Hopp til innhold
Speydork

Hvor langt???

Recommended Posts

Hvor langt er det mulig å kaste med en standard aftm.6 stang med 9 meter flyteklump og normalt skytesnøre? Har problemer med at snøret kolapser når det kommer en 25-30 meter.Har noen tips om hva man skal gjøre for å øke lengden litt?

Takker og bukker for svar.

J.A.Vatnan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det finnes jo grenser for hvor langt en kan kaste med flyteklump på sekserstang, iallfall når klumpen er 9 meter. Øker du lengden på klumpen din vil du få lengre kast, men det blir desto vanskeligere å kaste praktiske fiskekast. 30 meter ser jeg på som svært langt med sekserstang og flyteklump. Kollapsen får du fort på så korte snører som skal gå så langt. Klumpen ruller for fort ut til at den vil presentere fint på den lengden.

Et tips kan være å øke klumplengden litt, og gjerne la skytesnøret bremse utrullingen ved at det ligger i vannet (særlig de siste meterne).

Medvind hjelper deg med å strekke fortommen, ellers hjelper det å øke kastebanen din litt, og få høyde på framkastet.

Kastehilsen Filip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Jeg selv har en 9' #5 og bruker en hel 5/6 flyteklump fra guideline og under gunstige forhold (les anti-motvind) går det helt greit å kaste 40 meter med nesten strekkt fortom:)

Tror ganske sikkert du får problem med så kort klump for energien strekker ikke til rett og slett.

Bruker i tillegg HT shooting line som henger igjen litt mer i vannet og da får du penere utlegg enn med mono.

ØK klumplengden og hvis du vil ha penere utlegg så kan du bremse opp kastet for hånd..da får snøret tid til å rulle over mens "energien" fortsatt er der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruker dere skyteklump 4-5 stenger. Hvordan blir presentrasjonen da? Jeg har alltid brukt WF snører. Jeg vet at man kaster endel lengre med skyteklump, men har aldri brukt det fordi jeg har trodd at presentasjonen blir dårligere. Dette er vel kanskje ikke helt rett?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Det er veldig mange som sier at det blir dårlig presentasjon men jeg har ikke den oppfatningen.

Synes personlig det er null problem å presentere forsiktig bare man bremser snøret riktig...nå bruker jeg i tillegg 5# stang på sjøørret ved kysten så det er kun på grunt vann og stille vær jeg egentlig trenger en fin presentasjon..men det trengs også ved kysten!

Finfiske med tørflue er ikke min greie men jeg vil tro WF er bedre til det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg