Hopp til innhold
Øystein Johansen

Designing av fluesneller!

Recommended Posts

Hei dere.

Her vil jeg legge ut tegninger av mine egen-designet fluesnelle/sneller.

Modell NR 1 (Ikke ferdig!):

926775.jpeg

926776.jpeg

926787.jpeg

926788.jpeg

Ferdigstilt Modell NR 1:

927633.jpeg

927635.jpeg

927636.jpeg

Her er min første snelle.

Håper dere liker den :)

Endret av Øystein Johansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Venter i spenning :)

Er dette sneller du har laget, eller har du de bare på tegning ennå?

Sent from my LG-P500 using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Venter i spenning :)

Er dette sneller du har laget, eller har du de bare på tegning ennå?

Hei Kalle.

Dette er sneller jeg foreløpig bare har på papiret. Hadde vert gøy å laget dem og eventuelt solgt eksemplarer, men det er litt vanskelig å få til akkurat nå. Skal begynne på ingeniør-utdanning til høsten så da blir det trangt med tid til slikt. Men hvem vet hva fremtiden kanskje bringer :)

Endret av Øystein Johansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skjønner, men gøy er det.

Håper du får produsert dine egne sneller.

Ingenting er som å kjøre stor fisk på egen produsert snelle ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har jeg lagt til bilder av min første ferdigdesignede fluesnelle :) Det ble ikke ikke store oppdateringene men klarte nå å få vekta ned i 336g. La til bilde av bremsesystemet også.

Nå skal jeg begynne på neste snelle, med mål om en mye slankere å mere stilren snelle. Men før det så skal nytt og lettere bremsesystem tegnes :)

Øystein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:biggrin: Gleder meg til å se neste.

:msn-wink: Tegn ei med spenstig design, noe nytt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Anne.

Jeg har en ide for et nytt design, men om det er nytt vet jeg ikke. Nå det kommer til design på fluesneller så er mye allerede gjort. Man kan sitte time inn og time ut å tenke på mange gode ideer, men som mange andre allerede har prøvd. Til og med uten at man på forhånd har vist om det. Å designe fluesneller med et nytt å banebrytende design er på en måte som å prøve å designe hjulet på nytt :blink:

Men som sagt så har jeg en ide som jeg tror kan bli fin :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan jeg komme med noen ideer? Jeg vet ikke om de er gjort før, om de er gode eller om det lar seg gjøre, men brain storm er sundt :biggrin:.

Bruke en bokstav som utgangspunkt i og bygge snella rundt den. f.eks. L for Lamson, J for Johansen...

Bruke en fiske(flue)krok som design i snella. Kan den ende opp i sveiva, slik designmessig.

Snella må være rund, men ikke designet, rammen rundt.

Hve med mange store rundinger (sirkler, hjul) utenpå hverandre. I stedet for de vanlige hølene i selve hjulet, som alle bruker.

:scared: Tja... Kanskje andre har ideer?

Jeg har null peiling slik teknisk, materialer, hva som lar seg gjøre etc.

:thumbup: Fluefiske.net-snelle...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du har jo for eksempel det ene desiglet til Waterworks http://www.gronbergsport.no/storefront.php?pid=24

Var vel ikke så mange som tenkte på dette designet heller før di laget det? Har heller ikke sett noe lignende fra andre produsenter heller fra tidligere.

En ting du også må ha i bakhue når du driver å designer "nye" "banebrytende" ting er att det også må kunne tåle den type fiske den er beregnet på.

Men tilbake til det du allerede har gjort her.

UTROLIG bra jobbet..

Åssen materialer er det du har i tankene for bremsen?? Vet muligens om en plass her i sør norge du kan få produsert den ut i fra tegninger og mål ;)

Så har du det også i tankene.

Åssen material er det du har tenkt å bruke i rammen og selve snella?

Tom Ivar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette skal bli artig å se når den blir virkeliggjort. Stå på.

Jeg har eget prosjekt, men har bare kommet til spolen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei dere.

Anne, jeg har tenkt tanken men ser at Loop har gjort noe av det samme med noen av sine sneller. Ideen er veldig bra og er veldig enkel å gjøre. Men det var ikke akkurat det jeg hadde i tankene for neste snelle. Men kanskje neste etter der :)

Ny-flue, store deler av snellen skal være i ALU 6061. Når det kommer til delen i bremsen så er selve platen som fester rammen og bremsen sammen også laget i ALU 6061. Å eller så er det brukt PVC/POM, gummi, rustfritt stål, og ALU 6061. Materiale på den bremse-skiven som er mørk så har jeg ikke helt bestemt meg enda. Skal lese litt om hva som brukes her før jeg velger noe. Jeg vet at kork bruket, og så vet jeg at mye karbon å sånn også brukes. Har du noen ideer? Å produsere sneller er noe jeg faktisk tenker på ja. Min far jobber for Norsap.no og de er vel kanskje den største på aluminium her nede i sør. Så der kan det være en mulighet for et par prototyper ettervert. Skal som sagt begynne å studere til ingeniør til høsten, så da kan det kanskje også la seg gjøre å få laget den i verkstedet der. Hvilken plass er det du vet om?

Nobody, takk for det. Ser frem til å se mere ifra din også :) Veldig bra design på den spolen!

Jeg vil være bort litt nå fremover pga ferie, så det blir et lite opphold før jeg får begynt på neste snelle. Men takk for at dere følger med :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg