Hopp til innhold
Erlend H

Døgnfluesamling

Recommended Posts

Går det an å samle døgnfluer på samme måte som enkelte samler sommerfugler? Hvordan tar man best vare på dem slik at de blir enkle å studere???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

:thumbup: Og legge svaret her, Thomashalv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Klart det vil gå bra. Er da ingen grunn til at det ikke skal fungere.

Sommerfugler vil man gjerne ha vingene ut til siden for å få frem vingen, ved døgnfluer vil man vel ha vingene opp i mer naturlig stilling.

Du trenger noe å avlive de med, når jeg drev med sommerfugler kjøpte jeg små flasker med eter på apoteket. Noen få dråper i en bommulsdott i ett glass.

Så trenger du hauger av nåler, de må være tynne. Disse brukes for å spenne opp døgnflua, slik at den tørker i riktig posisjon. Dette gjøres på en isoporplate.

Egentlig ikke veldig vanskelig, krever bare tålmodighet og litt pirkearbeid når du spenner den opp.

Sommerfugler er nok enklere, der er det bare å stikke en nål igjennomkroppen holde vingen på plass i ett spennbrett og la dyret tørke :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Klart det vil gå bra. Er da ingen grunn til at det ikke skal fungere.

Sommerfugler vil man gjerne ha vingene ut til siden for å få frem vingen, ved døgnfluer vil man vel ha vingene opp i mer naturlig stilling.

Du trenger noe å avlive de med, når jeg drev med sommerfugler kjøpte jeg små flasker med eter på apoteket. Noen få dråper i en bommulsdott i ett glass.

Så trenger du hauger av nåler, de må være tynne. Disse brukes for å spenne opp døgnflua, slik at den tørker i riktig posisjon. Dette gjøres på en isoporplate.

Egentlig ikke veldig vanskelig, krever bare tålmodighet og litt pirkearbeid når du spenner den opp.

Sommerfugler er nok enklere, der er det bare å stikke en nål igjennomkroppen holde vingen på plass i ett spennbrett og la dyret tørke :)

Får en sånn "Jeffrey Dahmer" følelse, eter, nåler osv.

God stemning 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Alt man trenger kan kjøpes på http://www.naturogfritid.no/ så jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er jeg ikke helt enig med deg i,for så nøye trenger man ikke være for å imitere ei døgnflue :) Men det er en annen diskusjon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er jeg ikke helt enig med deg i,for så nøye trenger man ikke være for å imitere ei døgnflue :) Men det er en annen diskusjon

Tror nok vi er enig i det :msn-wink:

Er vel mer av den mening at det er nok å treffe nogenlunde med både farger og annet, men når jeg fisker en plass et år og kommer over en flue jeg mangler imitasjon av, så kan det være greit å ta den med hjem både for å finne ut hvilken flue det er, slik at jeg vet hvordan den lever og for at imitasjonen skal bli sånn ca. i lengde og fargenyanse. Da stiller jeg kommende år med både mer kunnskap og imitasjoner som forhåpentlig funker :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har selv tenkt på akkurat dette, men har ei notisbok hvor jeg noterer forskjellige info, data ect. om fiske som jeg analyserer igjennom når jeg ikke fisker. Fant et artskart over de slektene og undergruppene av døgnfluer som finnes i Norge, dette pluss litt reseach på nett og egne erfaringer om når de klekker, biotop, størrelse, farger og bilder av dem. Så når jeg kommer til et vann/elv så finner jeg ut hvilken bunn, tid på sesongen ect, så kan jeg gå ut ifra dette kartet når jeg fanger et eksemplar. Så kan jeg notere i boka mi hvilken art jeg fant, hvor, vanntemp, klekkegrad, vær og annet nyttig fakta. For på denne måten og kutte ned på bomturer. Selv om det er uvesentlig for meg og vite om det insektet flua mi imiterer heter Baetis Rhodani, Leptophlebia Vespertina eller noe helt annet så lenge den har rett størrelse og farge med de som ligger på vannet. All kunnskap er god kunnskap!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Jeg lurte på det samme da jeg tok et kurs i entomologi på UMB for noen år siden. Fikk beskjed om at dette var veldig vanskelig da døgnfluene tørker ut og vil bli veldig stygge etterhvert (fargene vil ikke holde seg). Men det kan jo hende at de tok feil og/eller at det finnes metoder som gjør at dette funker. Alternativt går det kanskje an å legge dem på små dramsglass med sprit (ikke like kult...). Legg ut bilder av resultatet hvis du prøver deg. Lykke til!

Alex

Del dette innlegget

Lenke til innlegg