Hopp til innhold
Gjest

Nybegynner, hva gjør jeg feil ?

Recommended Posts

Gjest

Finns det en enkel forklaring på hva jeg gjør feil når flua/fortommen slår i vannet både foran og bak meg ?

Er helt fersk på fluekasting og trenger starthjelp :oops:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei Eilert!

Dette hørtes kjent ut og jeg kan nesten se fortvilelsen din for meg.

Årsaken er at du lager for vide bukter ved for mye bruk av håndleddet.

Videre bør du huske på at fluekastingen er delt opp i to: Fram og bakkast.

Du kan ta ganske lang pause dersom du kaster rolig, jo fortere du kaster jo fortere beveger snøret/stanga seg.

Pausen mellom bak- og framkast er det fort gjort glemme.

Det neste du skal tenke på er at stanga skal bevege seg på et horisontalt og vertikalt plan. Horisontalt er bevegelsen du gjør fram og tilbake.

Vertikale er hvordan stanga di peker, eks. ikke gjør framkastet rett og bakkastet ut til siden. Rett fram og rett tilbake!

Se på stangtuppen som en penn, bevegelsene som snøret lager er det du som tegner.

Her har du noen tips. Jeg anbefaler deg å ta en titt på hjemmesiden Til Paul Arden "sexy loops" der står det mye bra om fluekasting.

http://www.sexyloops.co.uk/flycasting/index.shtml

Lykke til!

Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eilert,

husk også på å stoppe stangea tidlig i både frem og bakkastet. Begyn med kort snøre og øk gradvis, dette er VIKTIG. Sist men ikke minst: vær avslappet når du kaster, kompenser ikke med kraft når teknikken svikter, ta heller 5 min pause.

Lykke til!

Mvh

Stig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Er forholdsvis ny i fluekasting selv men jeg følte at noe begynte å skje når jeg lagde mindre bak-/frem kast med stanga. Tror det er ganske vanlig at man overdriver bevegelsene når man er nybegynner.

Har også fisket en del om natten og det har faktisk hjulpet meg van(n)vittig mye ettersom man ikke ser så godt men må føle på stanga hva som blir rett. Kanskje dette kun fungerte for meg?

Var sinnsykt frustrert til tider men så lenge man ikke gir opp lærer man det omsider. Frustrasjon er forresten bra, jeg taklet ikke speykast før jeg ble skikkelig frustrert og tok skikkelig i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

:D Ahh takk, nå begynner det å løsne litt.

Noen timer til nå så tror jeg muligens jeg tør å

bruke en flue med krok på.

eilert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Det er veldig viktig med faste bestemte stoppunkt på fram og bakslengen. Se på stanga når du kaster. Tilstreb å få stoppet stanga ca. kl.to og kl ti. Bevegelsen skal være aksellererende, med kontante stopp kl to og ti. Får du til dette, vil du oppleve hvor lite kraft du trenger og bruke for og få spent opp stanga skikkelig. På denne måten vil du også få fine trange bukter på fluesnøre, og snøre vil skyte fremover som en pil!

Lykke til med kastinga!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg