Hopp til innhold
MartinF

Hva skal til for å få SØ'en til å ta?

Recommended Posts

Var i elva å fisket for noen dager siden. Bruker å stå i en kulp hvor all fisken samles. Drar i elva i 20:00 tiden da det begynner å bli mørkt og er der utover natta.

Har funnet en spesiell plass i denne kulpen hvor mesteparten av vakene er. Vaker jo litt overalt men spesielt mye akkurat denne plassen.

Gikk ut på øya til venste på bildet og prøvde å fiske etter denne ørreten, men den ville ikke bite i det hele tatt, men istedet så driver den å hopper oppå og atmed fortomen min :mad2:

Så spørsmålet er, hva i alle dager skal til for å få fisken til å ta?? Prøvde med forskjellige våtfluer, både store og små av mørk farge eller svart.

Kasta ut litt lenger bort enn der fisken vaket, og dro inn snøret med passelig fart slik at flua holdt seg under overflaten.

Noen fluetips, fisketeknikker i situasjoner som dette? Elva er veldig liten i år, vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Legger ved et bilde av hvordan kulpen ser ut.

Endret av MartinF

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Små fluer, lang fortom og ekstremt forsiktig vading, la gjerne flua synke mot bunnen i noen sekunder etter ferdig flyt, mens du står helt musestille. Ikke alltid at fisken er lett å ta der den hopper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Huff, kjenner til slike problem. Har fisket i en liten kulp der det var fullstappet med fisk. Men uten at den tok. Når elva er lita så er det jo små fluer som bør være tingen. Hvor stor er de minste fluene du har prøvd?

Har du prøvd å få flua til å stripe? Riffling Hitch?

PS: Tror jeg vet hvor du har vært og fisket. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar :)

Hadde en 4-5kg på i et halvt minutt før jeg mista den og det var på en liten flue :) men også en annen plass i elva

Skal prøve det du sier fig, mener du å la flua synke ned etter jeg har nesten dratt den helt inn? Trenger ikke å vade ut i elva så det skal ikke være noe problem.

Mawerick, godt mulig du vet hvor jeg har vært :P Har du fått noe der selv i år?

Men hva betyr å få flua til å stripe?

Endret av MartinF

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, jeg har vært der tidligere i år, med magert resultat.

Når det gjelder å få flua til å stripe er det rett og slett å få den til å lage bølger i overflata. Kan i noen tilfeller trigge fisk til hogg.

Og hjelper ikke det, så kan du gå ned på et knøttlite fluevalg, og så går du så lavt ned på fortomspissen som du tør. Kan være at akkurat der den står ser den fortommen, og blir litt skremt av den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg