Hopp til innhold
Kristian_Løe

Å gå med Filt under beina

Recommended Posts

Hei.

Jeg kjøper et parr vadesko i løpet av de 4 neste dagene med filt under. Jeg fisker i samme elv året rundt og starter med vading til neste år. Men da begynte jeg og lure på noe, hvordan er det å gå med filt under føttene, vil det ikke slites bort når man går langs veien eller i skauen, og blir det ikke veldig skittent.

Noen som har noen erfaringer rundt det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Filt er no drit. Finn deg heller et par gode sko med gummisåle. Litt glattere er det, men fordelene veier lett opp for ulempene (vekt, smitte, komfort, slitasje). Patagonia Riverwalker (?) kan anbefales. Finnes også sko med utbyttbar såle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Helt uenig med Puma, synes filt er helt overlegent i elv og sjø for den saks skyld. Ingen gummisåler som har så godt grep som filt og som ny vader er det gull verdt. Eneste situasjonene filt suger er leirebunn og i glatte gressbakker men dette løser man enkelt med studs. Vekt har mindre å si hvis du ikke skal gå veldig langt, smitte er bare et tulle argument som er "moteriktig" i den tiden vi lever i etter min mening, komfort, her merker man liten forskjell. Slitasje er nok et argument men såla holder 2-3 sesonger og da er det på tide å skifte sko uansett.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vil anbefale å lese om vibramsåle og Korkers - i grove trekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Agree to disagree. Beste argumentet mitt er at jeg ikke ødelegger gulvet i fiske-hytten. Og at skoene veier halvparten, tørker på no-time og passer mine føtter bedre enn de gamle Simms-skoene med studs og filt. Som jeg fremdeles bruker i sjøen, for det er ingen tvil om at filt/studs sitter bedre enn gummi. Men på elve-fiske står filtskoene hjemme.

Endret av Puma

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dyrt å ramle med flueutstyr i hendene, og ikke minst helsefarlig. Filt !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mener at det neppe finnes enkle norske løsninger i dette, altså den ene eller andre ytterligheten. Det er kanskje ikke tvil om at det er filt som er "den evige sannhet" forutsatt at en vader stort sett under fisking og ønsker bare å traske uti elva når som helst utover sesongen.

For slike som meg som ikke ser enhver fiskestund som et verdensmesterskap i vading, men foretrekker å holde meg på land (f eks vading i 1-2 m dypt fossende vann frister ikke) eller vader grunt opp til lårene og kaster resten, er ikke hensynet til feste i elva det eneste. Det må i tillegg være greit å vandre på land og stå sikkert på en smal hylle med berget i ryggen. Og så er det en sann fornøyelse å bare skylle kumøkka fra enga av sålene før en setter seg i bilen for å skifte plass eller skaffe seg mat.

Har ikke brukt annet enn gummisåler i elva noen år nå, og har ikke falt en eneste gang. Har iår begynt å bruke slike sko i fjæra også, da med studs. Tror at også når det gjelder vadesko, bør en ha stående noen par som velges etter bruk. Forstår på Anne at Korkers har funnet en god kombiløsning for de som ønsker bare et par sko.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eg har prøvd begge deler og har Aquastealth såle på mine Simms L2. Eg syns det er noko av det beste eg har prøvd nokon gong. Dersom Vibram klarte å lage noko som kom opp i mot 5.10 så ville eg vurdere dette. Problemet i dag er at Aquastealth sålen ikkje er å oppdrive på vadesko lenger, og at Vibram sin såle er mykje glattare (også etter rubbing). Det eg då kjem fram til er 2 par sko. L2 blir ikkje pensjonert til elvefisket oppe i elva og på den glatte algekledde rullesteinen ned mot sjøen så må filt nyttast. 5.10 bør igjen overtalast til å selje sålen sin til Simms og andre. Aquastealth sålen er nemleg best totalt sett!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Alt til sitt bruk. Kjøpte Guideline dee med gummi i sommer og syntes dem var helt supre og ha på bena men helt ubrukelig på sten og fjell og gress og assfalt. Vet egentlig ikke hva jeg skal bruke dem til. Filt er tingen brukt de samme i tre år og blitt limt 4 ganger i sommer men sitter som skrudd i elva.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjøpte Guideline dee med gummi i sommer

Dee Boot er fantastisk glatte og ingen referanse for gummisåler på vadesko. Har et par selv. Etter bare to vantro fisketurer med innlagt vading (vantro grunnet prisen), skrudde jeg inn studs. Etter det er de greie til utendørs bruk. For min egen del syns jeg heller ikke de er gode å gå i, føttene mine blir slitne etter par timer i disse.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Filt m/studs sitter som sagt klart best, men fordelene med gummisåle er så mange at jeg aldri kommer til å kjøpe sko med filtsåle igjen. Prøv Patagonia!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har brukt vibram såle med star studs de siste årene, har aldri mistet grepet og de er behagelige å gå mye med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok jeg kan spørre på en litt annen måte. Med noen pekepinner.

Jeg fisker kunn i en liten elv kalt Glitra. Den består 100% av grus og stein med enkelte partier som er dekket av alger.

Skoene er allerede bestemt så jeg kommer ikke til og kjøpe noe annet. Jeg spurte heller ikke noe om hva som er best av gummi og filt for det finnes mange andre diskusjoner om her på forumet.

Det jeg lurte på var ganske enkelt hvordan det er å gå med filt utenfor elva, feks på asfalt veien til elva og på stier som går vedsidenav elva og hvordan dette vil påvirke filt sålen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som å gå hjem fra fest nyttårsaften med lakksko ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du bør være litt forsiktig på vått gress, på filt har slike steder påvirket bakhodet mitt et par ganger. Ellers er det alltid greit å ta av seg skoene før du går inn i noe. Skal du gå langt kan det være ok at de tørker litt før marsjen, mange filtsko blir mye tyngre i våt tilstand. Det kan oppstå behov for å skylle dem etter bruk, avhengig av hva du har gått i/på..

Generelt er det ingen ting som er spesielt i å gå/vade i sko med filt. Det er bare å ta dem på og tusle seg avgårde. De slites selvsagt med bruk og tid, men det gjør alt fottøy. Og tilnærmet slitt åpner for den gyldne muligheten av å kjøpe noe nytt fiskeutstyr. Slike øyeblikk er ikke å forakte!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mange som leter etter andre attributter på vadeskoa sine enn at de faktisk "vader" deg sikkert om kring. Skal du ha gå sko kjøp noen store joggesko, bedre enn noen vadesko. Skal du hindre søl på gulvet, ta av deg skoa ute.

Til trådstarter; filt er ikke ideelt for gåing men heller ikke et stort problem! Spørsmålet er om man går eller fisker mest:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mange som leter etter andre attributter på vadeskoa sine enn at de faktisk "vader" deg sikkert om kring. Skal du ha gå sko kjøp noen store joggesko, bedre enn noen vadesko. Skal du hindre søl på gulvet, ta av deg skoa ute.

Til trådstarter; filt er ikke ideelt for gåing men heller ikke et stort problem! Spørsmålet er om man går eller fisker mest:)

Ja her var vel egentlig essensen i dette med vadesko. :biggrin:

Det kan vel også tillegges at et par skikkelige vadesko bør ha et inlegg i sålen (er det ikke stålgelenk det kalles) for at man skal unngå å kjenne hver eneste sten presse seg inn i foten. Dette syntes jeg blir særdeles plagsomt etter de to første fiskedøgn, og spesielt om en skal måtte stå ut med dette gjennom en 14 dagers "ekspedisjon". Ja du vil kjenne det i føttene rimelig godt iført joggesko eller vadesko av dårlig kvalitet. Pris og kvalitet henger ikke alltid sammen, har været gjennom de fleste Simms, og strandet på Freestone for mine føtter. Loop/Lts vadesko i skinn er vel hva jeg vil betrakte som marerittet, dyre, lite holdbare, og her kjenner du hver minste stein, ja du vil huske dem alle. Har hatt aqastelth, men i steinete elv med nisseskjegg er disse ikke noen god løsning. Filt og filt med studs er hva jeg ville foretrekke for mitt elvefiske, -da slipper jeg i alle fall å tenke så mye på å holde meg på beina. Ikke alle sko er like gode til bilkjøring Simms G3 (månestøvlene) var lite egnet på normale pedaler, traktorkjøring tror jeg imidlertid ville fungere. For meg er ikke slitasjen det viktigste, passform, ankelstøtte, og stålgelenk i såle er langt viktigere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser det er mange meninger om vadestøvler, joggesko og såler. Ikke rart dét siden den enkeltes behov, og de ulike forhold, varierer. Ikke sjelden kunne men ideelt trenge 2 forskjellige såletyper på en og samme dag - en til optimal gripeevne i elva og en til lengre turer til og fra - eller langs elva.

Det er vel bare en vadestøvel som dekker alle tenkelige forhold – nemlig Korkers med utskiftbare såler ! Her skiftes sålene kjapt med et enkelt grep slik at man alltid er optimalt skodd!

I tillegg har Korkers en meget god passform og et supert strammesystem (Boa).

Ser i farten kun en "ulempe" med Kokers; det blir langt mindre å diskutere både her på foumet og langs elva, men det får vi tåle!

Her er modellutvalget til Korkers;

http://www.korkers.com/footwear/fishing.html

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Slik er det vel, men burde det være slik? Slett ikke alle fiskeelver byr på parkeringsplass ved vannet, og asfaltert svakt skrånende bredd ned mot dypere vann. Mange fiskesteder vil være merket med stort skilt om livsfare hvis det ikke gjaldt akkurat fiske, og krever en hel del gåing før en er der.

Nobody er inne på dette med at det må være kvalitetskrav også til vadestøvler, slik at en kan gå i slike over mange timer/hele dagene både i elva og på land uten å få verkende eller såre føtter. I realiteten er dette uråd med passformen/utformingen som er gitt i svært mange tilfeller.

Tar en prisen i betraktning (ofte inntil 2 ganger prisen på f eks mine Timberland boots, eller lik), burde det være selvsagt at en fikk behagelige sko for mange timers variert bruk og at de satt fast i underlaget. Slikt er ikke lenger noen gåter eller uløste spørsmål, jvnf f eks fjellklatring. I slike forbruksspørsmål tror jeg at vi laksefiskere er alt for måteholdende.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Asfalt og skogsstier er problemfritt med filt. Leire og gress er ofte glatt, men går greit det også. Det som er hat er kram snø. Den fester seg godt under sålene og blir store snøballer.

Sent from my HTC Desire HD using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg