Hopp til innhold
Lars-Are

Kan dette være en Siphlonorus?

Recommended Posts

Hei,

Jeg har mye å lære hva gjelder både fluefiske og entomologi og tenkte kanskje noen her kunne hjelpe meg med å finne ut hva slags døgnflue dette kan være. For jeg kom over en klekking av av store døgnfluer på fjellet i østerdalen i fjor sommer mot slutten av juni.

>> Kan det være en Siphlonorus? Evt hva slags art? Det finnes vel tre arter?

Jeg husker ikke størrelsen eksakt men den var stor som en Vulgata. (3-4cm)

På forhånd takk for alle innspill! =)

mvh,

Lars-Are

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Siphlonurus Aestivalis evnt Alternatus, husker ikke helt forskjellen på de sånn i hodet jeg. Tipper Aestivalis (den største av de) egentlig, magefølese. Og det finnes vel tre varianter av Siphlonurus i Norge. Og 4 eller 5 i familien Siphlonuridae.

Antar du har målt med haletråder når du skriver 3-4 cm :) Aestivalis blir vel i underkant av 17-18mm, og Alternatus noe mindre. Korriger meg om jeg tar feil, må si dette feltet er noe jeg har drevet lite med de siste årene og sikkert mye som er glemt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, og tusen takk for svar! :clapping:

Litt plagsomt at jeg ikke husker eksakt hvor stor den var.

Men vi tok den med på hytta og målte kroppen, jeg har dobbelsjekket med gutta som var med.

>> Alle mener ganske bestemt at den var ca 3 cm uten haletråd.

Så hvis man forutsetter at vi ikke lider av kollektivt hukommelsestap, betyr det da at det må være en annen art? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Danica og vulgata er de to største døgnfluene i Norge. De har sjelden en kroppslengde over 2,5 cm, men danica kan rekke opp mot 3. Flua på bildet ser ikke ut til å være noen av de. Både danica og vulgata har tre haletråder. Selv om flua på bildet seff kan ha mistet en, så holder jeg nok e knapp på at det er en av artene i Siphlonurus-slekta (de nest største døgnfluene våre) ut fra øvrig utseende slik i full fart. Ingen av de artene bruker ha kroppslengde over 18-20mm.

Endret av Vegard PS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok, takk igjen.

Det er nok en Siphlonurus art.

Men da kan den ikke være så stor som jeg påstår...

>> Jeg har noteret meg at Siphlonurus skrives med to u'er og at jeg må måle størrelsen på nytt til sommeren.

Da skal størrelsen bli dokumentert med en god referanse på bilde. 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er nok en Alternatus! Aestivalisen er slankere i bakkroppen, og mangler det karakteristiske - nærmest "turkis"-aktige fargespillet i bakkroppen som Alternatus har. På størrelsen høres det ut som du har bommet med noen millimeter, men så skiller alternatusen seg også ut som relativt voksen sammenliknet med andre døgnfluer i mange av områdene den lever. Har funnet Alternatus både på Hardangervidda 1300moh, og i rolige elver i Troms og Finnmark. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg