Hopp til innhold
kufo

Langline

Recommended Posts

heisann...

e det noen som har noen gode langliner til en 14' #9 stang å anbefale...

og e det noen som har prøvd guideline sine mmd langline?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hi...

Leste ikke denne tråden godt nok... beklager...

Ei god langline jeg kan annbefale er nextcast sin 70'...

Tommy(i våken tillstand)

hehe... :)

hvem forhandler den lina....?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Driver selv og leker med tanken om langline og ser Nordisk selger den

http://www.nfisk.no/Default.aspx?tabid=113&List=1&ProductID=8253

Du får gi en tilbakemelding her på forumet vedr. langlinekjøpet når du får testet den.

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

apropos; noen som vet om en god innstruksjonsvideo for langline (lengre klump :P ) kast på nettet? Fant en 16 meter lang Airflo klump i skapet som jeg har lyst til å teste men er vel en noe annen teknikk man bruker når man kaster med så lange klumper? Bruker vanligvis rundt 13 meter klumper så kanskje det ikke er så stor forskjell?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

apropos; noen som vet om en god innstruksjonsvideo for langline (lengre klump :P ) kast på nettet? Fant en 16 meter lang Airflo klump i skapet som jeg har lyst til å teste men er vel en noe annen teknikk man bruker når man kaster med så lange klumper? Bruker vanligvis rundt 13 meter klumper så kanskje det ikke er så stor forskjell?

Du trenger ingen instruksjon for dette. Min datterdatter velsignet meg ytterligere med å gi meg en veltilpasset lts across litt over 17 m til jul. (Fatter ikke hvordan det lille noret på to år greide å tenke ut dette). Til tross for Dagmar har jeg fått testet litt, og en må være noe mer bestemt i bakslengen og vente lenge nok. Men en tar dette kastet lett etter noen prøvekast inkl litt justeringer underveis.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du trenger ingen instruksjon for dette. Min datterdatter velsignet meg ytterligere med å gi meg en veltilpasset lts across litt over 17 m til jul. (Fatter ikke hvordan det lille noret på to år greide å tenke ut dette). Til tross for Dagmar har jeg fått testet litt, og en må være noe mer bestemt i bakslengen og vente lenge nok. Men en tar dette kastet lett etter noen prøvekast inkl litt justeringer underveis.

Hva slags stang er du du bruker til den lina du referer til..? Og hvis du mener den langlina virker bra til spesielt ei stang i din kolleksjon har du litt mere spec. om den langlina.

Selv har jeg flere stenger som kan være aktuelle langlinekanditater og jeg fisker og med relativt tunge klumper på mine stenger. Normalt en klumpklasse over stangmerking. Min kastestil bare er slik men det fungerer greit. Hvordan vil det stille seg med langline tror tror du ut fra det jeg sier med at jeg best liker og kaster med "tunge" 11,5-13 meter klumper. Bør man da velge ei "tung" langline..?

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva slags stang er du du bruker til den lina du referer til..? Og hvis du mener den langlina virker bra til spesielt ei stang i din kolleksjon har du litt mere spec. om den langlina.

Salaren

Så langt har jeg testet denne klumpen som er 49 gram og vel 17 m på en LTS Explosive 14.6 fot. Jeg vil nok prøve den i alle fall på en stang til. Du kan lese om klumpen her: http://www.storoien-fluefiske.no/produkter/artikler/lts-across.html

Når det gjelder langliner som jeg oppfatter som vanlige speyliner, har ikke jeg peiling. Jeg eier og bruker bare de vanlige korte klumpene og wf-liner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Godt å høre!

Bare å komme seg ut å teste da! Hvordan regner man ut "riktig" vekt på så lange klumper kontra vanlige? Hvor mye tyngre kan de være?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Godt å høre!

Bare å komme seg ut å teste da! Hvordan regner man ut "riktig" vekt på så lange klumper kontra vanlige? Hvor mye tyngre kan de være?

Det går vel mye på stang- og klumplengde og mindre på vekt. Denne, for meg, nye klumplengden var opprinnelig 18 m lang og 52 g tung. Til en stang fom kl 10 15 fot og oppover er det ikke behov for tilpassing. Da jeg ikke vil ha lengre stenger enn max 14.6 fot, ble klumpen kappet ca 80 cm. Den veier nå 49 gram. Dette ser så langt ut til fungere upåklagelig. Kortklumpvekt til stangen er 40 - 42 gram. Har altså ikke fått brukt og satt meg veldig inn i dette enda, og har så langt støttet meg til denne karen: http://www.storoien-fluefiske.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Tommy

Jo det var morro, veldig uvant får man si! Men absolutt noe jeg skal teste mer - må se å skaffe meg den lina jeg lånte av deg til TCX'en! En ting er sikkert og det er at uvanner/kastefeil blir enda mer synelige med lang liner og dermed "enklere" å gjøre noe med. Skjønner nå hva folk folk mener når de sier at man blir en bedre kaster når man mestrer disse linene!

Takk for en bra økt i dag Tommy!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Marius.

Det er liten tvil om at du kommer til å mestre å kaste med lengre liner. Du klarte deg veldig bra, men det er som du sier at kastefeilene kommer "noe" mer frem.

Ellers så var du et nytt, men veldig hyggelig bekjentskap... Du får gi gass Marius.

Tommy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk det samme Tommy, veldig hyggelig!

Setter stor pris på at du deler kunnskapen din, læringskurven blir raskt brattere enn hvis man skal stå å koke selv!

Så lenge vinteren holder seg som dette blir flere kastedager på meg, morsommere enn å jage SØ barnehager :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tommy & Marius

Dere må fortelle litt om hva slags line® dere har prøvd og gjerne spesifikasjonene på disse. Og hva stenger dere opplever som gode på nevnte langliner.

Det simpelthen kribler av nyskjerrighet :biggrin: .

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt å lese meg opp på her men tusen takk for god info.

Men det var det stenger da og hvilke liner som etter deres mening "traff" på akkurat den stangen

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke at jeg har noe erfaring å fare med når det gjelder denne typen liner men de to jeg kastet med virket lette å løfte og rullet over nesten uansett hvor rufsete teknikk kasteren (les meg) hadde. Jeg har lagt inn en bestilling på en slik line i 9/10 til min 14 fot Sage TCX.

Marius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hi...

Marius kastet med 14' Sage TCX med Vector 9/10, en meget bra kombo. Ikke noe problem å legge ut hele lina. Passer også som hånd i hanske på Scott T2h 14'...

Tommy Kastet med Scott T2h 15' med Vector 10/11. Også en veldig bra kombinasjon. Har også prøvd 10/11 lina på Cnd 15' Ultimate og det var en helt sykt bra kombo...

Tommy

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er lengder og vekter på ballistic Vector.

# 4/5 vektdel= 12,8 meter og 22,6 gram total lengde 33,5 meter

# 5/6 vektdel= 13,7 meter og 25,2 gram total lengde 33,5 meter

# 6/7 vektdel= 14,9 meter og 28,5 gram total lengde 35.0 meter

# 7/8 vektdel= 15,8 meter og 32,3 gram total lengde 36,5 meter

# 8/9 vektdel= 16,7 meter og 36,9 gram total lengde 38,1 meter

# 9/10 vektdel= 18,2 meter og 42,1 gram total lengde 39,6 meter

# 10/11 vektdel= 19,2 meter og 47,9 gram total lengde 41,1 meter

Cast long and prosper :msn-wink:

Tommy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg