Hopp til innhold
Stinger Streamdance

Nytt utstyr til 2012-sesongen?

Recommended Posts

Jeg har brukt mange typer og merker opp gjennom årene. Har vært mest fornøyd med aquastealth. Men også de var for store, tunge og klumpete :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Samlige av dere hopper elegant over poenget mitt med klatresko. Det er vel fordi det er enklere å argumentere imot en ullsokk. Men det var altså ikke ulsokker jeg etterlyser. Det er vadesko med tynnere og mer følsomme såler, og som er lettere. Dette er sko som ligner mer på klatresko enn sko med VIBRAM såler.

Simms brukte tidlegare Aquastealth gummisåle på sine vadesko, det er same "gummiblandingen" som vert brukt i div. klatresko. Denne kutta dei ut til fordel for gummisåle fra Vibram. Grunnlaget for dette var at Aquastealtsålane, trass i at dei hadde betrakteleg betre gripeevne, var mjukare og mykje meir utsette for slitasje enn den hardare gummisålen frå Vibram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Artig å dra igang en diskusjon :biggrin:

Først: Det var ikke meningen å kødde med de som liker vadesko med ankelstøtte. Poenget for meg, er at jeg ikke trenger det. Derfor er ankelstøtte bortkastet vekt og bevegelsehemmende i mitt fiske. At folk som er vant ankelstøtte og som føler tryggehet feks ved dyp vading, foretrekker slike vadesko, er lett å skjønne.

Videre er det ikke slik å forstå at jeg etterlyser ullsokk lignende vadesko. En ren ullsokk er for tynn og beskytter ikke neoprenet. Dessuten blir det kaldt ved vinterfiske. Samlige av dere hopper elegant over poenget mitt med klatresko. Det er vel fordi det er enklere å argumentere imot en ullsokk. Men det var altså ikke ulsokker jeg etterlyser. Det er vadesko med tynnere og mer følsomme såler, og som er lettere. Dette er sko som ligner mer på klatresko enn sko med VIBRAM såler.

Jeg tror vadesko produsentene må tenke nytt. Det er masser av materiale å velge mellom til å lage lette, følsomme og varme sko. Også kan de som helst vil tradisjonelle sko kjøpe det. Vinn - vinn.

:biggrin: :biggrin:

PS: Jeg har sett igjennom SIMMS sitt utvalg. Ingen av vadeskoene dems passer mitt bruk. De har ikke de skoene jeg ønsker meg, rett og slett.

Selvfølgelig er det helt legitimt å ha andre og egne kriterier for sitt utstyr enn resten av hopen. Jeg forstår godt at noen vil ha lette sko med en såle som gjør det mer behagelig å spasere med over lengre stekker, samt at disse sålene også passer en spesifikke behov. (hvilket ikke er opplyst om) At en kan påstå at følsom vading, og at på til det å kjenne hver eneste stein under føttene er det optimale er for meg helt uforståelig. For meg er det et mareritt å vade i sko hvor jeg kjenner hver eneste stein presse seg opp i foten, likeså følelsen av stein som mishandler føttene uavlatelig gjennom ei hard fiskeøkt i stri elv. For meg er gode vadesko å sammenligne med godt arbeidsfottøy som beskytter føttene og sikrer meg mot fall og skader.

Forstår egentlig ikke hvorfor du ikke har søkt alternativer til vadesko (boots) i de mange gode sport og fritidssko som finnes i markedet, ja helt vanlige gammeldags gummisko burde være det optimale slik jeg har forstått dine kriterier. (billige er de også)

Dette med at det blir kaldt ved vinterfiske, har det noen betydelse hvilken type sko man har utenpå neoprenesokken på vadebuksa?

Er det ikke mere slik at det er av mer betydelse hva som er innenfor neoprenesokken? -selvfølgelig gjør trange sko sitt, men det har vi vel ikke?

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er ikke dette after fish tøfler som benyttes i de mer fornemme kretser?

:thumbup: Men lette e'rem...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøver i lag med Kingfisher å dra tråden fra diskusjoner rundt sko tilbake til utgangspunktet med ønskelister.

Min T&T #5 begynner å bli sliten, og trenger en vikar. Så langt virker jo Sage One å være et spennende valg. Venter med spenning til den kommer i lokal-butikken, og man kan få prøve "vidunderet". Kjenner veldig på at ei Danielsson i høvelig størrelse sannsynligvis blir tilbehøret.

Ellers er vel LTS -skoene mine (med egenreparerte/limte filsåler) også klar for å gå over til å bli reservesko. Forøvrig står vel diverse nye snører på ønskelista, men disse regnes jo som forbruksmateriell, og kommer ikke inn under nye investeringer.

Håper julenissen har fått med seg at jeg har vært snill gutt i hele år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja det er ikke riktig å ødelegge tråden til Stinger med bare skriverier om vadesko /boots.

For egen del har jeg nå i høst anskaffet meg et par CND stenger i den grå-grønne fargen. Hadde en slik tidligere også, men den havarerte. Jeg gjør altså et nytt forsøk med 15’6”, 13’8” og en 13’4” i hjemmekomponert utgave. Til disse har det blitt noen langliner fra CND, Nextcast og Ian Gordon. Det blir sikkert noen hjemmekomponerte liner også. Altså for kommende sesong blir det langline med sinktip og digre fluer, for sommeren litt mindre fluer. Selvfølgelig blir jo det tradisjonelle utstyret også med på turen, men tar sikte på om mulig å la dette hvile litt. Vadesko holder vel neste sesong også (3 halvslitte par), men alltids fristende med nytt. Bukser er det bra med, impregnering Revivex er i bestilling, og ventes i postkassa en av dagene. Ellers så er det vel kun behov for innkjøp av forbruksmateriell som krok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selvfølgelig er det helt legitimt å ha andre og egne kriterier for sitt utstyr enn resten av hopen. Jeg forstår godt at noen vil ha lette sko med en såle som gjør det mer behagelig å spasere med over lengre stekker, samt at disse sålene også passer en spesifikke behov. (hvilket ikke er opplyst om) At en kan påstå at følsom vading, og at på til det å kjenne hver eneste stein under føttene er det optimale er for meg helt uforståelig. For meg er det et mareritt å vade i sko hvor jeg kjenner hver eneste stein presse seg opp i foten, likeså følelsen av stein som mishandler føttene uavlatelig gjennom ei hard fiskeøkt i stri elv. For meg er gode vadesko å sammenligne med godt arbeidsfottøy som beskytter føttene og sikrer meg mot fall og skader.

Forstår egentlig ikke hvorfor du ikke har søkt alternativer til vadesko (boots) i de mange gode sport og fritidssko som finnes i markedet, ja helt vanlige gammeldags gummisko burde være det optimale slik jeg har forstått dine kriterier. (billige er de også)

Dette med at det blir kaldt ved vinterfiske, har det noen betydelse hvilken type sko man har utenpå neoprenesokken på vadebuksa?

Er det ikke mere slik at det er av mer betydelse hva som er innenfor neoprenesokken? -selvfølgelig gjør trange sko sitt, men det har vi vel ikke?

Det er mange som ønsker seg alternativer, så jeg tror ikke resten av hopen er fornøyd med tradisjonelle vadesko. Hvor mange ganger tror du fluefiskere har irritert seg over størrelsen på vadesko når de skal på langtur? At skoene ikke tørker og at de veier alt for mye. For meg skjer dette nesten hver uke. En rask tur etter jobb hadde blitt enklere om jeg ikke måtte drasse med meg våte og skittene vadere utenfor 35 literssekken. For ikke å snakke om flyturer eller turer utenfor allfarvei der tyngde er alfa og omega.

Tenk deg små lett vadesko som man pakker i et vanntett kopresjonstrekk. Det hadde vær fint det.

Det burde være enkelt å lage bedre vadesko. Ankelstøtte på fjellsko er for eksempel primært der for folk som går langt med tung ryggsekk. Når gikk du sist flere mil med tung ryggsekk med vadesko?

Avsnittet ditt om "At en kan påstå at følsom vading, og at på til det å kjenne hver eneste stein under føttene er det optimale er for meg helt uforståelig." er ikke noe jeg mener eller har skrevet. Det er en menig du tillegger meg, også argumenterer imot...?

Forstår egentlig ikke hvorfor du ikke har søkt alternativer til vadesko (boots) i de mange gode sport og fritidssko som finnes i markedet

Er ikke dette en tråd om hva man ønsker seg til neste sesong?

Ja. Det har ganske stor betydning.

Er det ikke mere slik at det er av mer betydelse hva som er innenfor neoprenesokken?

Her er vi enig :thumbup:

Anne: De SIMMS skoene begynner å nærme seg noe. Hadde de hatt tykkere neopren og vært tilpasset G-3-4-5 serien sin fot/grusbeskyttelse så hadde de vært aktuelle. Også slipper man jo lisser som ryker og lissehemper som gnisser mot grusbeskyttelse. Fine saker. Det finnes tykke neopren sko som primært er ment for dykkere som er aktuelle. Men jeg tror ikke SIMMS er så interesert i å produsere det. Skoene blir veldig billige i utsalg siden neopren er så billig og forbrukerne er vant med langt dyrere sko. Kanskje en nisjeprodusent av fiskeutstyr kontakter dykkersko produsentene og får til en deal?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da fikk jeg akkurat inn Hardy Angel 7/8. Som tidligere annonsert her skal den settes på en Scott A4 kl 6 (som bestilles over jul, klar til sjøørreten i feb/mars). Beskrivelsen av snellen sier 210 m backing, øyemålet mitt sier ca halvparten. Noen erfaringer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når gikk du sist flere mil med tung ryggsekk med vadesko?

Avsnittet ditt om "At en kan påstå at følsom vading, og at på til det å kjenne hver eneste stein under føttene er det optimale er for meg helt uforståelig." er ikke noe jeg mener eller har skrevet. Det er en menig du tillegger meg, også argumenterer imot...?

Er ikke dette en tråd om hva man ønsker seg til neste sesong?

Er vadesko/boots ment som fottøy for bruk til times og daglange fotturer? På ditt første spørsmål må jeg som sant er svare faktisk at det er mange år siden jeg foretok så lange forflytninger til fots, og selv da hadde det vært utenkelig å gjøre dette iført vadebukser og vadesko/boots.

Du har sikkert rett i det, og har vel ikke ytret annet enn sitat: Førligheten med underlaget ble mye bedre. Steder hvor det tidligere var vanskelig å gå med vadesko var plutselig lette å ta seg frem på. Det var rett og slett nydelig å gå rund med ullsokker utenpå neprensokken.

Visst har du rett i at dette er en tråd for ønsker og realiserte kjøp for neste sesong.

Forstår fortsatt ikke viktigheten skoen har under vading vinterstid mht kulde, bortsett fra sålens grip egenskaper. At sko/boots blir stive når de fryser ved lange spaserturer er forstålig. Er det ikke vadesko ment for vading ?

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen,

Når det gjelder det siste spørsmålet ditt så er det blant annet slik at sålen på vadeskoene isolerer mot underlaget. Det er akkurat samme effekt som ved liggeunderlag når man sover i sovepose ute på bakken. Man trenger et isolerende lag mellom fot og bakken for å unngå varmetap mot bakken.

Vi får se om det dukker opp noen vadesko for meg etterhvert. Nå har jeg iallefall fått forklart hva jeg ønsker meg. Nissen kan ikke bomme iår!

Takk for en fin diskusjon!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen,

Når det gjelder det siste spørsmålet ditt så er det blant annet slik at sålen på vadeskoene isolerer mot underlaget. Det er akkurat samme effekt som ved liggeunderlag når man sover i sovepose ute på bakken. Man trenger et isolerende lag mellom fot og bakken for å unngå varmetap mot bakken.

Vi får se om det dukker opp noen vadesko for meg etterhvert. Nå har jeg iallefall fått forklart hva jeg ønsker meg. Nissen kan ikke bomme iår!

Takk for en fin diskusjon!

Mulig at jeg er usedvanlig tett, men har ikke elvebunn, havbunn, bunnen av fiskevannet samme temperatur som vannet?

Som du forstår ser jeg ikke problemstillingen når skoene benyttes til vading og er fyllt med vann.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Patagonia har noen flats-modeller som ser lette og fine ut, sjekk nordisk: http://www.nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/List/1/CategoryID/378/Category2ID/401/Level/2/Default.aspx

For min egen del skulle jeg ikke ha noe særlig utstyr til neste sesong, men jaggu kom jeg ikke over en Saracione mark IV 4 1/4 som jeg bare måtte ha. Og jeg sikler fortsatt på en Tibor Riptide. Og så blir det vel noen nye snører. Men da skal jeg ikke ha mer.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har akkurat booket meg inn på en konferanse i Miami i slutten av April, da kan jeg legge til flats sko, bonefish snøre, Bonefish fluer....... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mulig at jeg er usedvanlig tett, men har ikke elvebunn, havbunn, bunnen av fiskevannet samme temperatur som vannet?

Som du forstår ser jeg ikke problemstillingen når skoene benyttes til vading og er fyllt med vann.

Men jo mere og raskere vannet strømmer gjennom skoene dess kaldere blir føttene. Så sko med mesh/huller er kaldere....

Men hvor mye sålen betyr for isolasjon mot kulde aner jeg ikke.

Skulle jeg dratt vadebukser med meg på fjellet tror jeg jeg ville tatt med et par romslige neopren padlesko i sekken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

12,5-13 fots let tohåndsstang - ser frem til at se og prøve SAGE ONE tohånds stenger som kommer neste sommer?

4 delt 9 fots kl. 5 Sage ONE eller Hardy Sintrix?

Nautilus sneller (køber i USA på neste tur derover) (+ sikkert et par nye flueliner)

Nye åndbare waders ... har tabt mig over 50 kg p.g.a sygdom de sidste 2 år - og de gamle er alt for store!! :lol:

3 par nye fiskebukser + Columbia Skjorter - træt af bomuld!!!

Veldig simpelt point and shoot digital kamera (gerne vandtæt og dustproof) - skal kunne betjenes med en hånd - Til C&R på alle de laks :P jeg kommer til

fange duer det ikke med et anvanceret spejlrefleks kamera.

Og tør ikke tænke på hvor mange tusindlapper jeg kommer til at spendere på fluebindingsmaterialer ... :blink: ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For lange vandreturer - vil jeg nok anta at de fleste velger noen annet enn vadesko .

Skal man imidlertid gå rundt et vann, som har litt størrelse, bruker man gjerne dagen på dette, og stopper ganske ofte opp for å fiske.

Da blir det litt tungvint å måtte skifte sko hele tiden.

Dessuten forsøker man å pakke med seg minst mulig, og et ekstra par vadesko - tar litt plass i en dagstursekk.

Et slikt vann - med flere småelver (som har bra vannføring når forholdene er tilstede), blir rett og slett for "utfordrende" med bare gummisåler.

Derfor savner jeg noe så enkelt som en overtrekks-sko med filt.

Da kunne det faktisk holdt med et par lette tursko å gå i.

Skjønn det - den som vil :biggrin:

Selvsagt vil ingen finne på å produsere noe så "smart" - da kvantitetssalget av div. sko med ulike såleløsninger vil lide :wink:.

Dette er faktisk det eneste jeg trenger for mitt fiske i 2012 - da jeg har storhandlet iløpet av høsten :biggrin:

Endret av Sam

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Temaet om vadesko og hva som er best naar er mye diskutert - og vil fortsatt bli det.. Alternativt kan man velge Korkers - f.eks. Chrome-modellen. Kort og godt en unik "alt i ett" vadesko" med utskiftbare saaler.

Korkers er tidligere omtalt her paa forumet - f.eks. her (se litt nedover i traaden):

Endret av Kingfisher

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da er ytterligere en R.B. Meiser stang bestilt !

Det ble en Higlander S 14' #9 Custom Build med maaange nydelige detaljer.

http://www.meiserfly...ighlander-s.php

Gratulerar, Bjørn! De tek litt av med bestillingar frå Noreg og etterkvart skjønnar eg. :) -Og den stanga der er ubeskriveleg bra, du har verkeleg noko å glede deg til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Custom bygd sjørøyestang for Carron sitt femmersnøre er bestilt fra B&W. Så nå er det bare å vente på at Brian Potter og co gjør det de er best på nemlig å spesialbygge stenger. :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Au da, den satt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For 2012 sessongen lir det en del nytt utstyr da jeg har solgt unna alt som ikke blir brukt eller var tilfredstillende..

Dette har kommet..

LTS X-1 Packlite 9" #6. Sjøørretstang

Diamonback Classic Trout 8" #5/6..2-delt Blanks Som skal ha Custom snellefeste og kork..

Diamonback Classic Trout 6" #3..2-delt 2 stk.. Dette blir kosestang..

Loop Multi 9" #4 4-delt

William Joseph Vadebelte med int snørekurv og Chestpack..

ønskelista..(må ha ting)

Simms Headwaters eller nye Classic Guide Vadere.

Nye vadesko med FILT.

Danielsson Nymph Wide

Dette er så langt.. Det baller jo altid på seg utover sessongen :clapping:

Roy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Diamonback Classic Trout 8" #5/6..2-delt Blanks Som skal ha Custom snellefeste og kork..

Diamonback Classic Trout 6" #3..2-delt 2 stk.. Dette blir kosestang..

Roy

Desse klassikarane misunner eg deg! Reknar med desse vil bringe deg mange gode og kjenslege stunder! Gratulerar! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg