Hopp til innhold
JørgenAnd

Tverrelva og Kvibyelva (Alta)

Recommended Posts

Hei. Lurte på om noen visste om noen gode plasser i tverrelva? akkurat tilbringt 6 timer der uten å fnoe. Fisket omtrent fra joker å ned til forbi fossen. Også lurte jeg på om noen visste noe om forhold å fangst i kvibyelva! Send gjerne PM !! Mvh Jørgen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ryktes om mye og stor laks i Kvibyelva i allefall. Tverrelva fisker jeg særdeles lite i på de lakseførende strekkene..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei. Er ukjent i det området, men tenkte å dra en tur dit snart, så jeg har kikket litt på kart og flyfoto og da ser det ut til at Kvibyelva er en liten smal bekk. Går det virkelig opp storlaks der, eller er det slik at Leirbotnelva også kalles for Kvibyelva?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå er jeg ikke lokal så... Men har litt kjennskap om Kviby / Leirbotn elva. Trodde det offesielle navnet var Lakselva? Tror det er mest sjø ørret og en og annen grilse. Tok en laks på 16 kg på stang der for noen år siden men...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Leirbotnelva heter den vel over fossen. Nedenfor den er det lakselva/kvibyelva. Fattern har fått flere storlakser der, største på rundt 8 kilo. Jeg for min del har bare fått grills på 1-3 kilo. Men de største laksene står som regel i de små hølene nedover, hvor en ikke skulle tro det stod noe fisk.

Har mista noen skikkelige rugger der..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hoaas, kunne du hjelpet en felles Alta fisker med tips. har brukt høvelig mange timer i det siste på å fiske. har bare fått fisk på størrelse med akvarie fisk. Om du kunne sendt på PM noen tips til steder eller noe hadde jdet vært konge!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så du hadde sendt PM, skal se om jeg ikke får svart på den i morra. Skal få meg noen timer søvn før jeg drar inn på vidda i morgen tidlig :)

Kanskje blir det ny pers på ørret på tørt :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tverrelva er en konflikt elv mellom JFF og lokale grunneiere, er selv blitt jaget fra fiskekulper av grunneiere. Var en svært god fiskeplass på baksiden av kronstad camping får noen år tilbake, men den lokale grunneieren kuttet ned alle trærne langs elvekanten og bygde en brygge 3-4 meter ut i elva :mad2: . Nå stopper ikke ørreten her lengere men vander rett forbi, dette er den eneste og siste "gode" fiskeplassen i tverrelva jeg vet om. Har ikke fisket der selv på flere år nå.

Endret av ole_tias

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

SØ fiske i Tverrelva er frustrerende ja, alt for stillegående elv. Sjø ørreten er umulig og få til og ta mange plasser.

Det som funker er når det kommer ny fisk i kulpen, helst på kveldstid i august mnd. Litt skjømt ute og sånt, blir fort litt liv da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg