Hopp til innhold
MartinF

Ny stang i hendene på nybegynner

Recommended Posts

Hei :)

Fikk nettopp "Lawson Energy FLY 9' #5/6" i bursdagsgave. Er det en grei nybegynner stang, for fiske etter sjø-ørret i elv?

Har prøvd fluestang en gang før for 1 år siden. Fikk hjelp og "undervisning" men hadde litt problemer med at det ble knuter på fortomen.

Fisker i elv etter sjø-ørret da det ikke er lov å ta opp laksen.

Elva åpner 1.august og skal tilbake dit da å prøve ut fluestanga.

Trenger litt tips og triks om hvordan fluer jeg kan bruke, hvordan jeg knyter de på, og angående det med knuter på fortomen når jeg kaster.

Trenger egentlig tips om alt en nybegynner har bruk for uten å gjøre det alt for avansert.

Endret av MartinF

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg har ett godt tips til deg, gå et kurs :biggrin: da lærer du grunnprinsippene riktig og kan trene deg opp derfra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selv lærte jeg av min far å kaste, men har ikke fiska så mye med fluestang enda, går mest i vanlig stang. Satser på å få ørret i år med fluestang.

Ellers så kan du jo lære litt av å se på fiskefilmer, har lært endel av å se på f.eks. "Tørrfluelandet" filmene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Kurs, instruksjonsfilmer eller gode råd fra kompiser er greie utgangspunkt. Men først og fremst må du bruke stanga. Først da blir du bra. Knuter på fortommen? Get used to it. Det vil du oppleve resten av ditt fluefiskerliv (et godt liv). Etter hvert finner du ut at det tar ikke stort lengre tid å skifte fortom, som å skifte flue.

Du har mye moro i vente, så stå på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda bruker å være utfor huset å kaste på gresset som trening.

Syns egentlig jeg får det ganske godt til, opp til en viss lengde. Da jeg må ta litt ekstra i for å få lenge så huker flua seg opp i fortoms skjøten. Og da jeg prøver dobbeltrekk så snurrer flua seg rundt stanga.

Men får bare fortsette å øve meg til 1 august.

Er virkelig hekta på fluefiske, fiska litt i fjord uten å få napp, men var drit gøy uansett :)

Kjenner jeg er rastløs etter å dra i elva nå ^^

Har skiftet fortom et par ganger og det går egentlig fortere enn å skifte flue. Har en løkke på snøret så alt jeg trenger å gjøre med fortomen er å lage en løkke der og træ gjennom så sitter den.

Hva anbefaler du av fluer til ørret i elv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er noen enkle tips:

1. Ikke tren for lenge av gangen. Sånn tyve minutter er greit. Tren heller oftere.

2. Ha et formål med treningen. Legg ut en ring eller et eller annet å sikte på.

3. Konsentrer deg om å lære deg å kjenne motstanden i stangtuppen fra snøret. Tren på å dra rett imot motstanden, både i horisontal- og vertikalplan. Med andre ord ingen veiving fra side til side, og "mal taket" med stangtuppen.

4. Sett en god, hard stopp, både i fremsleng og baksleng. Akselerer stangbevegelsen helt til du stopper stangen.

Det holder for nå. Du blir fort bedre skal du se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du har nok kommet det et stykke lengre enn meg, men jeg har hatt mye glede av kasteskolen.

Jeg har merket meg at om jeg kaster rolig og lett og utnytter kraften i stangen så krøller ikke fortommen seg. Drar jeg til litt ekstra og gjerne for brått og for tidlig skjer det fort at den krøller seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres bra ut. Akselerasjon er ikke kraft. Det er "feeling" du jobber med å trene opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal du prikke inn dobbelt-trekket så tren med blyant i sofaen, funker helt knall og du trener inn bevegelsen så det går på autopilot når du kommer ut og skal sette det inn i kastet. Jeg lærte dobbelt trekket grundig og hadde korte bevegelser på stanga dvs det er venstrehånda(jeg holder stanga med høyrehånda) som jobber mest. Da får du skikkelig fart på snøret uten å veive for mye med stanga, noe som fører til griserumper og vas.

Korte stangbevegelser og markerte stopper, med et godt dobbelt trekk så kommer lengdene av seg selv.

Et annet godt tips(selv om du føler deg litt merkelig) er å stå og nynne en rolig sang når du kaster, da kaster du automatisk roligere og fokusert. Et typisk nybegynnerproblem er at man skal tvinge ut snøret og biter tenna sammen. Da blir det veldig urytmisk og kaotisk. Jeg står faktisk fortsatt og nynner når jeg fisker i sjøen:) høres ganske snodig ut, men prøv så skal du få se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei :) Lærte meg faktisk av og kaste med videoer fra youtube! :) Masse og lære der, og det tok ikke lange tiden før jeg kunne kaste 18-20 meter med en 3# stang :) Øv mye og det går fortere en du tror :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg