Hopp til innhold
Salaren

Kjøpe snøfreser

Recommended Posts

Uffamei

Vinteren står for døra og blir det samme mengder snø som i fjor og forfjor og året før det, og det igjen..så orker jeg ikke mere manuell snømåking. Slite ut kroppen på kasting av snø istedenfor å ta vare på den og bruke kroppen til fornuftig kasting med fluestang sommerstid burde egentlig ikke være noe vanskelig valg.

Skal man kjøpe en Honda snøfres til 37000,- eller en Biltema snøfreser til 9000,-....?

Kjøper man en Biltema snøfreser så "sparer" man jo 28000,-. Dette er jo penger man kan kjøpe fluestenger samt kjøpe mange fiskekort for i diverse lakseelver. Men det var jo det med kvaliteten på snøfreser da..

Eller skal man bare gi f..., la seg snø inne i vinter..?

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Kjøp 3 Biltema fresere så bruker du resterende 10 000 på å lønne mannskap til dem :msn-wink:

Vurderte et Honda aggregat til hytta, kr. 14 000 men kjøpte et Kina produkt til 3500.

Det bråker og det starter først etter 15 faenskap &17 snurrjævla! Eller så starte det ikke :mad2:

Kompisen har et Honda agg. og påstår han kan ha det gående ute i gangen på hytta! Og det svir jo ekstra å høre...... Honda er kanskje ikke så dumt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er mange sorger og bekymringer på gang, altså i tillegg til vinteren. Her ser en eksempelvis en av de gjeldende strategier for å holde menn borte fra fluefisket. Så bruk ikke opp alle pengene på snøfreser, løp og kjøp fluer i stort omfang og sørg for lagerbeholdning for årene som kommer.

http://vakmag.com/fluefiske/hackle-krise-for-fluebindere

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg syns du kan gi faen om du ikke har veldig stor gårdsplass :)

Folk har godt av å måke snø :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt enig men med gårdsplass, innkjørsel og veistubb så blir det fort areal borti 300m2 med snø som skal vekk. Såklart begrenser man måkingen til det aller nødvendigste men det blir litt allikevel, ivertfall føles det slik når man står der med snøskuffa og rygg og armer verker.

Men fikk akkurat høre at det ikke blir særlig snø i vinter så da kan man jo gamble på det. En ting er ivertfall sikkert, med min "uflaks" så ville med stor sansynlighet et snøfreserkjøp bety null snø. Fordi jeg med ny snøfreser til gards nettopp da ville ønske snø slik at jeg kunne få gleden av å bruke den.. :biggrin: .

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal man kjøpe en Honda snøfres til 37000,- eller ...?

Eller skal man bare gi f..., la seg snø inne i vinter..?

Salaren

37.000,- for en snøfreser på 300m2 Hallo ??? Hvor mye snø ønsker du deg egentlig? Jeg hadde heller da gått for å finne noen som hadde freser og som gjorde jobben mens jeg satt foran peisen med en tynn en .....

Jeg har ikke fullt så stor gårdsplass (220m2), og ja jeg har "freser". Mer skuffe med motor å regne, men du verden så hendig liten sak.

Min tante på 87 har også freser og gårdsplass som deg på ca 300m2 (jeg måker også denne). Hun har en mastodont av en freser som min onkel ble pålurt av en "dyktig selger". Jeg velger heller å frakte med meg min egen "freser" (går greit baki bilen) når jeg skal måke hos henne framfor å sloss med hennes "gårdsmonster".

Her har du en link http://www.nytteprod...uemart&Itemid=1

Jeg har den som heter Snow Rex, min tante har Snow Blizzard

PS. Ikke hør på Hermansen, ingen har godt av å måke snø.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

37.000,- for en snøfreser på 300m2 Hallo ??? Hvor mye snø ønsker du deg egentlig? Jeg hadde heller da gått for å finne noen som hadde freser og som gjorde jobben mens jeg satt foran peisen med en tynn en .....

Jeg har ikke fullt så stor gårdsplass (220m2), og ja jeg har "freser". Mer skuffe med motor å regne, men du verden så hendig liten sak.

Min tante på 87 har også freser og gårdsplass som deg på ca 300m2 (jeg måker også denne). Hun har en mastodont av en freser som min onkel ble pålurt av en "dyktig selger". Jeg velger heller å frakte med meg min egen "freser" (går greit baki bilen) når jeg skal måke hos henne framfor å sloss med hennes "gårdsmonster".

Her har du en link http://www.nytteprod...uemart&Itemid=1

Jeg har den som heter Snow Rex, min tante har Snow Blizzard

PS. Ikke hør på Hermansen, ingen har godt av å måke snø.

Takker for tips og link.

Så du bruker altså iflge dine opplysninger en ettrinnsfreser..? Kaster den snøen bra da..?

Min gårdsplass er noe bred(ca12 meter) foran garasjen og ville tro behovet for å kaste snøen langt ville være nyttig. Kaster man langt nok med en ettrinnsfreser mener du..?

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for tips og link.

Så du bruker altså iflge dine opplysninger en ettrinnsfreser..? Kaster den snøen bra da..?

Min gårdsplass er noe bred(ca12 meter) foran garasjen og ville tro behovet for å kaste snøen langt ville være nyttig. Kaster man langt nok med en ettrinnsfreser mener du..?

Salaren

Min gårdsplass er ikke 12m bred, men 8 meter er den nok. Jeg er ikke tilhenger av å kaste snøen over til naboen, men det går helt greit å kaste til begge sider. Problemet er heller når snøkanten blir høyere enn 2m. Det skal litt til å kaste fuktig snø høyt nok. 50 cm tørr nysnø har den ikke problemer med, ei heller 15- 20cm kladdeføre. Brøytekanter må man jobbe litt med. Tro det eller ei, dette er min nr 2 av disse motoriserte snøskuffene. Den første kjøpte jeg i 85 en 2-takter, den andre i 2006. Holder sikkert litt til, men mere plast på denne enn forrige. Positivt er også at den tar liten plass (greit om sommeren)

Ta det for hva det er "Snøskuffe med motor" som gjør jobben i 95% av dagend du har behov for en freser.

Den freseren jeg har mest problemer og slit med er mastodonten til min tante, her pakker det seg og et helvete på jord når den får tak i singelen.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min gårdsplass er ikke 12m bred, men 8 meter er den nok. Jeg er ikke tilhenger av å kaste snøen over til naboen, men det går helt greit å kaste til begge sider. Problemet er heller når snøkanten blir høyere enn 2m. Det skal litt til å kaste fuktig snø høyt nok. 50 cm tørr nysnø har den ikke problemer med, ei heller 15- 20cm kladdeføre. Brøytekanter må man jobbe litt med. Tro det eller ei, dette er min nr 2 av disse motoriserte snøskuffene. Den første kjøpte jeg i 85 en 2-takter, den andre i 2006. Holder sikkert litt til, men mere plast på denne enn forrige. Positivt er også at den tar liten plass (greit om sommeren)

Ta det for hva det er "Snøskuffe med motor" som gjør jobben i 95% av dagend du har behov for en freser.

Den freseren jeg har mest problemer og slit med er mastodonten til min tante, her pakker det seg og et helvete på jord når den får tak i singelen.

Naboer er heldighvis intet problem hos meg. Kan gjerne kaste snøen 100 meter om så var. Men har endel takras både fra Hus og garasjer og denne snøen er jo og fin og kunne klare å blåse bort med en snøfreser. Honda sier jo at deres maskiner aldri kladder eller blokker. Dessuten er den Hondaen jeg vurderer med belter og hydrostatgear som vistnok skal være en fenomenal løsning. Men dog smertelig dyr.

Traff en tilfeldig kar i går som så jeg måtte kjøpe snøfreser med belter. Ja da blir det Honda til nesten 40000 sa jeg men fyren nevnte at Jula.no selger en beltesnøfreer til 10000 og fant denne på nett da jeg kom hjem http://www.jula.no/snofreser-420-cc-721110

Duger den saken der fra Jula mon tro

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skulle gjerne hatt snøfreser jeg også. Har en gårdsplass på ca 20x30m. Tidligere i november lava det ned rundt 30-40cm dag 1, stod og brøyta i halvannen time med snøskufla på kvelden. Når jeg stod opp dagen etter var det kommet nye 30cm, det føltes deilig. Og på toppen av det har det kommet 15 ny cm som jeg ikke har gidda å brøyte. Skavlene rundt plassen var over 1m etter 2 dager med snø..faenskapet er jo at man ikke får brøyta ordentlig jevnt, og du får ikke det "harde" underlaget som når du brøyter med freser. Så nå når det har vært mildvær, er det en jævlig masse issvuller på hele gårdsplassen.

Jeg trener daglig, så har ikke behov for den "mosjonen" som snøbrøyting gir meg, problemet er vel heller budsjettet..freser koster mye penger. Og har nettopp kjøpt ny jaktbikkje til 12 000,- Den er et gnagsår fra ende til annen..så her må jeg kanskje ordne en byttehandel :lol: Hehhe! Neida..men kanskje til neste år, DA blir det freser! Så får jeg bare prøve å unngå prolaps og brøytealbue denne vinteren :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må vel si at jeg finner denne tråden noe ensidig orientert mot ulike tekniske løsninger, med eller uten plast. Hva med å heller å samtidsorientere løsningstenkningen? Daglig stråler begrepet likestilling imot oss fra alle aviser og TV-kanaler. Er det ikke fortsatt slik at 300 firkantete meter blir til 150 når det hele fordeles på to? En kan tenke ytterligere samfunnsorienterte konsekvenser inn i dettte. Eksempelvis slik at mens Salaren og/eller Hoaas deltar i trillegrupper for menn, ja så blir all snø tryllet bort. Nobody får sikkert også delta under de mest hektiske snøfall.

Bare en tanke eller ide fra min side, muligens til ytterligere utvikling av andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som du vet Svensvik blir ikke likestilling praktisert som det burde. Likestillingsbegrepet er en vits i mine øyne da likestilling kun blir praktisert til kvinnens fordel. Det er ivertfall slik jeg opplever dette og jeg har for lenge siden sluttet å diskutere arbeidsoppgaver da det går mindre samlet tid på å simpelhen få jobben gjort selv og så blir det med det. Orker ikke diskusjoner mere. Går bare ut og f.eks måker altihop hvis man får lov da :biggrin: . Likestilling er rødstrømpenes verk og jeg gir meg ende over når rødstrømpene prater likestilling f.eks i media.

Ellers Hoaas, ja det er forbannet mye penger men det som kanskje er det mest irriterende med en snøfreser er at den skal jo lagres og vedlikeholdes. Man bruker snøfreseren 3-4 måneder og så skal den stå i en fra før overfylt garasje resten av året og oppta verdiful plass. Snøskuffa henger man jo på bare på veggen.

Blir det snø eller ikke snø i vinter mon tro..?

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som du vet Svensvik blir ikke likestilling praktisert som det burde. Likestillingsbegrepet er en vits i mine øyne da likestilling kun blir praktisert til kvinnens fordel. Det er ivertfall slik jeg opplever dette og jeg har for lenge siden sluttet å diskutere arbeidsoppgaver da det går mindre samlet tid på å simpelhen få jobben gjort selv og så blir det med det. Orker ikke diskusjoner mere. Går bare ut og f.eks måker altihop hvis man får lov da :biggrin: . Likestilling er rødstrømpenes verk og jeg gir meg ende over når rødstrømpene prater likestilling f.eks i media.

Ellers Hoaas, ja det er forbannet mye penger men det som kanskje er det mest irriterende med en snøfreser er at den skal jo lagres og vedlikeholdes. Man bruker snøfreseren 3-4 måneder og så skal den stå i en fra før overfylt garasje resten av året og oppta verdiful plass. Snøskuffa henger man jo på bare på veggen.

Blir det snø eller ikke snø i vinter mon tro..?

Salaren

For oss som bor forholdsvis bynært er det ikke noe problem å få tak på noen som snakker "dårlig norsk" til å ta denne dritjobben. Langt rimligere enn en Honda til 30-40 tusen.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har vurdert å leie inn en eller annen bonde her i området til å ta brøytejobben, man kan betale en bonde til å ta jobben i ganske mange år for 40 000 ;p Tipper like lenge som en snøfreser varer, heheh!

Svensvik: Nei det er ikke det som er problemet..kjerringa brøyter hun også, men vi har bare èn skufle. Vi kan kjøpe en til, men ei skikkelig skufle koster jo faktisk en god del den også. Og for oss som nettopp har kommet inn i boligmarkedet og skaffet oss 3-4 millioner i gjeld, så prioriteres andre ting. Hehe!

Jeg ser etter brukte fresere for tiden, så får man se om det dukker opp noe :P

Edit: YES!! Da har jeg fått tak i en snøfreser, et par år gammel, må feste startapparatet og skifte plugg. Kostakvanta? 1000kr, kosta 10 000 ny :) Yeh! Da blir det orden på gårdsplassen i år likevel ;)

Endret av Hoaas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her da?

http://www.netthande...ter.aspx?vk=848

Kan sikkert spille inn en laks også, hvis fresen utskiftes til trommel sommers tid.

Takker Svensvik.

Kikka faktisk på de freserne der for ettpar dager siden. Ser jo ut til at man kan få dem for max 4000Kr. Kvaliteten kjenner jeg ikke men selv om de er relativt små med liten bredde så kan de sikkert fungere. Om jeg bruker 10-15 minuter ekstra på fresingen sammenlignet med en bredere og større fres spiller ingen rolle egentlig. Men så la jeg merke til at akkurat de freserne ikke har 220VAC eller 12VDC start men kunn snorstart. Da ble jeg litt betenkt pga at frua også må ha mulighet til å bruke denne når jeg er bortreist og bare tanken på sutringen med å starte beistet med snor gjør at jeg rygger. De selger faktisk omtrent samme freseren for 6000,- på Rema1000 og disse har 220VAC start. Men det var det med kvaliteten da. Noen andre her på forumet som kjenner slike fresere i den kategorien vi prater om her. 6000Kr er jo og endel penger og man kan investere i mye bra flueutstyr for de penga der.. :biggrin:

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

. Men så la jeg merke til at akkurat de freserne ikke har 220VAC eller 12VDC start men kunn snorstart. Da ble jeg litt betenkt pga at frua også må ha mulighet til å bruke denne når jeg er bortreist og bare tanken på sutringen med å starte beistet med snor gjør at jeg rygger.

Salaren

Det skaper straks en åpning for muligheten til å gi et årskort ved et styrketreningssenter som julegave? Så er også det årlige problemet løst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg