Hopp til innhold
lhegdal

Ny fluestang & snelle for saltvann

Recommended Posts

Jeg ser ønske om en ny stang og snelle for fiske i sjøen. Det er sjøørreten som er hovedmålet med fisket mitt, men takker aldri nei til andre arter.

Ettersom jeg ikke er dreven på hva jeg bør se etter i en fluestang, ber jeg om hjelp her.

Jeg ser for meg at 9" er det mest fornuftige. Stangen bør være god til å kaste med. For meg er lange kast viktigere enn veldig presise kast. Vil bruke skyteklump. Snøreklasse 7-8# ?

Snellen må tåle saltvann og ha plass til nødvendig backing.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg har en Sage Xi2 890-4 som er helt ny og ubrukt med uutfylt garantikort, men den er ikke billig. 3000,- pluss frakt er siste pris

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sier det samme som AMoe, guideline rsv2... Kanon stang som er lettkastende og bare rett og slett deilig..

Ville gått for klasse 6 om det er sø du skal fiske primert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke kasta med den selv, bare vifta litt med den. Ville gått for kl 7 til saltvann jeg. V2 er litt mere "aksjonert" enn forrige modellen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjøørretene du får i havet ligger på noen få kilo, og de merker du knapt på en 9-er. Kjøp deg en god #6. Jeg startet med 6, kjøpte en 7-er etterpå, og nå en firer til samme bruk.

Det meste holder seg fint og funksjonelt om man tar vare på det, men det er ikke til å stikke under en stol at de dyre produktene har en høyere standard enn de billige. Kjøp en billig Guideline stang, men legg penger i snella.

Og for all del, glem fantasien om flere hundre meter lange utras på vanlig fisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ville ha startet med et #5 eller 6 snøre og funnet en stang som passet. #6 dersom du går med store fluer. For snøre #6 ville jeg ha sett på stenger anbefalt for #5. Det er elttere å finne skikkelige håndtak og snellefester som er saltvannsbestandige for stenger for #6. Av nyere stenger liker jeg Hardy Zenith 9' for #5 som går greit med både #5 og 6 snøre.

Lykke til, ikke se deg blind på fanboys (som meg :msn-wink: )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tar sjansen og hiver inn ett spørsmål i tråden din, jeg vurderer ny stang, men har lite greie på de forskjellige egenskapene til produsentene.

Etter div gode råd står jeg igjen med følgende, Thomas og Thomas Helix ( må da beholde gamle snella) eller Guideline Exceed med Streamstix troutseeker.

Det er sikker tusen muligheter i dette pris område og tips mottas med takk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bare testa exceeden av disse stengene, og ble meget posistivt overrasket!! Testa først 10" #8 med en pt skyteklump på 20 grm, og den var helt ok. Testa så 9,6" #6 med et guideline pounch wf6, og det var ei skikkelig kastemaskin med god følelse!! Men til saltvannsbruk, holder jeg en knapp på guideline lpxe rs v2 9" #7.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg