Hopp til innhold
kvinalax

Evjen vald Gaula

Recommended Posts

Skal visst fiske på dette valdet da det har blitt med i rotasjonsfisket som jeg fisker på uke 26.

Noen her som har fisket der og som har erfaring der fra?Positive-negative ting fra valdet?

Mvh Kvinalax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Var der i sommer. Rask tilkomst fra Lundamo. For meg var den nederste delen litt vanskelig tilgjengelig, men neppe noe problem for deg. Øverste delen byr på en steinbanke som er lett å fiske seg nedover på. Det ble ikke tatt fisk mens jeg var der (labert i elva disse dagene), men vil tro at dette er et vald som absolutt er verdt både mange timers fiske og pengene. Det så i alle fall slik ut for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har fisket på motsatt side i 5 år, slik at jeg iallefall har observert fisket som foregår der. Evjen er fantastisk på "rett" vannstand! Slik jeg har forstått det er ca 300 kubikk perfekt. Da blir fiske på en måte "fanget" inn i en slags kanal hvor fisken blir stående til den finner ut at den ikke kommer seg opp elven i det elveløpet (en sandbanke funker som et slags ledegarn). Blir elva for stor så forsvinner i stor grad det "ledegarnet" og valdet fisker da bedre lenger nede. På mindre vannstand er valdet slik jeg har observert det middelmådig, men får du 300 kubikk så tror jeg du nekter å dra videre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Uke 26. Hm, er vel rundt St.Hans det. Men som nevnt her så kommer Evjen mest til sin rett på større vannstand. Og spesielt den første uken, eller andre ! Da elva gjerne går stor og enda er ganske så kald. Jo større og kaldere elv, jo mere laks har det stått øverst i hølen på side vest (Evjen). Vet det er endel forandringer der nå, men stort sett tror jeg laksen samles øverst i hølen langs muren der før den fortsetter oppover "grunna" eller sandbanken mot toppen av Horgøien eller Søstrende Grinde på side vest. Tror også tidliglaks (mailaks) som har stått oppi Gaulfossen bikker seg nedover hvis elva øker kraftig i juni pga. snøsmelting. Vanlig at det da står en god del storlaks (uten lus) nede på Evjen. Er jo forbaska djup og lang den hølen nedover muren der og god hvileplass for laksen. På lita elv er jo helt nede på grense mot Horgøien en lur plass. Fra svingen og ned mot grensepåle. Men som sagt, da må elva være under 100 kubikk gjerne ellers blir det for hard strøm der. Er noen lommer fra hølen på Evjen og oppover mot øvre grense som også er spennende hvis man kommer ut for å vade med fluestanga på litt mindre vannstand. Man kan gjerne (min drømmevannstand på Evjen) fiske der når elva så og si går inn i bushen oppover fra hølen. Og være der når den sakte synker :-) Men da helst med mark. Og på åpninga sier det da KRUTT !

Endret av mylaks

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for tipsene så langt,regnet med det var tilig vald på storvannstand dette,men går sikkert ann å lure laks der også når elva ligger på rundt 150-60 kbms som den ofte gjør helt i slutten på juni.

Personlig så liker jeg området ovenfor fossen og opp til støren bedre på denne vannstanden,men har kun fisket på Røskaft søndrevest og saugen i juni nedenfor fossen og da på 100+ - kbms føre.

Men det kan jo komme enn del regn og stigende vannstand,husker i fjor da var Gaula oppe i 616 kbms på topp i uke 26 så da må det jo være spennende og prøve på evjen om man får så mye vann og synkende elv.

Får bare fiske og studere elva der nede så lærer man forhåpentligvis noe fra gang til gang man er der.

Mvh Kvinalax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Evjen kan vere fantastisk i juni, spesielt etter ein flom. Vi fekk to flommer på ei veke midt i juni for nokre år sida. Eg starta veka med å lande ein på over 12 kg etter 45 min. på Evjen. Det var første gong eg fiska Gaula. Eg måtte følge den litt lenger enn auge ser frå gapahuken og nedover elva... Siste dagen følgde eg ein til ned der i samme sizen men mista den. Kompisen min sette på ein som truleg var mykje større. Tømde snella på under eit minutt enda han sprang som f...etter. Voldtekt av utstyret var tanken etterpå.. Vi gjekk med synk 3 men etter siste flommen(ca 350 cm3) gjekk vi over til synk 5. Får du vatn så får du og fisk tipper eg!! God tur :thumbup:

Synd det er så forb.... lenge til..... :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ellers sier Melhuslaks en del her: http://www.melhuslaks.com/Melhuslaks/Fish_Evjen.html

Egentlig blir disse verbale beskrivelsene noe overflødig når en først er kommet dit. Da ser en ganske fort hvor og hvordan en bør fiske. Men oversiktskartet kan være greit å se på før en begir seg dit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg