Hopp til innhold
Tom Larsen

5'ercup 2012

Recommended Posts

heisann....

lurer på en ting, hvilken stenger brukes under 5.cup.. e det noen som bruker rene 9'#5 stenger eller går det i #6, #7, #8.. osv...

mvh

kurt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

heisann....

lurer på en ting, hvilken stenger brukes under 5.cup.. e det noen som bruker rene 9'#5 stenger eller går det i #6, #7, #8.. osv...

mvh

kurt

Skal ikke være bombastisk på alle de andres vegne, men jeg mener de aller fleste bruker seksere og sjuere da regelverket sier fri stang opp til 9 fot. Personlig brukte jeg femmer i fjor, sjuer i år. Det har for det aller meste med å gjøre at jeg ønsket å instille meg på en stang til denne øvelsen som var mer robust utendørs. Når det er sagt; hva er en femmer? Det er mye rart det står #5 på :msn-wink:

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

heisann....

mvh

kurt

De fleste bruker nok stenger merket som #6, #7 eller #8.

Om du tenker på konkrete stangmodeller, så er det mange som bruker Zpey Competition og det er fremdeles en del som bruker Streamstix T5 som Sven Kalmar designet. T5'en produseres ikke lengre. Da Vidar Næss kastet over 36 meter i år brukte han en custombygd CTS #8. Per Grønberg brukte en Orvis Hydros Tip Flex 9' #7 da han vant VM i 2010. Jan Vidar Josephsen brukte en Orvis Helios Mid Flex #8 da han satte den fantastiske rekorden på 37,3 meter på Idrettshøgskolen i år. Jeg har brukt litt mykere stenger enn de fleste andre i 5'ercupen og har ikke følt at det hemmet meg noe. I årets 5'ercup har jeg brukt T&T Horison #6, Loop Evotec 690 MF og Loop Cross S1 #6.

Jeg synes ikke stangvalget er noe stort hokus pokus i 5'ercupen, en hvilken som helst #6/7/8 som du trives med vil fungere glimrende. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De fleste bruker nok stenger merket som #6, #7 eller #8.

Om du tenker på konkrete stangmodeller, så er det mange som bruker Zpey Competition og det er fremdeles en del som bruker Streamstix T5 som Sven Kalmar designet. T5'en produseres ikke lengre. Da Vidar Næss kastet over 36 meter i år brukte han en custombygd CTS #8. Per Grønberg brukte en Orvis Hydros Tip Flex 9' #7 da han vant VM i 2010. Jan Vidar Josephsen brukte en Orvis Helios Mid Flex #8 da han satte den fantastiske rekorden på 37,3 meter på Idrettshøgskolen i år. Jeg har brukt litt mykere stenger enn de fleste andre i 5'ercupen og har ikke følt at det hemmet meg noe. I årets 5'ercup har jeg brukt T&T Horison #6, Loop Evotec 690 MF og Loop Cross S1 #6.

Jeg synes ikke stangvalget er noe stort hokus pokus i 5'ercupen, en hvilken som helst #6/7/8 som du trives med vil fungere glimrende. :msn-wink:

ja det var en bra forklaring :) får bare studere litt teknikk og teste ut... finnes det noen gode videoer som viser lange kast...??+

kurt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ja det var en bra forklaring :) får bare studere litt teknikk og teste ut... finnes det noen gode videoer som viser lange kast...??+

kurt

Tromsø casting & Fluefiskeforening har en del gode klipp på sin side:

http://www.fluefiskeinord.no/news.php

Her er et klipp fra VM i fluekasting på Fagernes 2010 med Paul Arden og Mikael Blomberg (begge kvalifiserte seg til finalen):

http://www.youtube.com/watch?v=P77QMpnEMTI

Her har Trond kjærstad satt sammen en fin video fra 5'ercupen i Kristiansand i år:

http://vimeo.com/40114093

Ellers finner du mange andre gode klipp på Youtube, svenskene er flinke til å legge ut klipp fra konkurransene, søk gjerne på Nordic Open Gøteborg Trout Distance, så burde du finne en del.

Lykke til! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

heisann...

har sett på klippene som ligger på nordick open.. :) mye bra dær....

det e bare å hive sæ i hardtrening men hardt når man er alene....

kurt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

kurt

Här är lite olika långa kast med #5 SA MED lina och 9´#6 spön.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dålig kvalité på dem. Köpt nu HD kamera men jag kan inte redigera dem än

Detta är med nya HD kameran :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

takk sasse :)

det va mange fine video, intressant å se at man holder stanga bakover på framslengen for så å vippe stanga framover...

kurt

Endret av kufo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg