Hopp til innhold
svensvik

AFTM Nye vekter enhånds og tohånds

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle legge ut en komplett og oppdatert AFTM-tabell før avfart til Danmark. Årets fiske er stort sett over, glad jeg ikke skal leve av det. Men andre lever bra av mitt fiske. Og slik skal det være.

aftm.xls

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hvilken snørelengde er det tatt utgangspunkt i ved vektangivelsen "nye vekter enhånds" hhv "nye vekter tohånds" ?

Det kan vel umulig være de samme 9,15meter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tja, den som kunne svare skråsikkert på det. Skal ved anledning spørre dansken jeg fikk dette fra. Men min 6-erstang skal etter gamle vekter være en 8-erstang, og slik sett stemmer det med 9'15 m.

Men dette kan også tolkes som de anbefalte vektene på vektdelen av lina iht til anbefalte vekter i gram/aftm klasse. Slik sett er det også et greit samsvar. Men sjekker ved anledning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette fikk jeg fra en bekjent som driver i fiskebransjen - jeg påpekte avvikene mellom den gamle tabellen og dagens praksis/vekter. Dette har derfor ingen kilde i betydningen offisielt organ (for et eller annet).

Selv syns jeg at disse noterings- eller erfaringstallene er mer rettledende slik det er idag enn tabellen fra gamledagene. Men altså ikke fra noen sertifiserings- eller offisiell kilde. Beklager hvis jeg har skapt feil inntrykk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok, så da er det ikke en AFTM-tabell, siden den ikke refererer til AFTM/AFFTA. Snarere en tabell over hvordan noen kunne tenke seg at den var?

AFTM beskriver som kjent kun de første 9,15 meterne av et snøre (minus level delen i tuppen). Så tabellen er kanskje ment å beskrive total klumpvekt?

AFTM er avlegs, enig i det. Og uten total klumpvekt er den ganske intetsigende. Det finnes snører på markedet i dag hvor man oppgir at snøret er "en halv klasse tyngre". Man kunne da kanskje tro at selve klumpen var tyngre også, men dengang ei. Rio Grand er et sånt snøre - en halv klasse tyngre. Rio Gold er et tyngre snøre, men er riktig klassifisert. Så Rio Grand, som altså er en halv klasse tyngre, er det letteste snøret av de to. :blink:

Endret av tmags

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så tabellen er kanskje ment å beskrive total klumpvekt?

AFTM er avlegs, enig i det. Og uten total klumpvekt er den ganske intetsigende.

Hyggelig å stadig se deg stadig oppegående, tmags. Lenge siden.

Jeg har også oppfattet dette oppsettet som denne typen tidstilpasset veiledning, nå som en stort sett får opplyst klumpvekter i gram. Skal øyeblikkelig ut og teste en Scott A4 #6. Har da ganske greit satt på en wf-line hvor "hodevekten" er oppgitt til 14-15 gram, jvnf tabell.

Det er mulig at en lengde på 9.15 meter et udefinerbart sted i dette "hodet" er 10,4 gram.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den stanga har jeg, svensvik. Nydelig stang! :msn-wink:

Bruker den både som 5'er og 6'er stang. Sist brukte jeg et Airflo Ridge Supple Tactical WF6F. Nydelig kombo!

Kom med en liten rapport på hva du synes da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kom med en liten rapport på hva du synes da...

+7 igår, lett skyddekke og stort håp i hodet om at fram til mars er snøen ved sjøen borte. Idag ny vinter og ingen testing, skulle prøve ulike skyteklumper idag. Men det blir det ikke.

Jeg fisker i all hovedsak med ulike tohåndsstenger, så jeg er ganske klønete med enhånds. Men trenger slikt i sjøen i mars, og i august når elvene står omtrent stille. Jeg kan vel likevel si hvordan akkurat jeg opplevde det.

Altså: Scott A4 kl 6 9.6 fot: Den er rett og slett pen å se på for meg som liker "gammeldagse" utforminger/finish med svart eller mørkt grått. Jeg kaster sakte eller rolig og stangen har en aksjon som passer til akkurat det. Dermed fungerer stangen hjelpsomt for meg. Likevel helt retningsstabil, og ikke noe slingring i stoppene. Prøvde med to wf-liner ca 14 grams hodedel, en 10 og den andre 8 meter. Brått var jeg ikke så klønete, dobbelttrekket satt med det samme uten at grisehalene viste seg nevneverdig. Satte også på 3-4 grams polyleadere uten at dette endret den veldig positive opplevelsen i det hele tatt.

Tok av plasten, denne går helt klart ikke i retur men blir med på mange turer utover våren og sommeren. Så håper jeg den nye vinteren gir seg slik at jeg også får testet den med klump og vannkast. Har en på 17 gram og en på 19 liggende klar. Kanskje neste helg?

Pris: under 5000 påsatt en Hardy Angel 7/8.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg