Hopp til innhold
Rune A

Hvordan binder jeg denne flua?

Recommended Posts

Har tenkt å prøve meg på noen nye laksefluer. Har kjøpt meg guideline tungsten tubes/kobber. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal binde disse fluene? Noen tips? Evt link til bindebeskrivelse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Slik jeg ser for meg, tenker du på slike korte bottle-tubes? i såfall binder jeg mine på følgende måte:

-Om du vil ha to ulike farger på hackelet, fester og surrer jeg et hackel først. Dette binder jeg inn helt i bakkant på den smale biten av tuben.

-deretter binder jeg inn undervingen

-så fronthackle

-til slutt overvingen, eventuelt med flash under.

Bruker alltid to vinger for å få løft og støtte til overvingen med en kortere og gjerne litt stivere undervinge. Binder altså ikke noe kropp på disse fluene, den utgjøres av bottle tube'n selv.

Som regel er det ei lita rille på bakenden av disse tubene. Den er vel i utgangspunktet tiltenkt å brukes for feste av en styreslange å feste kroken i. Om du vil fiske med løsthengende krok behøver du strengt tatt ikke sette på noen slange her. Styreslange kan ellers gjerne brukes i en litt skarp farge som et slags triggerpunkt på flua. Har dessverre ikke noen flue eller bilde av flue liggende her akkurat nå, men håper det ble sånn nogenlunde forklart :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan også gjøres enda enklere... Denne her har gitt meg 50 laks de siste 3 sesongene: Bind inn en liten bunt ekornhår foran. Bind deretter inn 2-4 strå flash. Enklere kan det ikke gjøres.......

Husk å dytt inn en innerslange på disse tubene. fortommen kan gnages av hvis du ikke gjør det. personlig foretrekker jeg å montere på en styreslange på den riflete enden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Slik jeg ser for meg, tenker du på slike korte bottle-tubes? i såfall binder jeg mine på følgende måte:

-Om du vil ha to ulike farger på hackelet, fester og surrer jeg et hackel først. Dette binder jeg inn helt i bakkant på den smale biten av tuben.

-deretter binder jeg inn undervingen

-så fronthackle

-til slutt overvingen, eventuelt med flash under.

Bruker alltid to vinger for å få løft og støtte til overvingen med en kortere og gjerne litt stivere undervinge. Binder altså ikke noe kropp på disse fluene, den utgjøres av bottle tube'n selv.

Som regel er det ei lita rille på bakenden av disse tubene. Den er vel i utgangspunktet tiltenkt å brukes for feste av en styreslange å feste kroken i. Om du vil fiske med løsthengende krok behøver du strengt tatt ikke sette på noen slange her. Styreslange kan ellers gjerne brukes i en litt skarp farge som et slags triggerpunkt på flua. Har dessverre ikke noen flue eller bilde av flue liggende her akkurat nå, men håper det ble sånn nogenlunde forklart :blush:

Takk! Dette hjalp meg bra.. skjønner litt mere nå...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan også gjøres enda enklere... Denne her har gitt meg 50 laks de siste 3 sesongene: Bind inn en liten bunt ekornhår foran. Bind deretter inn 2-4 strå flash. Enklere kan det ikke gjøres.......

Husk å dytt inn en innerslange på disse tubene. fortommen kan gnages av hvis du ikke gjør det. personlig foretrekker jeg å montere på en styreslange på den riflete enden.

Takk for tips....nå er det bare å binde ivei!

At disse fanger laks har jeg trua på ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis dette er wolframtubene som har kulemage så er de ålreite i Clouser-mønstre også. Bruker mykt hår (mest rev), og lager undervinge til kokspiss eller krokbøyen (der den havner når montert i styreslangen), og overvinge 30-50% lenger. Kan evt binde undervingen bak kula, oppå styreslangen også.

-Disse kjører bra og jeg bruker dobbel-/enkelkrok vendt opp i vingen. Tatt endel Sø og torsk på slike, og da jeg testet en Lime/Hvit ble en diger rødrygget bjønn i Sokna illsint etter første kastet. Den jagde rundt som en galning og prøvde å ta alle småfiskene i hølen. (Var lite vann og jeg tenkte alt var ødelagt og stakk videre. Kanskje jeg ikke burde gjort det?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei ! Kunne du lagt ut bilde av denne !!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg