon har blitt vurdert, men har hørt ymse om den. Buksa Må være vind og vanntett, og kunne brukes på både varme og "kalde" dager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Bruker bare Finnskogen selv når det kommer til turbukse som skal være vanntett. Ikke funnet bedre alternativer. Vil si jeg har en rimelig turglad omgangskrets, men som regel har de et eller annet å klage på med andre bukser uansett merke. Bergans Dermizax puster bedre etter min erfaring, spes på de varme dagene, men sett og hørt om endel ymse glidelåser der. Servicen hos de store norske (Norrøna, Bergans og Helsport) bruker være fortreffelig om noe skulle dukke opp uansett, men det hjelper lite den dagen du ligger 4 mil inne på vidda og ikke får igjen lårluftinga i høljregnet.

Forrige modell Recon forestilte jeg meg at hadde gått ut og at en ny modell skulle være på plass mot høsten?

PS: Jeg bruker la turens regnskurer ta seg av klesvasken ;)

Endret av Vegard PS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Norrøna Dovre. Helt suveren, men den er ikke lydløs, om det er viktig.

Endret av Puma

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har Bergans Skogshorn med seler. Den har Dermizaxmembran og gode strammebånd nede. Skal jeg krysse småelver så strammer jeg bare strammebåndene hardt. Hadde samme bukser før, men uten seler og med bårelåsstramming. Synes den nye er bedre. Den forrige holdt i tre-fire år før jeg syntes den ikke var tett nok lengre. Brukt mye, både på jakt og fisketurer. Vurderte også Norrøna Dovre, men siden den nesten er dobbelt så dyr som Bergans Skogshorn så ble det Bergans.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg sendte faktisk inn min 3-4 år gamle Norrøna Finnskogen bukse, tenkte det var verdt et forsøk. Jaggu fikk jeg buksa tilbake i tilnærmet ny stand, og betalte ikke ei krone i frakt eller noe. Det er god garanti/reklamasjon det. Så da blir det impregneringsbad på den så kan jeg bruke den i 3-4 nye år. De hadde til og med forsterka borrelåsene på hele buksa.

Denne buksa har gummi på innsiden av buksebenet, helt nede altså, så om jeg strammer borrelåsen rundt skoen kan jeg også vade over småelver uten å bli våt. Og selv om det bare er 1-lags goretex så holder den meg faktisk tørr i pissregn, fikk jeg erfare for et par år siden. Det blir jo litt klamt, men det unngår man ikke når det er fuktig ute.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg