Hopp til innhold
Petrovic

Underhånd... uten grenser?

Recommended Posts

Hvor stopper egentlig underhånd å bli underhånd?

Hvor lang klump skal vi bruke og si: Nei... jeg kaster underhånd bare med korte 10-12meter klumper. Med lang line det er mer Spey bevegelse.

Er det, det?

Ved overhead med enhånd, kaster jeg helt ren underhånd. Alt etter bok. Med 5-6 meter line utenfor, skjer det den kjente pendel-bevegelse med tidlige stopp 11-13kl. Med en gang man trekker mer line i lufta, må man opne litt kastingsektor. Det er ikke mer 11-13kl, men 10:30- 13:30kl. Hvis man tar enda mer line i lufta, da opner man sektor ytterligere.

Og når vi ser at noen kaster med en så opent sektor og påstor at det er Underhånd, det tror vi ikke, fordi folk flest synes at underhånd utføres med en "altfor kort" bevegelse.

Ved casting med tohånds stenger er nesten samme. Det skal være kort, 10+ meter klump for å drive med underhånd. Det synes jeg er en feil.

Det er altfor kort tid for å kunne påsta noe, men i det siste 10 dager drev jeg mye med en lang klump og tohånd stang bare å se hvor korte bevegelser kan det bli. Stang er 13,6ft og klump UNISPEY 17 meter og her er noen få mine synspunkter i forhold Underhånd - lang klump og tilpasninger jeg mote gjøre.

-Ved å heve stang i fremre stoppunkt, hele kort klump er løftet fra vannet og da kommer innkast.

-Når vi bruker en lang klump, (og vadder) det for vi ikke til. Da må vi begynne innkast i det stang er i fremre stopp og før klumpen er i lufta.

Hvis vi utfører en vanlig, kort bevegelse da for vi med en gang slack line og i fleste tilfeller kastet kolapser. Derfor innkastet må være litt lengre og bakerst stopp blir noe lavere. Disse to bevegelser fører til dette at selv kraft innsats blir større. En større kraft innsats gir en høyere line-fart. Og til slutt, høyere line-fart gir oss tid for en dyppere drift (upphamtningen).

Alle disse tilpasninger er utført med veldig korte bevegelser, og jeg fikk samme små bukter og avslappende kasting som ved kort klump.

Det vill jeg si er at G.Andersson sin Underhånd har en stor tilpasningsevne og vi kan kaste med ganske lange klumper og samtidig kaste Underhand.

Hva synes dere? Hvor stopper underhånd å bli Underhånd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

När flugan/tafsen lämnar vattenytan är det inte ett underhandskast något mer.

Ja det er slik begrepet er blitt innarbeidet i "moderne" tid.

Men i den gamle betydningen var "The Underhand Cast" nettopp et kast hvor flua og fluesnøret beveget seg over vannflaten men under stangtoppen, til forskjell fra et Spey Cast hvor vannflaten ble benyttet til oppspenn av stanga. På det klassiske underhandskastet strakte fluesnøret seg helt ut på samme måte som i et overhåndskast. Dette er vel at kast som nesten ikke brukes i dag.

Men som sagt er din beskrivelse av underhåndskastet blitt allmenn og gjeldende og det er like greit! :) Jeg bruker begrepet speykast like ofte, på alle varianter hvor vannflaten brukes til oppspenning av stanga. Sånn sett kaller jeg også snake roll for en spey variant :)

Jeg mener at underhåndskast/speykast/Andersson kast er varianter over samme grunnkast, hva barnet heter er ikke så viktig og så er det jo snart jul :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flott beskrivelse moby. Jeg synes at dette kast kalles nå Pendulum og er mer i bruk ved enhånd fiske.

I denne videoen

G.Andersson sier en veldig viktig sertning , noe som blant annet, skiller underhand av speycast. Han sier at all kraft skal settes in med nedre hand og ovre hand lager alle vinkler og løfting. Og jeg synes at dette er avgjørende til hvilken form skal D-loop ha bak oss.

Ved både spey og underhand vi kan feste bare fortomen men det er stor forskjell hvordan D-loop ser ut hos begge to fordi ved speycast det er stor sett ovre hand som setter kraft både ved innkast og utkast.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg