Hopp til innhold
fluefiskaren

Fortomsmateriale til tørrfluefiske

Recommended Posts

Alt av fortomsmateriale skal byttes ut til kommende sesong

Hvilke merker anbefaler dere til tørrfluefiske? Jeg trenger taperte fortommer og fortomspoler. Flettede fortommer er uaktuelt. Kan legge til at jeg fisker mye i klare fjellvann med stor fisk (1-4kg)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

12 fot Rio Trout Knotless fortom i 3x. Kapp av ca 30cm av tuppen og knyt på 40cm 0.20mm med blodknute. I enden av den setter du på en 1.6mm mikroring og knyter på 1.5m 0.15mm/5X tippet av Scientific Anglers Fluorcarbon eller Freshwater

Hva du velger av fluor eller nylon, er avhengig av lommeboka di og hvor miljøbevist du er. Begge er veldig bra

Du kan også spe på med 6X til dagene med sky fisk og 4X til kveldene du skal fiske med vårfluer og når fisken tar brutalt, bruk samme oppskrift

http://www.flue.no/e...tommer)-0001%22

http://www.flue.no/e...0Tippet-0001%22

http://www.flue.no/e...0tippet-0001%22

http://www.flue.no/e...rorings-0001%22

Edit: kan være smart å bruke en bitteliten dæsj lynlim på blodknuten sånn at den ikke glir opp. Viktig at limet kun er på knuten og ikke på selve fortommen, da vil den bli sprø og ryke tvers av bare du ser på den. Jeg bruker å ha lynlim på ei nål og så smøre på med den

Endret av storfemti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

12 fot Rio Trout Knotless fortom i 3x. Kapp av ca 30cm av tuppen og knyt på 40cm 0.20mm med blodknute. I enden av den setter du på en 1.6mm

Hva er den logiske grunnen til at du kapper 30 cm og Så skjøter på 40 cm igjen med lik dimensjon ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Slår bedre over med lang tippet er min erfaring, forsket en del på det når jeg brukte ferdigtaperte fortommer. 12 fot 3x, kapp 30cm for så å knyt på 40-50cm 0.20mm. Funker som snus :)

0.20mm Suffix XL Strong er glimrende til formålet, ikke for stiv og ikke for myk

Hends Camou 3.5m er også et alternativ, men den tåler ikke så mye juling. Blir fort skadet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Slår bedre over med lang tippet er min erfaring, forsket en del på det når jeg brukte ferdigtaperte fortommer. 12 fot 3x, kapp 30cm for så å knyt på 40-50cm 0.20mm. Funker som snus :)

0.20mm Suffix XL Strong er glimrende til formålet, ikke for stiv og ikke for myk

Hends Camou 3.5m er også et alternativ, men den tåler ikke så mye juling. Blir fort skadet

Jada er enig at det slår bra over , men skjønner ikke hvorfor du bare ikke skjøter inn microringen i fortom uten å kappe noe . Forskjellen blir jo bare 10 cm , men da har du en knute mindre

Sjøl bruker jeg Rio sin Steelhead fortom, 15 fot og taperer spiss rett ut fra den , da fungerer 2,5 stanglengde greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette høres bra ut, men har et par spørsmål:

vil ikke knuten med lim bli sprø etter kort tid?

Vil ikke fluorcarbonen trekke ned tørrflua?

hvilke oppsett bruker dere ved nymfe fiske og flytesnøre?

nymfefiske og synkesnøre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisker ikke med nymfer eller synkeliner, så akkurat det kan jeg ikke svare deg på :P

Knuten vil ikke bli sprø over tid om du smører på veldig forsiktig, brukte samme fortom i 2-3 mnd ifjor uten problemer. Som jeg nevnte, er det nok å så vidt touche knuten med nåla, skal ikke dynkes. En veldig liten dråpe er nok

Angående trekke ned flua, vil jeg tro spissen av fluelina di er et større problem på akkurat det. FC er glimrende på solrike dager da den ikke ligger oppå filmen og skaper gjenskinn. Bruker du nylon, vil du fort oppdage at det kan være smart å "fette" inn fortommen med Rivermud eller lignende. Dette er også smart å gjøre på FC om fortommen din er litt brukt

Så for å svare enkelt på spørsmålet ditt; nei, for meg er det ikke noe problem. I mange situasjoner vil jeg at tippeten skal ligge under filmen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette høres bra ut, men har et par spørsmål:

vil ikke knuten med lim bli sprø etter kort tid?

Vil ikke fluorcarbonen trekke ned tørrflua?

hvilke oppsett bruker dere ved nymfe fiske og flytesnøre?

nymfefiske og synkesnøre?

Jeg bruker også lynlim når jeg fester inn fortom til snøret og den blir heller ikke sprø. Bruk loctite som er for plast og gummi.

Jeg bruker ikke FC lengre ved fiske i stille pga den trekker små fluer under, ved fiske med digre vårfluer kan det være greit å bruke. I elver med litt drag så er jo aldri flytet langt nok til at det blir ett problem.

Fisker jeg nymfer fisket høyt i vannlaget bruker jeg samme fortom som till tørrflue.

Til synkeline så holder det lenge med 1 stanglengde, da vil du jo klare og holde flua på samme nivå som lina

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lars p: Bruker du microringer? skjøter du rett på spiss eller må den taperes?

Bruker ikke microringer, men skal teste det ut litt i år tenkte jeg . Om jeg taperer ned eller ikke varierer jo etter hva slags spiss jeg skal fiske med. Er spissen min på grunnfortom 0,25 så kan du bruke ned til 0,15 rett ut uten en ekstra tapering . Skulle jeg feks hatt 0,12 spiss ville jeg hatt halve lengden med 0,20

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dersom en skal knyte selv er det et problem å finne tykk mono som er myk nok og har lite minne. Som kjent ruller fortom bedre over jo mykere den er og forhindrer drag bedre. Et tips her er Biltema mono i tykkelser 0,50 - 0,30 for but og midtdel + microring i enden.

Spiss er mye vanskeligere. Jeg har kjøpt en noen tusen meter Tectan på 300m spoler for noen år siden, men begynner å bli fri. Typisk går det jo 200m per sesong av hver av de mest brukte dimmensjonen (0,12, 0,16, 0,20, 0,25 0,28). Har prøvd div merker uten å finne den perfekte. Den perfekte skal være mykest mulig, (dersom man får opp vindknuter er den for stiv), fås på 300m spoler, være matt grå uten "silicon el. ytterbehandling og ha forutsigbar styrke. Noen tips?

Jeg har ca 6 forskjellige selvknytede fortommer med til ørretfiske. Generellt er fortom til nymfer og store vårfluer kortere med tykkere mellomdel for å slå over.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dersom en skal knyte selv er det et problem å finne tykk mono som er myk nok og har lite minne. Som kjent ruller fortom bedre over jo mykere den er og forhindrer drag bedre. Et tips her er Biltema mono i tykkelser 0,50 - 0,30 for but og midtdel + microring i enden.

Spiss er mye vanskeligere. Jeg har kjøpt en noen tusen meter Tectan på 300m spoler for noen år siden, men begynner å bli fri. Typisk går det jo 200m per sesong av hver av de mest brukte dimmensjonen (0,12, 0,16, 0,20, 0,25 0,28). Har prøvd div merker uten å finne den perfekte. Den perfekte skal være mykest mulig, (dersom man får opp vindknuter er den for stiv), fås på 300m spoler, være matt grå uten "silicon el. ytterbehandling og ha forutsigbar styrke. Noen tips?

Jeg har ca 6 forskjellige selvknytede fortommer med til ørretfiske. Generellt er fortom til nymfer og store vårfluer kortere med tykkere mellomdel for å slå over.

Har hatt suksess med Suffix XL Strong til fortom og Seaguar Grand Max FX FC til tippet, utrolig mykt materiale. Bruker 0.43mm til buttdelen, slår over som en drøm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bruker for ørretfiske med Mygg for eksempel. 4X Rio fortom på 9 fot som jeg knytter på 5X fortom fra Stroft GTM Spole. Til vårfluefiske med store fluer som streaking caddis bruker jeg en 2X Rio på 9 Fot som jeg knytter på en 3X fortom fra Stroft GTM. Funker som bare det begge to.  :thumbup:  :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enklest mulig 

12 fot ferdigtapert fortom, 0,17 spiss, knyter på en passende stump 0,15 (60-70 cm) også fisker jeg. Bruker Rio ferdigtaperte og Scientific Anglers spiss (ikke flour karbon).

Flua slår over og jaggu får jeg fisk 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser at det brukes blodknuten og lynlim. Hva med å gå over til kirurgknuten, den er sterkere og meget enkel. Brukte blodknuten for mange år siden, men hadde noen dårlige erfaringer. Gikk over til kirurgknuten og har aldri problemer med den. ( så slipper en lynlim i tillegg:)).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har aldri tapert fortom til enhåndsfiske. Tidligere brukte jeg tykkelser fra 011 til 018 til tørrfluer, men har etterhvert gått mer over til 017 - 023, og får minst like mye ørret og røye som før. Har også gått bort fra flettafortom mellom fluesnøret og fortomen, og fisker nå bare med fortomen festa rett på snøret (WF #5) med løkke. Ingen problemer med presentasjonen heller. Lengde på fortom omtrent ei stanglengde, kanskje litt kortere i elv.

Grunnen til denne tilpasninga er i hovedsak at det går mye kjappere å skifte fortomen nå, og det må man jo gjøre med jevne mellomrom grunnet knuter eller slitasje. Dessuten vil jeg heller bruke fisketiden med snøret i vannet i stedet for å knyte knuter.

På lakseoppsettet derimot knyter jeg tapering, men helt uten lim. Aner ikke hva knuten heter, men den holder. Edit: Etter et lite nettsøk fant jeg ut at den heter Albrigt-knuten.

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

@Asbj.R: Ja, jeg liker heller ikke å bruke for mye tid ved vannet, så knyter derfor ferdig noen l løpet av vinteren. På de har jeg løkke i enden mot fluesnøret, og microring der jeg knyter på spiss. På denne måten går det kjapt å skifte spiss.

Oppdatering materiale: Har testet nye merker og kjøpt inn noen tusen meter fortomsmateriale. Bruker nå Suffix Camo i butt og midt-del, og shimano technium mono som spiss. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva med denne? http://www.trabuccofishing.com/fili.htm

Se side 178 i katalogen..  Super Elite T1 Tournament.

Noen som har testet den? Syk knutestyrke ihvertfall...   :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg