Hopp til innhold
Stinger Streamdance

Nytt utstyr til 2012-sesongen?

Recommended Posts

Ikke for å være pesemistisk men har de tenkt seg to laken for et par vadesko uten å være verdenskjente eller ha et velrennomert merke er jeg redd de vil slite...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Vadesko med dårlig støtte for ankler og dårlig oppbygning av såle har det vært mange av på markedet, ja selv til topp pris.

Simms har hatt sine svin på skogen likeså Hodgeman, Loop, Guideline mfl. Det å komme med et "ny og revolusjonerende" type sko tror jeg vil bli tungt i dagens opplyste samfunn. Spesielt nå som markedet begynner å bli rimelig skviset bør pris og kvalitet henge tett sammen, likeså må skoene passe nordiske føtter for i det hele tatt bli tatt i betraktning i det nordiske marked. Prislappen var ikke snau, -faktisk kr 2.295,- for et produkt ingen kjenner. Likeså bærer alle deres produkter preg av intropriser med høy sigarføring. http://www.2instincts.no/kjop/prisliste-nok

Vi har sett dette et par ganger tidligere, og husker hvordan utviklingen har gått. Vil vel ikke si at MariusN er pessimistisk, snarere realistisk og jeg deler vel den oppfatningen.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er 2instinct som lager dem, og det er Helge Vetås - og annonse har han på forsiden. Skoene skal også på mine føtter til sommeren.

Aner vi "vareprøve", eller prøvekanin?

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har nettop handla meg ei G.Loomis NRX 13' #8/9, og så må det vell bli en fin snelle til denne etterhvert. (mi første G.Loomis stang, ekstremt spent på denne til sesongen)

Så ble det mye lapping på vaderne ifjor, så må vell bli ett par nye vadere og sko.

Litt skuffet over at jeg ikke klarer å finne vadesko som holder mer enn 1 mnd, men blir vell sånn med myyyye fisking.

Tar gjerne imot utstyrstips hvis dere har noen ideer på snelle, vadere & vadesko.

Funderte litt på den nye svarte Loop G4 HD snella eller en Opti Megaloop, og kanskje ett par SIMS vadere.

Er også nødt å finne en grei forhandler av islandske kvalitetsfluer før sesongstart, noen som har vært borti ?

http://frances.is Leverer fine fluer hurtig levering

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må ha nye vadesko. Blir nok Simms Guide med filtsåler og antagelig en Simms Guide jakke (den nye utgaven). Bruker i hovedsak Cloudveil nå og det fungerer sjukt bra..Men arti med noe variasjon

Jeg hadde disse Simms Guide med filtsåler, - riktignok var dette i 2008 så muligens er modellen endret. Her har du i alle fall min bedømning av skoene: Elendig støtte for ankler, direkte smertefullt å vade i steinete elv. Filtsåler er topp på Simms sko da de er både limt og sydd til sålen. Etter 10 dagers fiske med fiskeøkter på 16-18 timer, ryker sømmer mellom skinndetaljer og cordura. Dette medfølger at grus legger seg mellom og gjør det svært ubehagelig. Til dags dato de dårligste vadesko jeg har benyttet. Om du skal ha de som camping boots fungerer de ok inntil du har tatt noen øl, da kommer du til å merke fraværet av ankelstøtte. Ellers vil de fungere helt utmerket som dusj-sko.

Simms hadde i alle fall en utmerket reklamasjons ordning, så jeg fikk byttet i noe som var like ubrukbart i visse situasjoner, men det er en annen historie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg hadde disse Simms Guide med filtsåler, - riktignok var dette i 2008 så muligens er modellen endret. Her har du i alle fall min bedømning av skoene: Elendig støtte for ankler, direkte smertefullt å vade i steinete elv. Filtsåler er topp på Simms sko da de er både limt og sydd til sålen. Etter 10 dagers fiske med fiskeøkter på 16-18 timer, ryker sømmer mellom skinndetaljer og cordura. Dette medfølger at grus legger seg mellom og gjør det svært ubehagelig. Til dags dato de dårligste vadesko jeg har benyttet. Om du skal ha de som camping boots fungerer de ok inntil du har tatt noen øl, da kommer du til å merke fraværet av ankelstøtte. Ellers vil de fungere helt utmerket som dusj-sko.

Simms hadde i alle fall en utmerket reklamasjons ordning, så jeg fikk byttet i noe som var like ubrukbart i visse situasjoner, men det er en annen historie.

Flott at du gir tilbakemelding: Viktig å få høre fra noen som faktisk bruker varene og ikke bare leser kataloger! Jeg ville helst hatt Simms L2 med filt, det er uten sammenligning den beste skoen/ jeg har hatt, men de er imidlertid vanskelig å få tak i dessverre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tja, se på Simms, se på Patagonia, se på Korkers... Jeg har ikke hørt at prisen ble 2.200, snarere noe lavere enn det, men om de bikker litt under 2', er de ikke verre enn andre toppmerker. Så er det ikke filt = ergo dyrere materiale. Så skal du kjøpe billigere modeller, slites de som oftest før, er mer enn dyrt - og irriterende når det ryker her og der.

Fleiper du eller ? Du får Simms Rivershed og Patagonia Riverwalker sticky for 1600 kr , det er også uten filt ! Dette er to "billigmodeller" som har bevist slitestyrken sin i mange år

Korkers har vel blitt dumpet ut for 70% rabatt her på østlandet i høst . Da er du tøff når du kommer med en sko til langt over 2000kr, uten referanser og forhandlere .

Men som sagt , kjøper den jeg hvis den passer foten min og er så bra som hjemmesiden skryter av

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flott at du gir tilbakemelding: Viktig å få høre fra noen som faktisk bruker varene og ikke bare leser kataloger! Jeg ville helst hatt Simms L2 med filt, det er uten sammenligning den beste skoen/ jeg har hatt, men de er imidlertid vanskelig å få tak i dessverre...

Den andre historien var at skoene ble byttet i G3 sko som de da het. Dette var månesko av rang, -du står støtt selv om du vil hjem, blytunge når de er våte. Det å kjøre bil med disse fastspent på føttene er en prøvelse, og passer best for traktor eller anleggsmaskin pedaler. Ankelstøtte og såler er topp.

Hadde et annet par også med Aquastelth, Rivertec eller L2, husker ikke, men alt for glatte til mine fiskeplasser så de ble raskt utskiftet. Loop LTS i skinn var en tragedie, tunge og sleivete, liten støtte når de er våte, sålen er håpløs du kjenner hver eneste stein du trår på, ja selv etter du har lagt deg til å sove. Totalt fravær av stål gelenk eller tilsvarende oppbygning i sålen. Blir liksom å sammenligne med sålene på gammeldags ”gummisko”, og gå med disse i ei steinur.

Jeg som deg er ute etter noe nytt, men fram til nå er faktisk de billige Freestone fra Simms vært mitt beste valg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ett par G3 sko jeg å ja. å at de minner om "månesko" er desverre ingen overdrivelse.. Men om noen har ett tips om hvem som kan ha L2 sko med filt i str 12 så tar jeg gjerne imot tips.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ett par G3 sko jeg å ja. å at de minner om "månesko" er desverre ingen overdrivelse.. Men om noen har ett tips om hvem som kan ha L2 sko med filt i str 12 så tar jeg gjerne imot tips.

Ring Gero , mener han hadde to par igjen for en stund siden. men aner ikke om det er i din størrelse . Sjekk ebay også, de dukker opp der i blant.

Jeg har nemlig tittet etter noen med aquastelthsålen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Får ikke til å sitere fra mobil, men spørsmålet om jeg er prøvekanin, er svaret: Kjøpt mine Korkers til full pris, skrev sak lell. Kjøpt mine nye Korkers fra USA, ikke billigere løsning om de hadde bært å få kjøpt i Norge. Skal nok skrive en sak, men ikke før etter en sesong til med bruk. Kjøpt mine Patagonia til full pris av Svein R. Skriver ratt om dem også etter hvert. Og kjøper trolig 2Instinct, vil prøve de først, sålen er interessant, men enig, er 2295,- riktig er det dyrt. Da skriver jeg. Vil Helge, eller andre leverandører at vi skal gå med - og vi finner det interessant, får de varene tilbake etter "testperioden". Vil de ikke det, gir jeg det bort.

Jeg gikk med ei Simms freestone bukse en sommer, som "test". Moro? Nopp, for den lakk i neoprenføttene. Mas!

Jeg vil ha mine egne fiskesaker, det jeg selv velger og liker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

So dette 2instinct greiene er å rekne for eit etablert "toppmerke" av same kaliber som nemnte Patagonia, Simms og Korkers no, altso?

å kjøpe utstyr. uansett hva, fra velkjente og velrenommerte merker/produsenter gir slett ingen garanti for god funksjonalitet for den enkelte. Jeg kunne ha føyd til ytterligere eksempler på - for meg - dårlige sko enn det som allerede er nevnt i denne tråden. Gode sko er like viktig som en god stang for meg. Jeg tror at en til tider må se utenfor den oppgåtte løypa og generelt være noe skeptisk. Selvsagt er over 2000 kr alt for mye for et par vadesko, selvsagt minner dette om skumming.

Men er disse skoene i nærheten av den beskrivelsen som den verbale reklamen gir og de passer føttene mine, så kjøper jeg etter prøving glatt et par når de kommer til våren.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

å kjøpe utstyr. uansett hva, fra velkjente og velrenommerte merker/produsenter gir slett ingen garanti for god funksjonalitet for den enkelte. Jeg kunne ha føyd til ytterligere eksempler på - for meg - dårlige sko enn det som allerede er nevnt i denne tråden.

Ja, sjølvsagt.... Har sjølv hatt ein haug med drit, både sko og andre ting, frå m.a. Simms. Men om du les litt grundigare før du postar og siterar meg so vil du, forhåpentlegvis, sjå at min post var eit tilsvar til Anne der ho brukte ord som "toppmerker" og drog inn Simms, Patagonia og Korkers for å samanlikne mtp. prissegmentet. Eg berre lurte på, med eit glimt i auge og eit snev av sarkasme, om dette norske firmaet no var å rekne i same åndedrag som dei tidlegare nemnte merka.

Eg veit sjølvsagt ingenting om kvaliteten på desse 2instinct skoa, kan hende det viser seg at dei går an å bruke. Om dei er verdt prisen er kun opp til dei som kjøper dei å kunne avgjere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei, det var litt skakt å sammenligne 2instinct som innarbeidet toppmerke, men det var mer i den banen at det er det firmaet satser på, i følge dem selv. Så kanskje vil de dit, men det tar mer enn ei vinternatt, ja.

Jeg synes fortsatt prisen er stiv, men poenget mitt er at alle spesialsko koster penger. Selvsagt kan du kjøpe joggesko til 499,-, men gode vil jeg ikke påstå at de er, sammenlignet med påskostede sko med god demping etc. Det samme gjelder spesialsko til andre aktiviteter. Men det fordrer at vadeskoene i høyere prisklasse både er bedre, mer holdbare og har sine fordeler som er vefrdt kronene.

Jeg er fortsatt glad i Korkers, både at jeg lett kan bytte såle etter forhold og bytte når den er utslitt. For ikke å snakke om BOA-låsen. De er verdt pengene. Det samme synes jeg Patagonia er, de er gode! Men selvsagt holder de ikke så lenge, for når sålen er slitt er den utslitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Får ikke til å sitere fra mobil, men spørsmålet om jeg er prøvekanin, er svaret: Kjøpt mine Korkers til full pris, skrev sak lell. Kjøpt mine nye Korkers fra USA, ikke billigere løsning om de hadde bært å få kjøpt i Norge. Skal nok skrive en sak, men ikke før etter en sesong til med bruk. Kjøpt mine Patagonia til full pris av Svein R. Skriver ratt om dem også etter hvert. Og kjøper trolig 2Instinct, vil prøve de først, sålen er interessant, men enig, er 2295,- riktig er det dyrt. Da skriver jeg. Vil Helge, eller andre leverandører at vi skal gå med - og vi finner det interessant, får de varene tilbake etter "testperioden". Vil de ikke det, gir jeg det bort.

Jeg gikk med ei Simms freestone bukse en sommer, som "test". Moro? Nopp, for den lakk i neoprenføttene. Mas!

Jeg vil ha mine egne fiskesaker, det jeg selv velger og liker.

Ja det kan være greit å ha noe en trives med framfor å måtte prøve ut allskens skit enkelte vil ha noen til å prøve ut for seg. Har man fått det som vareprøve blir det ofte vanskelig å gi skikkelig uttrykk for hva man egentlig syntes om produktet. De Freestone buksene holdt kun 3/4 sommer, det gjenspeilet seg vel også i prisen. Personlig har jeg Simms Classic Guide (kjøpte to ekstra sist jeg handlet) så jeg har jo bukser i mange år framover. -om ikke de skulle "krympe i skapet" da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bruker Rivershed med filt 3. sesongen. Skoen ser slitt ut men ingen sømmer er ødelagt og filtsålen sitter fortsatt som støpt til skoen. Gir god støtte og er drøm å vade med i elv! Løp og kjøp! men husk ekstra lisser, disse ryker med jevne mellomrom og da særlig de som følger med skoa!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det ikke rom for forbedring av dagens vadesko?

Jeg har alltid irritert meg over at vadeskoene er store, tunge, vanskelige å tørke og at de gir lite førlighet med underlaget. Og når man skal på fjelltur så er det aldri gøy å pakke vadesko til fordel for annet man trenger i villmarka.

Skulle tro det var mulig å tjene gode penger på å lage mindre, lette og mykere vadesko. Har du noen gang forsøkt å vade med bare en tykk ullsokk utenpå vaderne? Det gav meg en aha-opplevese i forrige uke da jeg glemte vadeskoene hjemme. Førligheten med underlaget ble mye bedre. Steder hvor det tidligere var vanskelig å gå med vadesko var plutselig lette å ta seg frem på. Det var rett og slett nydelig å gå rund med ullsokker utenpå neprensokken.

En av feilene vadeskoprodusentene har gjort er å samarbeide med fjellskoprodusenter. Det å innføre VIBRAM såler er for eksempel skivebom. De burde heller ha samarbeidet med produsenter av klatresko og funnet inspirasjon der. Fakta er at det er et fåtall av fiskerne som går noe særlig lengre enn noen kilomenter med skoene. Det er mye viktigere at skoene er gode når man skal over kauser og svaberg. For å ikke snakke om rullestein. VIBRAM såler er produsert for stier, veier og annet lettere fremkommelig terreng.

Så tenker du kanskje at klatresko sitter tight på foten og at det blir kaldt? Joda, men sålen er i alle fall følsom mot underlaget. Spørsmålet er egentlig om det er teknisk mulig å lage følsomme myke sko, som også isolerer på en god måte. Det gjør det selvfølgelig.

Og når jeg først er i gang. Hva skal vi egenlig med ankelstøtte? Jeg har aldri hatt bruk for den. Jeg tror den er ment for gamle folk med slarkete ankler. Ankelstøtten gjør det verre å gå langt med vaderne og er ikke til nytte.

Julegaveønske: nye lette, følsomme og små. Vadesko.

:biggrin: :biggrin:

Endret av Brage

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Haha, gå på rullestein i ullsokker skulle jeg gjerne likt å se på! Surfet i mange år og de å ta seg ut på rullestein med skjell og dritt på er ikke en lek! nei seriøst den kjøper jeg ikke! På tidliggere vadere var jo støvlene meget myk og tynn slik at man kjente hver eneste grusbit men vil ikke ha dem igjen! Skulle jeg valgt ville jeg hatt en kloning av Nike løpesko og Simms sin Rivertek - en lett og stabil filtsko!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Brage!

Du finner sikkert et alternativ til wading boots, selv har jeg benyttet basketball sko i stor størrelse. Simms har mye rart i sko / sandaler http://www.simmsfish...e/xdpy/sg/BOOTS

Gamle mennesker med dårlige ankler, -ja noen av oss er syklige og delvis invalide. For meg og kun være utstyrt med et par raggsokker utenpå neoprene sokken på vadebuksa utvadet til skrittet i ei hvitskummende lakselv med store rullestein i juni, ville være utenkelig og idiotisk. Tror saktens ikke det finnes mange som deler ditt syn på at god ankelstøtte i vadesko er unødig. Om du spaserer mer enn du vader forstår jeg godt at du syntes tunge boots er overkill i et ørretvann sommerstid.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Haha, gå på rullestein i ullsokker skulle jeg gjerne likt å se på! Surfet i mange år og de å ta seg ut på rullestein med skjell og dritt på er ikke en lek! nei seriøst den kjøper jeg ikke! På tidliggere vadere var jo støvlene meget myk og tynn slik at man kjente hver eneste grusbit men vil ikke ha dem igjen! Skulle jeg valgt ville jeg hatt en kloning av Nike løpesko og Simms sin Rivertek - en lett og stabil filtsko!

Du skal ikke kimse av ullsokker. For en del år tilbake hadde vi kun pvc vadere (Helly-lekk), disse var utrolig glatte på steiner i elva, og spesielt om de hadde rukket å gro "nisseskjegg". Trikset var da å dra på et par hjemmestrikkede raggsokker utenpå gummistøvelen, på den måten vadet vi langt tryggere. Forbruket av sokker var til tider relativt stort. :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, enig Nobody, jeg liker dårlig å gå i det jeg ikke har plukket ut sjøl. Jeg har også Simms Classic Guide, fikk byttet til neoprenføtter som passer jenteføtter på servicesenteret på Kløfta. Så har jeg den nyeste Patagonia. Meget godt fornøyd med begge, men heller nok litt til Patagonia'n som favoritt etter at jeg kjøpt den i fjor. Skulle vel holde noen år her også, heldivis, for jeg synes det er noe mas å kjøpe vadebukse. Mest fordi buksa passer, men føttene er som regel altfor lange. Patagonia-buksa var et unntak der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det jeg savner - er slike "kalosjer" vi brukte til Viking-vaderene i hine dager.

Da har man kunnet hatt noen gode "vandresko" med gummisåle der slike var egnet - og tatt fram kalosjene med filt når man følte for det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du skal ikke kimse av ullsokker. For en del år tilbake hadde vi kun pvc vadere (Helly-lekk), disse var utrolig glatte på steiner i elva, og spesielt om de hadde rukket å gro "nisseskjegg". Trikset var da å dra på et par hjemmestrikkede raggsokker utenpå gummistøvelen, på den måten vadet vi langt tryggere. Forbruket av sokker var til tider relativt stort. :lol:

Husker jeg så det en gang faktisk, skjønte ikke en dritt men nå :thumbup:

Husker å ha blå tær etter en ukes fiske, var ikke mye til beskyttelse i de støvlene. Fattern hadde faktisk de gummi Helly Hansen til i fjor og sverga til dem helt til jeg tvang han inn i mine og da var han imponert og kjøpte dagen etter:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Artig å dra igang en diskusjon :biggrin:

Først: Det var ikke meningen å kødde med de som liker vadesko med ankelstøtte. Poenget for meg, er at jeg ikke trenger det. Derfor er ankelstøtte bortkastet vekt og bevegelsehemmende i mitt fiske. At folk som er vant ankelstøtte og som føler tryggehet feks ved dyp vading, foretrekker slike vadesko, er lett å skjønne.

Videre er det ikke slik å forstå at jeg etterlyser ullsokk lignende vadesko. En ren ullsokk er for tynn og beskytter ikke neoprenet. Dessuten blir det kaldt ved vinterfiske. Samlige av dere hopper elegant over poenget mitt med klatresko. Det er vel fordi det er enklere å argumentere imot en ullsokk. Men det var altså ikke ulsokker jeg etterlyser. Det er vadesko med tynnere og mer følsomme såler, og som er lettere. Dette er sko som ligner mer på klatresko enn sko med VIBRAM såler.

Jeg tror vadesko produsentene må tenke nytt. Det er masser av materiale å velge mellom til å lage lette, følsomme og varme sko. Også kan de som helst vil tradisjonelle sko kjøpe det. Vinn - vinn.

:biggrin: :biggrin:

PS: Jeg har sett igjennom SIMMS sitt utvalg. Ingen av vadeskoene dems passer mitt bruk. De har ikke de skoene jeg ønsker meg, rett og slett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

PS: Jeg har sett igjennom SIMMS sitt utvalg. Ingen av vadeskoene dems passer mitt bruk. De har ikke de skoene jeg ønsker meg, rett og slett.

Er det lov å spørre hva ditt bruk er? :clapping:

Tror forøvtig du har helt rett at det er masse ubrukt teknologi der ute som ikke blir brukt av produsentene...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg