Hopp til innhold
rseehuus

Hvilken flue tok mest laks i 2011?

Recommended Posts

Høsten er her, nesten ett år til neste års laksefiske. Dette betyr for mitt vedkommende hyggelige kvelder foran bindestikka, nye mønster, forbedring av gamle....

Men høsten er jo også, for oss laksefiskere, en tid for refleksjon. Hvilken klump under hvilke forhold fungerte, hva har jeg lært denne sommeren osv.

Og ikke minst det evige spørsmålet, hvilken flue tok de fleste laksene på?

Jeg skifter flue og skyteklump relativt ofte under mitt fiske, men det slår meg at mye av det samme gjentar seg. :)

I år som i fjor, ble det denne flua fisket på flyt/synk3, som definitivt ga flest lugg og flest laks på land.

En liten Sunray Shadow :)

(btw, har kjøpt noe apehår her på forumet som skal være med i neste års SS)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har også hatt bra erfaring med sunray shadow i år.

Ble vel 5 laks på den flua, og største på 8.4 kg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

T&L og sunray tok alle mine fisk denne sommeren (kanskje fordi jeg skjelden fisker med annet.........)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har prøvd alt og i år etter år, så for meg er lista lang som f... på fluer som aldri tar laks!!! Neste år går jeg for mørkesvart og binder på XXL tube. XL tube, L tube, M tube, ML tube, S tube, XLsmall osv... osv .... i tillegg har jeg planer om å bruke akkevitten, konjakken og den billige whiskyen som tennveske og sette fyr på på hele gapahuken for å få litt mere tid i elva!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var kaldt vann tidlig juni i år, det ble lysere mønster enn vanlig som fanget fisk. Store ulver i juni, ulvunger i juli/ august. Ja det var bare 2 påslag på svartingene, en på ei glorete banan i Gaula. Resten sto ulvehårsfluene for.

Alt til sin tid Mattis. Husk fiske først, så drikke å kose seg for å fylle tiden man er blitt forvist fra elven.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tok bra på Cascade i august, bundet på dobbeltkrok og på tube. Den her ser vel ut som en "strippa" Cascade?

Ja den er litt modda, hårvingen er bytta ut med 2 JC fjær og tuben er tynga med en fleksiweight. Hel bindebeskrivelse på www.fluebanden.com

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hel bindebeskrivelse på www.fluebanden.com

Forsøkte å ta en titt på www.fluebanden.com - men får opp meldingen " Et skript på denne siden fører til at Internet Explorer kjører sakte"...

I praksis var siden "låst" og blokkerte dessuten skjermen..

Legg gjerne ut info når problemet er løst !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forsøkte å ta en titt på www.fluebanden.com - men får opp meldingen " Et skript på denne siden fører til at Internet Explorer kjører sakte"...

I praksis var siden "låst" og blokkerte dessuten skjermen..

Legg gjerne ut info når problemet er løst !

Funka for meg, så rart... Her er direkte linken http://fluebanden.com/2011/08/cascade-%c2%abnielsen-edition%c2%bb-step-by-step/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Liker den cascade varianten din Marius, hvorfor byttet du vingen med JC?

Takk

Si det, gjort det både på cascadene og ally'sene. Synes JC er noe spesielt, det rett og slett utrolig fine fjær :clapping: Ikke noe mer vitenskapelig enn det. Ser jo ut som laksen liker de også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den flua som sitter flest timer på fortommen tar alltid mest laks......

Og hvilken var det som satt der? :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For mitt vedkommende er det alltid små metalltuber. I år brukte jeg de nye fra guideline i sølv og gull. Mye lettere å feste styreslange på disse enn de andre. Jeg binder kun inn en ekornving. Fargen etter forholdene i elva, pluss et par strå flash.. Enklere fluer får du ikke...

Poenget mitt er at en favorittflue skapes når laksen tar. Det blir ofte slik at du setter på den flua du sist tok laks på, ergo blir det også den du fisker mest med.

Jeg har mer tro på at sjåføren spiller en avgjørende rolle, ikke så mye fluevalget...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For mitt vedkommende er det alltid små metalltuber. I år brukte jeg de nye fra guideline i sølv og gull. Mye lettere å feste styreslange på disse enn de andre. Jeg binder kun inn en ekornving. Fargen etter forholdene i elva, pluss et par strå flash.. Enklere fluer får du ikke...

Poenget mitt er at en favorittflue skapes når laksen tar. Det blir ofte slik at du setter på den flua du sist tok laks på, ergo blir det også den du fisker mest med.

Jeg har mer tro på at sjåføren spiller en avgjørende rolle, ikke så mye fluevalget...

Hadde det vært mulig og få sett noen bilder av de fluene.Flua jeg tok mest laks på i år var ei lita Red butt tube.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tok vel flest laks på sunray i forskjellige varianter, forholdsvis små tuber. Ble vel 5 laks på sunray (og tre på en finnmarksflue)...

Oen:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøver å velge flue etter forholdene i elva, men det har blitt en del laks på Black Green Highlander ! Fisker ei uke i Gaula i slutten av juni

Del dette innlegget

Lenke til innlegg