Hopp til innhold
Tom Larsen

5'ercup 2012

Recommended Posts

Fra Castingforbundet.no:

"- I presisjon gis det poeng ut i fra der flua blir liggende i ro.

- Det blir kun sammenlagtpremiering: presisjon + to beste lengdekast

- Det avholdes ikke finaler.

- Tid til rådighet på presisjonsøvelsen er 4 minutter. "

Jeg forstår det som at reglene blir slik vi har hatt utendørs i år, med de unntakene listet over.

Dette virker helt greit for meg! Det er kanskje en liten ulempe at regelen om at flua bedømmes fra der den ligger i ro i presisjonen er annerledes fra utendørs, men på den annen side så er det lettere for dommeren (=mindre mulighet for feilbedømmelse) samt at det fører til lette tørrfluenedlegg som gjør det mer attraktivt for nye fluefiskere å være med på konkurransene (når kastingen blir lik tørrfluenedlegg ute).

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hmmm, om jeg har forstått utregningen av poengsum riktig, så er det meningen at man tar poengsummen fra presisjonsomgangen (f.eks. 50 poeng) og legger til de to lengste lengdekastene (f.eks. 34,2 m og 34,6 m = 68,8 poeng) for å få totalscore.

Dersom Forbundet har som mål at presisjons- og lengdekasting skal være like mye vektlagt for å kåre den beste 5'erkasteren, ville det ikke da være mye mer rettferdig om man bruker poeng fra hver av delmomentene, slik det gjøres for å kåre vinneren i Guideline Cup. Da gis vinneren 25 poeng (eller mindre poeng om deltagelsen er liten), og deretter mindre poeng etter en tabell. I mine øyne er dette den eneste måten å sikre at presisjons og lengdemomentet alltid blir likestilt. Dersom man har to utøvere som begge får høyest sammenlagt poengsum, er det ikke vanskeligere enn at man da bruker summen av presisjonsscore og lengdemeter (eks. 24 poeng + 35,5 m + 35,0 m = 74,5).

For meg personlig spiller det ikke så stor rolle, jeg antar at jeg også i vinter kun kommer til å ha en sjanse i lengdemomentet, og det holder ikke for å kjempe i toppen sammenlagt.

Hva mener dere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor skal cupene arrangeres i 2012?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor skal cupene arrangeres i 2012?

Terminlisten for 2012 er ikke lagt ut ennå, den pleier å komme litt nærmere jul. Jeg bare gjetter, men jeg antar at mange av de samme arrangørene som i fjor vil ta på seg å arrangere et stevne.

Anne, er du en del av miljøet på Lillehammer?

Er det noen sjanse for at Lillehammer kommer til å arrangere et stevne, som det som var i Håkons hall i 2010?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor lang må hallen være for å arrangere et stevne? Vi har snart (jan 2012) en hall med lengde på 76m. Er det langt nok?

Kunne vært morro å prøve å få til et stevne på vestlandet en gang i fremtiden. 39 mil fra Oslo, 11 mil fra Stavanger og 13 til Bergen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det noen sjanse for at Lillehammer kommer til å arrangere et stevne, som det som var i Håkons hall i 2010?

Jeg var vel med og arrangerte på Lillehammer i både 2009 og 2010. Har ikke hørt snakk om å prøve få til noe i 2012, men jeg kan nå iallefall prøve å forhøre meg om det er ønskelig. Vet jeg nevnte i en tråd her i fjor at jeg visste mange på Lillehammer kom til å miste interessen om det ble snakk om regelendringer, og det var nå slik det gikk. Så er det alltids en mulighet for at det kribler litt i kastearmen etterhvert alikevel. Skal komme med en tilbakemelding, Larsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har jeg fått tilbakemelding fra døla-byen. Det jobbes med å få til et stevne på Lillehammer i Håkons Hall i vinter igjen. Det er ikke satt noen dato foreløpig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor lang må hallen være for å arrangere et stevne? Vi har snart (jan 2012) en hall med lengde på 76m. Er det langt nok?

Kunne vært morro å prøve å få til et stevne på vestlandet en gang i fremtiden. 39 mil fra Oslo, 11 mil fra Stavanger og 13 til Bergen...

Jeg vet ikke om det foreligger noen formelle krav til hvor lang hallen må være for å arrangere et 5'ercupstevne, men dersom vi avsetter 40 meter til kastet framover så vil det fremdeles være 36 meter til baksleng. Det virker jo som om 76 m vil være tilstrekkelig for lengdekastingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har jeg fått tilbakemelding fra døla-byen. Det jobbes med å få til et stevne på Lillehammer i Håkons Hall i vinter igjen. Det er ikke satt noen dato foreløpig.

Kjempebra! Jeg har veldig lyst til å få med meg det stevnet! :thumbup:

Jeg har så absolutt fått følelsen av at iallafall min vertikalt velsignete :msn-wink: kamerat på Lillehammer har funnet tilbake til den gamle gløden! 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Langt nok i lange baner :msn-wink: Artig om dere får det til :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal ikke snøre: Rio gold tournament #5, bli godkjent for 2012?

Jeg tror det fortsatt kjempes for å få med alternative snører... Vet ikke helt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal ikke snøre: Rio gold tournament #5, bli godkjent for 2012?

Det virker ikke slik ut fra det som står på siden til NCF: ".......besluttet at fra og med 2012 vil 5#cup følge ICSFs konkurranseregler for ørret presisjon og ørret lengde, med følgende unntak:"

Nye snører er ikke nevnt som noe unntak, det må da bety at det eneste tillatte snøret i vinterens 5'ercup blir SA ED #5 (120'), slik det var under VM på Fagernes og som det har vært i årets Ørret lengde og presisjon konkurranser.

I Sverige har de derimot andre regler enn i Norge, der er Barrio GT140S og Rio Gold Turnament godkjente snører sammen med SA ED. Jeg har ikke fått noen signaler fra det svenske miljøet om hva de tenker for 2012, men de virker å være godt fornøyde med reglene de har brukt i år.

Edit: Skriveleif

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for svaret.

Har faktisk veldig lyst å kjøpe den og tenkte å bruke den hvis cupen blir organisert i Lillehammer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hører ut som Lillehammer er på gang, ja.

Jeg er i fishjemiljøet - ikke kastemiljøet spesifikt, men det er jo en del av de samme menneskene. Jeg er ikke noen konkurransekaster. Je fishje mæ fluggu je :).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hmmm, om jeg har forstått utregningen av poengsum riktig, så er det meningen at man tar poengsummen fra presisjonsomgangen (f.eks. 50 poeng) og legger til de to lengste lengdekastene (f.eks. 34,2 m og 34,6 m = 68,8 poeng) for å få totalscore.

Dersom Forbundet har som mål at presisjons- og lengdekasting skal være like mye vektlagt for å kåre den beste 5'erkasteren, ville det ikke da være mye mer rettferdig om man bruker poeng fra hver av delmomentene, slik det gjøres for å kåre vinneren i Guideline Cup. Da gis vinneren 25 poeng (eller mindre poeng om deltagelsen er liten), og deretter mindre poeng etter en tabell. I mine øyne er dette den eneste måten å sikre at presisjons og lengdemomentet alltid blir likestilt. Dersom man har to utøvere som begge får høyest sammenlagt poengsum, er det ikke vanskeligere enn at man da bruker summen av presisjonsscore og lengdemeter (eks. 24 poeng + 35,5 m + 35,0 m = 74,5).

For meg personlig spiller det ikke så stor rolle, jeg antar at jeg også i vinter kun kommer til å ha en sjanse i lengdemomentet, og det holder ikke for å kjempe i toppen sammenlagt.

Hva mener dere?

Har egentlig ikke gjort meg opp en mening om dette enda.

Men hvis man tar utgangspunkt i de “10 beste plassene” i de forskjellige konkurransene så vil;

• Differansen mellom beste og dårligste kaster være 10 poeng på lengdedelen!
  • Differansen mellom beste og dårligste kaster være 20 poeng på presisjon!
    Med de gamle reglene var denne differansen på 13 poeng.

Konklusjonen må da bli at “de nye reglene” vektlegger presisjonen i langt større grad enn før!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Liten tvil om at dette blir en presisjons konkuranse....

Når det er sagt, så er det sikkert mange som synes det er bra... Ellers hadde vel ikke Castingforbundet forandret disse tingene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Antar vel at forbundet er i posisjon til å jonglere noe i forhold til egne konkurranser. Spørsmålet er i hvor stor grad de ønsker å avvike.

Personlig synes jeg at de to grenene burde likestilles så langt mulig.

Hva med noen bonuspoeng i lengde for hvert tellende kast over 34 meter? Et sted mellom 3 og 5 poeng kanskje? Har ikke reflektert så altfor mye over det, men kan det være noe da? Grensen trenger jo ikke å gå ved akkurat 34 meter heller, var bare et eksempel.

Ser frem til cup'en. Vi ses!

Jan.

Endret av Myhre Fluefiske

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hver og en har sikkert sine interesser innenfor fluekastingen. Jeg synes lengde delen er kjempe morsom og finner presisjonsdelen ganske kjedelig. Hvis Castingforbundet ønsker å bruke de samme reglene som i VM så skjønner ikke jeg hvorfor man ikke avholder 1 lengde konkuranse og 1 presisjons konkuranse. Dette gir de som satser på presisjon, mulighet til å stille i det de finner morsomst. Kanskje akkurat dette hadde gjort det mer interessant for " Puristene" som elsker perfekte tørrflue nedlegg til å stille i en konkuranse. Hvis man da ikke har lyst til å kaste lengde, så trenger'n ikke det. Det samme gjelder for sånne som meg, som liker lengde. Trenger ikke å kaste presisjon, da dette ikke er noe jeg satser på.

At man legger sammen de to øvelsene presisjon/lengde å kaller det beste allround kaster 5-cup er naturlig for meg...

Uansett, jeg kommer til å stille i Tønsberg hvis jeg har tid, for å møte "gode venner" og kaste blink hvis jeg må:-)

Tommy

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes personlig at presisjonen må få ha sin plass når vi snakker øvelse "trout".

Men ja, hadde de delt de opp i to selvstendige deler også i 5#CUP, antar jeg det hadde vært å foretrekke både blant de etablerte kasterne, men også at det hadde vært en bedre måte å rekruttere på. Det finnes mange gode kastere der ute, fiskekastere, mestere med fluestanga, som kanskje ikke tar ut de siste meterne på lengde, og som muligens ville funnet seg godt til rette med inngang i presisjonsøvelsen, gjennom denne funnet trygghet og motivasjon til etterhvert også å starte arbeidet mot de virkelig store lengdene. Så kunne de altså i starten gis anledning til å delta i den øvelse de føler seg mest hjemme i. Det å individualisere/differensiere er faktisk et godt virkemiddel på det psykososiale plan, et plan en ikke bør undervurdere i denne sammenheng. Vi deltar for å konkurrere. Vi deltar også for å lære.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Liker å kaste både lengde og presisjon så måten poengene beregnes på er ikke så viktig for meg personlig, men jeg tror at det på sikt er uheldig å vektlegge den ene disiplinen mer enn den andre.

Men både jeg og flere andre kastere ønsket oss 5# cupen mest mulig likt VM, og nå har vi jo fått ønskene våre oppfylt!

Jeg er godt fornøyd med de nye reglene, men som sagt "litt betenkt" over at den ene disiplinen vektlegges mer enn den andre.

Endret av Nemoura

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det lov å farge litt den delen der klumpen sluter på SA MED og bruke den i 5`erkupen?

Har nemlig en problem. Veldig let sliper jeg altfor mye snøre i lufta ved falskasting og ofte hele kastet kolapser på grun av altfor lang snøre utenfor stangtuppen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det lov å farge litt den delen der klumpen sluter på SA MED og bruke den i 5`erkupen?

Har nemlig en problem. Veldig let sliper jeg altfor mye snøre i lufta ved falskasting og ofte hele kastet kolapser på grun av altfor lang snøre utenfor stangtuppen.

Inte Sverige fick/får vi inte det. Fårstår inte varför. I trout precision är det ju självklart men i distance?!?

Jag resonerar och hade samma problem som du, nu sätter jag upp en pinne eller ställer en burk på "rätt" längd precis bredvid banan istället :)

Endret av sasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg