Hopp til innhold
Rune A

Mandalselva... en elv mellom Tyskland og Danmark...

Recommended Posts

Akkurat kommet hjem fra 14 dagers fiske i Mandalselva, dette tror jeg var mitt tolvte år i elva, og sjeldent har jeg vært borti så mye ufine fiskere....fra....Tyskland og Danmark.

Det går i fisk-unnaluring, ikke bevegelig fiske, ikke begynne på oversiden, gaping og kjefting når jeg prøver å forklare reglene osv osv... til og med en kompis som blei bedt opp på juling!

Stort sett hver plass i elva er opptatt med større grupper fra 4-8!!! personer, så sier seg selv... slipper ikke til der på flere timer nei.

Det er også totalt mangel på oppsyn/kontroll i elva, finner dette snodig da alle vet hva som skjer der.

ble fortalt at jeg måtte ringe laksesenteret, men, HELLO!! hva hjelper det når laksen ligger i bagasjen på bilen alt, eller er ankommet fryseren på en ukjent bopel?

Burde vært fiskende oppsyn i elva, det har vi hjemme, fungerer det.

Og en annen ting, er ikke motstander av mark/slukfiskere, gjør dette til tider selv...hjemme når det er mye og brunt vann, men med det massive mark/sluktrykket mandalselva har fått nå, får meg til å tenke, hver dag kom det storfornøyde tyske og danske hobbyfiskere med store rogntunge,brune hoer,trist.....kun flue i august??

Og, avsluttet fiskeferien min med et angrep av en tysk dobbermann som satt i låret mitt, medførte lege,stivkrampe påfølgende feber, og politibesøk i Mandal....

Vurederer å dra tidligere neste år, for rett å slett å slippe unna det største fisketrykket.

Eller, finne en annen elv der laksen står i fokus...

Ps. satt ut alle mine, og vil også legge til at jeg møtte 2 tyske meget dyktige fluefiskere, som ikke hadde som mål å slå ihjel det de fikk tak i, de var høflige, kunne godt engelsk, kunne reglene,rett å slett hyggelige fyrer,men de var flaue over sine tyske medborgere,og danske ....sier kanskje litt...

Sikkert ikke alle som er enige med meg i dette, men er heller ikke min intensjon, dette er det JEG føler og har opplevd.

Så.. sees kanskje neste år Mandal......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Betegnende overskrift! Snart 10 år siden jeg sluttet å fiske der, enda det er "hjemmelva mi". Håper Politiet fikk avlivet dobbermannen.

Endret av FlyBandit

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Trist å lese slik. At ingen passer opp elva, at tyskere hauker og kverker, driter i andre og det blir så hissig og utrivelig stemning. Å kjett at ferien din ikke ble ålreit.

:angry: Hva skjedde med dobberman'n?

:shock: Skulle være rart om ingen her inne på forumet kjenner mer til hvem som burde gjort en bedre jobb for elva...

Kom an, svar for dere!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er dessverre ikke et ukjent fenomen her i Sør at det kommer horder med tyskere og dansker helt i slutten av sesongen. Noen av disse eier ikke kultur i det hele tatt og kan i noen tilfeller opptre aggresivt. De fisker helst med sluk men det finnes og de som svinger fluestanga som opptrer som de reneste bøller. At de står brun og etterhvert gytemoden fisk i elvene nå er vel heller ikke noe sjokk men dette betyr ingen verdens ting for folka som er beskrevet av Rune A. Man skulle da virkelig tro at kulturen var bedre der nede men inntrykket er dessverre det motsatte og om rogna omtrent renner ut av buken så ser ikke dette ut til å hefte i det hele tatt. Lurer rett og slett på om de forstår konsekvensene av hva de holder på med eller gir de rett og slett blanke faen siden de befinner seg i et annet land..?

Nå skal det og sies at jeg og treffer ytterst trivelige både sluk og fluefiskere fra nevnte nasjoner med eksemplarisk kultur og naturforståelse. Disse praktiserer gjerne C&R til det ytterste og bruker f.eks enkeltkroker på tubene for å gi fisken best mulig utgangspunkt for gjennutsetting. Så det blir feil å dømme alle under en kam. Men det er jo helt klart at oppsynet og elveforvaltningsorganene ikke skjøtter sin oppgave her som ellers i samfunnet. Men her bør vi som fisker og observerer være flinke til å rapportere. Når man henter fiskekort så kan man samtidig få telefonummer til oppsynsmann så har man ivertfall dette klart om det skulle være nødvendig. Jeg oppfordrer allikevel Rune A til å skrive en mail hvor han beskriver sine observasjoner. Kopier gjerne organisasjonen norske Lakselever slik at også de blir gjort observant på kulturen som har fått utvikle seg uten at det får konsekvenser for de dette gjelder. Helt tydelig at det trenges et oppsynsregime som må ha mulighet til å reagere med strenge tiltak for ivertfall i begynnelsen kunne statuere noen eksempler som og bør kringkastes nede i sportsfiskermiljøene i Europa.

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Blir ikke akkurat overrasket over slike hendelser i Mandal og Bjerkreimselva. I år har jeg ikke orket å reise til Bjerkreim for å fiske. Det er for mye plyndring, knuffing og søppel.

Forrige år hadde jeg lagt meg til baki bilen på natten, og knapt nok sovnet før danske fiskere begynner å luske rundt bilen, lyser inn med lommelykt og kjenner på dørhåndtakene. Er det også slutt på de tidene hvor innelåst utstyr heller ikke får være i fred?

Men det blir vel en kort tur i år også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vet om et tilfelle i fjor hvor bilen til en fisker stod låst mens fiskeren stod i elva få hundre meter unna. Ruta ble knust, Lommebok og fiskestenger ble stjålet. Ufattelig simpelt men det trenger jo ikke nødvendigvis være fiskere som stod bak. Selv har jeg sett fremmede fiskere snike rundet bilen mens jeg står i elva. Forlater derfor lengre aldri stenger på stangholderne som er festet på bilen. En Kollega fikk oppleve storsjokket for 2 år siden. Han hadde masse fint flue og annet fiskeutstyr hengende på veggen i garasjen. Han bor litt avsides til og hadde aldri opplevd tyveri eller innbrudd. Etter en kvikk handletur hvor han som vanlig ikke lukket garasjeporten kom han hjem til garasje ribbet for alt fiskeutstyret. Han var bitter for å si det mildt og det midt i beste fisketiden.

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Um.... det er litt for enkelt å kun skylde på Tyskere og Dansker. Jeg opplever stadig situasjoner der Nordmenn okkuperer et strekk eller en høl og samarbeider for å holde andre ute. I sommer ble jeg på en ikke høflig måte bedt om å finne meg et annen hobby når jeg prøvde meg på å fiske ned et strekk der tre nordmenn sto parkert. På toppen, innløpsstrømmen sto en fluefisker og la flua på nøyaktig samme sted i 20 minutter. Først når jeg gikk forbi ham startet han å bevege seg, da for å presse meg ut av strekket så fort som mulig.

Neste år tar jeg moed mobilkamera og dokumenterer den type situasjoner for oppsynet !.... + en havfiskestang med ,80 sen og en 20 cm. wobbler som jeg kan bruke til å sette fart i stillestående fiskere :nono: :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fisker ikke i sone3 av nevnte fenomener, det er dessverre altfor altfor kommersialisert, og egentlig har aldri sone3 blitt "min" fiskeplass.

Helt fra starten av ble det tydelig at Mandalselva skulle bli turistelva og på en måte er det greit da de andre elvene blir "våre"...

Flybandit, Otra er din hjemmeelv ha ha.

Tur i Audna........NÅ.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda Velvet. Jeg vet at Otra ligger nærmere. Har aldri fisket i laksesonen der. Kommer nok heller aldri til å fiske der. Trives ikke med lastebiler i bakslengen.... :) Fisket tidligere i sone 2, 3 og 4 i Mandalselva, men som sagt er det leeenge siden nå. Kom fra Stavanger i dag. Kjørte forbi Vigeland. Audna? Hmmmm :) BTW var ikke du oppsyn i Mandalselva Velvet? Synes å huske at jeg traff deg der engang for snart en halv mannsalder siden.....

Endret av FlyBandit

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var oppsyn en sesong, men det er som du sier en stund siden.

Nå er det bare sone4 som er åpen til 15 sep og det er mulig det blir en tur eller to om det blir noen fine klare septemberdager. Mest bare fordi det er en stund til neste sesong. Egentlig er Havabboren som begynner å friste nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For min egen del har jeg hatt sesonkort i sone 3 i 12 år på rad og har lite problemer med det som beskrives over. Jeg fisker dog stort sett hvor ingen turister fisker. Det er laks andre steder enn i prestehølen, på storøya, fuglestveit og ved finsdalsbroa også! Laksen går faktisk helt fra Jøtulfossen og opp til Laudal! Det er 1 mil med gode fiskeplasser på hver side av elva. Da er det ikke vanskelig å finne et sted hvor det ikke står 3 tyskere og denger! Stort sett er det tilgjengelige plasser hele veien nordover!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vil også legge til at laksesenteret gjør en meget bra jobb med de midlene de har, og vi som fiskere må komme med saklige innspill og ideer , helst skriftlig til senteret, så har de noe håndfast fra oss som fisker der,tror kanskje det hjelper. Jeg skal ihvertfall gjøre det. Og til "rarnfinn" er ikke noe finså-fisker jeg heller, har 12 år i elva jeg også, og farter mye mellom plassene, også de plassene som ikke er kjent, men iår var det stort sett folk der også, krever ikke å ha elva for meg selv, hyggelig med skikkelige fiskere, og ingenting morer meg mere når en fisker står å fighter med en laks, da gir jeg tommelen opp å står å ser på, men iår merket jeg en generellt dårlig fiskeånd i elva.....mange var mere interesserte i å stå å gnu på samme plassen uten å slippe andre til, ikke den fine flyten og den gleden det har vært før,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å fiske sone3 mandalselva er ikke i nærheten av hva det er å fiske andre perler på sørlandet. Jeg har fisket i Mnadalselva hele livet, men aldri funnet meg helt til rette i sone3. Elva er på en måte gitt til utlendinger. Og det er like greit da de andre elvene jeg fisker i er for meg!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å fiske sone3 mandalselva er ikke i nærheten av hva det er å fiske andre perler på sørlandet. Jeg har fisket i Mnadalselva hele livet, men aldri funnet meg helt til rette i sone3. Elva er på en måte gitt til utlendinger. Og det er like greit da de andre elvene jeg fisker i er for meg!

Send meg gjerne noen tips, men det som er synd er at det er vanskelig å planlegge noen 14 dagers-tur da de fleste andre elvene er avhengig av regn, ikke vært noe problem med akkurat det iår men.... Kan hende jeg prøver meg en tur nordover også. Har god tid til å planlegge nå. Må prøve å få noe tips på forumet her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det beste tipset er å bo nærme en elv egentlig. Høres sykt ut, men det er da man får mest ut av det. Et tips er å dra i sone 3 tidligere på sesongen, mye mindre folk og laksen er blank. Lengre mellom fiskene, men elva er nesten tom for folk også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde en høytysk opplevelse på mitt første besøk til Sone3. -Tidsmessig fra Oslo øst er det faktisk nesten det samme om jeg drar til øvre Orkdal, eller Marnardal. Kanskje en time ekstra, så det blir nok oftere dit enn sørover. Der oppe har jeg nesten bare møtt kule tyskere ;)

PS! Noen godtips for vald i sone 2 som kanskje er bedre og satse på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I sone 2 er det egentlig bare Holmesland A som er verd å satse på. Her er det i allefall såpass mange meter elv at man får litt trivsel. Desverre er det motfiske og er du uheldig med de som fisker på motsatt side (Hauge A) blir det lite trivsel igjen...

Jeg har fisket i sone 3 siden 1999 og er enig i mye av det som sies. Det har vært mye folk i elva i år og dessverre er det alt for mange som mangler grunnleggende kunnskaper om hvordan man fisker i en elv. Tallet på lokale fiskere har gått ned, og sonen domineres nok av tilreisende som kommer i grupper på 3-4 personer. Disse "presser" gjerne andre fiskere vekk selv om det kanskje ikke alltid er bevisst strategi. Jeg pakker i alle fall sammen når strekket jeg fisker på plutselig får besøk av en slik gruppe... Jeg er redd for at dette er noe man bare må leve med. Jeg har derfor holdt meg unna de beste stedene i år og heller fisket partier der det er langt mellom både fisk og fiskere... Mye kunne uansett vært løst med et oppegående oppsyn i elva. I de 13 årene jeg har fisket der har jeg blitt kontrollert 2 ganger!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg