Hopp til innhold
Pjakkur

Dyre eller billige HDMI-kabler?

Recommended Posts

Kjøpte en Sony TV og et Blue-Ray anlegg i forrige uke. Har spilt et par filmer og opplever at lyd og bilde ikke er synkronisert (lyden ligger etter bildet). Tok en telefon til sjappa og fikk beskjed om at HDMI-kabelen er for dårlig. Jeg trenger visst en som koster 800 kroner, for billige kabler har ikke god nok kapasitet...

Har sett flere tester der konklusjonen er at kabler til 150 kroner gir samme resultat som kabler som koster flere tusen, og har følelsen av at butikken bare er ute etter å selge mer. Er det forskjell på HDMI-kabler og på kvalitet og kapasitet? Noen som har peiling på dette her?

Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Dette er digitale signaler som enkelt fortalt består av null eller 1. Dermed har ikke kabel noe å si og dette har og vært testet og bevist mere enn en gang. Men alikevel fortsetter selgerne å anbefale dette for intetanende kunder. Tidligere da signalene gikk analogt så hadde plugger og kabler mere variasjon i signaloverførsel men for den almindelige mann så skulle man være mer en normalt interesert i hifi for å merke forskjell.

http://guru.sol.no/question/data-og-dingser/pc/hva-er-forskjellen-pa-en-dyr-og-en-billig-hdmi-kabel

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja så lenge det er vanlige "high-speed" HDMI kabler så skal de være ok. Og de er ikke dyre.

Husker ikke hva jeg betalte for mine men kanskje 50 kr for en 2 meter "high speed" HDMI kabel.

Sjekk at du har koblet greiene sammen på riktig måte. Hvis blu-ray spilleren og forsterkeren er

2 forskjellige enheter så kan man sende først signalet til TV, også ut igjen fra tv til forsterkeren.

TV'en kan forsinke signalet pga den bruker litt tid på å bearbeide det før det vises, men tar man det ut fra

tv også inn i en forsterker så er det mulig ting vil være i synk.

Noen blu-ray spillere og kanskje tv'er (hva vet jeg?) har også noe som kalles "A/V sync" da kan man justere

sync mellom bilde og lyd, slik at man får justert det korrekt.

Så sjekk om du har noe slik mulighet, jeg aner ikke hvor vanlig eller uvanlig det er at utstyr har "A/V sync" muligheten.

Hvis alt er Sony så hør med Sony hvordan ting skal kobles og om det ikke burde fungere.

Dette forumet har også endel info og man kan høre med andre, men søk i forumet for du finner sikkert

noe info om tilsvarende saker:

http://avforum.no/forum/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kabelen jeg har brukt er en som fulgte med en Get HD-dekoder, er usikker på om det er "high speed". Ser det finnes forskjellig versjoner HDMI, og nyeste typen ser ut til å være 1.4. Går ut fra at den bør være ok?

Det er snakk om et "alt i ett" -anlegg som er i samme serie som tv´en, og jeg hadde forsåvidt ventet/håpet at det bare skulle være å trykke på knappen for å få det til å virke. Anlegget har A/V sync funksjon, så jeg får prøve det i tillegg til å skaffe nyeste type HDMI-kabel, men ikke til 800 spenn....

Takk for tips og info!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjøpte ny og dyr kabel. Samme problem.

AV-synk funksjonen kan brukes, men kjipt å måtte stille på den hver gang ei Blu-ray plate kjøres i gang...

Får ta en runde med sjappa...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Pjakkur

Kabelkvalitet har definitivt noe å si, man kan bør ikke benytte en kabel som er så dårlig at signalet forringes så mye at mottakersiden ser noe annet enn avsendersiden.

I ditt tilfelle tror jeg ikke det er kabelen. Som salaren sier så er det 0 og 1 som sendes over kabelen. Fra mitt ståsted så må kabelen likevel kunne klare å formiddle 0 og 1 riktig mellom sender og mottaker av signalet. Kort fortalt i paraksis; står enhetene ved siden av hverandre så går det flott med en rimelig kabel, begynner kabelstrekkene å bli mange meter lange, som det ofte blir til en projektor, så ser mange at ikke alle kabler klarer den oppgaven. Ved lange strekk ville jeg investert i en kabel med bedre kvalitet med en gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det snakk om et surroundanlegg? Isåfall må du kalibrere anlegget iforhold til der du sitter, altså måle avstanden fra sitteposisjon til hver høytaler. Er dette feil satt opp, vil lyden bli feil også. Dette gjøres enten med en mikrofon som følger med eller med målebånd og manuell justering i styrenheten/forsterker

Billig HDMI-kabel vs dyr er en endesløs diskusjon. Så lenge kabelen er skjermet, går det bra med billige kabler på små avstander. Snakker vi om lengre avstander derimot, blir kvaliteten på kabelen veldig viktig. Alle ledninger har en indre motstand som vil gjøre at signalet blir forringet etterhvert om avstanden blir for lang. Greit nok at det bare er snakk om 1 og 0, men spørsmålet er hvordan 1 og 0 ser ut når de kommer fram..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg