Hopp til innhold
Nobody

Prøveribbe

Recommended Posts

I dag er det et ufyselig vær her på øst landet, og drar derfor i gang ei prøveribbe nå før jul. Ribbe med ”englepikker” (sosisser), surkål, rosenkål og poteter er ikke feil i dette dritværet. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

:nono: Englepikker = gule marker = Cheez doodles. Best dagen etter å ha ligget og trekt til seg oksygen!

For øvrig er det test av innmatpørsje her i garden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ribba smakte fortreffelig, tilbehøret likeså.

Nei, å nyte underholdning Ante Vallente etter et slikt måltid er liksom ikke vår greie.

Vi satte heller på noe gammel julemusikk, Christmas album av Jethro Tull. Her er en smakebit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har du begynt å gå med nisselue også allerede ??????? :msn-wink:

Hei!

Nei idag tror jeg sydvest var hodeplagget som passet best. Undrer på hvordan det går med skøyteisen på stadion til NM i helga. Jeg var der i 64, tror ikke det kommer like mange denne gang. Ta med sydvest. :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter en hard økt med Monsen, gaupa og gråbein begynner jeg å få tilbake varmen i kropp og hus, og fyser derfor på litt sivilisert mat.

Gjør som forrige år, drar til med ei prøveribbe. Været i dag har jo vært flott men kaldt solskinn skyfri himmel, 10blå og iskrystaller i lufta.

Ribbe med "englepikker” (sosisser), surkål, rosenkål og poteter er ikke feil i år heller. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen glass Lysholm ble det, men ikke så mange at Jørgen la meg på rygg.

Ribba var drit'go, ja faktisk spiste jeg så mye at jeg ble dritetrengt. - helt stappa :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det blir ”Prøveribbe” også i morgen, denne gang av lam i saltet og tørket tilstand. (pinnekjøtt)

De uttørkede salte kjøttrestene på tilhørende beinstumper er nå lagt i vann for såkalt utvanning. Dette må gjøres riktig, og i morgen skal de dampes etter alle kunstens regler, samt tilbehør for å tilfredsstille ”svigerbeistet” som kommer fra hovedstaden i vest. – liksom noe spesielt med disse som kommer derifra. Lover å avlegge rapport i morgen eller mandag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vestfra? Da må du huske at siste finishen gjøres over knusktørr ospeved ute i snøen. Veden må ikke brenne for hardt, en skikkelig glohaug er bra. Iltert spise ved minus 15 og sno, til gjengjeld trenger en ikke duk og de aller mest finslepne manerene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jada, jeg har lært knepene :msn-wink:

Svensvik ; man får ikke dra dette for langt, svigerbeistet er en sivilisert dannet frue fra Bergen må vite, og ikke fra en bortgjemt bygd.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Om jeg har fått en saudepinne i halsen?

På det spørsmålet kan vel nevnes at jeg slapp unna med nød og neppe hvilket også resten av selskapet gjorde. Hadde måltidet vært servert til barn eller om det var blitt servert store mengder akevitt tror jeg det ville endt med forferdelse. Vi måtte imidlertid ha noe mer lys enn vanlig, det holdt rett og slett ikke med stemningsfylt belysning av stearinlys. (hodelampe kunne være å foretrekke)

Bevares pinnekjøtt med alt tilbehør smakte helt greit, men….

Pinnekjøttet til denne middagen var levert av Gilde, og var ferdig skåret lagt i pose. Hvorfor i svarte helvete må de dele opp pinnekjøttet på en slik måte? Her bærer arbeidsmoralen preg av å få dette unna fort som F***, totalt fravær av respekt for råvarer og konsumenters liv og helse. Lammeribben bærer tydelig preg av og kun å være strimlet opp uten å tenke på retningen av ribbena. Her er det kun strimlet opp slik at man får parteringer diagonalt, skrått, og på tvert av beina retning med det som resultat at det blir store mengder beinsplinter spisse og skarpe, tynne som nåler. Det ser f*** i meg ut som om det er kuttet opp i vilt sinne.

Hvor er det blitt av gjør det selv sidene?? Tidligere har jeg fått kjøpt hele ribbesider hvor jeg har stykket opp dette selv med en god kniv og egnet sag, slik at jeg har fått hele pinner med kotelett i enden. Disse ribben skal dempes hele i en kjele av størrelse som er egnet til formålet. Pinnekjøtt må også derfor serveres på tallerkener av passende størrelse, og ikke på små asjetter.

Denne opplevelsen vil jeg forsøke å unngå at gjentar seg, og kommer til å lete opp hele pinnekjøtt sider for framtiden, og dele opp dette selv. Ser heller ikke bort ifra at jeg vil sende noen ord om dette til ansvarlige på Gilde. ( da med en skarp hilsen fra ”svigerbeistet”)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Årets tradisjonsrike juletreguttetur oppe i dalen sist helg i - 10 grader.

På menyen, i tillegg til det obligatoriske fenalåret og røkelaksen, var i år pinnekjøtt. Kjøttet var kokt på forhånd og ble varmet i folie på grillrist over bålet. Man spiser ikke fra fat, men holder kjøttpinnene i handa. Ikke noe tull med poteter, stappe og andre usunnheter. Kun kjøtt, øl og dram. Et måltid for (dalens) konger. Ingen trær felt i år heller (no catch - no release). God stemning rundt bålet på lørdagskvelden.

Vellykket guttetur, alle ble passe fulle og kom seg hjem på egen fot.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selv om jeg ikke har +7 grader og lettskyet vær, kan jeg glede herr Svensvik med at jeg allerede har vært på fisketur i dag. Det var ikke lange turen, men fangst ble det.- ned kjellertrappa opp med frysebokslokket, fram med pilken og garantert fangst. Sølvblank og lekker 4kg’s laks.

Ja du gjettet nok riktig, i dag blir det avkokt laks med persillesmør, gulrot, poteter, agurksalat og rømme. Dette skal spyles ned med en god chardonnay. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Akkurat kommet fra ”tannfeen” og på tide med litt gymnastikk for mavemusklene igjen. (stekk og tøy) Derfor deljer jeg til med ei ribbe i dag, dette var egentlig planlagt for den har ligget og godgjort seg med salt og krydder i 3 døgn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det måtte bli dobbel middag denne julaften et par pyser har meldt sin ankomst, derfor er jeg akkurat ferdig med å steke ribbe og dette er slettes ikke noe prøveribbe.  På fredag var jeg hos slakteren og forlangte tynnribbe og den skulle slettes ikke være skåret av noen veddeløpsgris.  Den ble umiddelbart saltet og krydret nå er ribba som nevnt ferdig stekt og resultatet ble faktisk overraskende bra.  Hva kaller man det svor som bacongull.  (jippi da blir det ribbe på meg også)  Nå får jeg begynne å skjære opp pinnekjøtt for i år har jeg sørget for å få innhandlet hele sider slik at vi kan få hele pinner på tallerkenen og slippe beinsplinter fra slikt kjøtt som er skåret i vilt sinne på en fabrikk.  Bærsaus til riskremen har jeg unnagjort, grøten koker jeg i kveld. Samtidig som jeg legger pinnekjøttet i vann.  Karamellpuddingen og Pavlovaen skulle en av de ”gamle kjærringene” lage for dette var noe de kunne, men jeg drar til med ei ostekake i morgen formiddag. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjerringa jobber imårra kveld.så her blir det pinnekjøtt,kålrabistappe og dessert.

Altså full pakke 2 kvelder på rad.

Imorgen blir det hjem til mor og både ribbe og pinnekjøtt der.

Skummende drikke til pinnekjøttet er et must...

god jul

mvh kvinalax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg