Hopp til innhold
Anne

Zpey-bøy – misjon eller ulempe?

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg ei Zpey-stang med Zpey-bøyen på håndtaket – en 11' #8 Infinity. Det er en kombinert en- og tohåndsstang, men jeg kommer nok til å bruke den som lett tohånds. Linevekt står oppført til 18 gram.

Jeg prøvde Zpey-stenger da de kom, da med mye mer bøy på håndtaket. Jeg vred stanga i utkastet. Om andre opplevde det, vet jeg ikke, men for meg fungerte ikke dette. Nå er bøyen vesentlig minket. Jeg fikk nok ikke samme følelsen av å vri stanga i kastet nå, men fortsatt synes jeg det henger en del igjen. Kastet kolapser litt, det gjør det jo lett hvis man vrir stanga og i tillegg ikke har en rett linje ut.

Aksjonen på stanga synes jeg virker fin. Den er lekkert bygget, er femdelt (som passer meg bra til reisestang) og håndtaket er virkelig solid.

Linevekta er 18 gram, noe jeg synes virker lett. Dette kan ha sammenheng med at jeg vrir stanga i kastet eller gjør andre unoter som jeg ikke gjør med stenger med vanlig håndtak. Aner ikke, ennå.

Foreløpig kan jeg ikke se at bøyen har en misjon – at jeg skal kaste bedre, få mer fart på lina etc. At det er en ulempe? Foreløpig er det det, for meg, som nevnt over. Dette kan gå seg til etter hvert som jeg får brukt stanga.

Hva slags erfaringer har andre med håndtaket på Zpey og kasteteknikk?

:msn-wink: Jeg støtter veldig gjerne opp om norske (og nordiske) firmaer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

hei,

Har selv en Zpey Infinity 13810. Har brukt den i 1,5 mnd nå, og trekker konklusjonen: Jeg blir ikke 100% dus med den.Syntes den virka kanon i starten av sesongen, men det har gått over. Synes kastene kolapser, og sliter med å finne klumper som passer til den. føler at klumpen hele tiden blir for lett. Når ikke Zpey sine egne klumper i anbefalt vekt ikke passer så vet ikke jeg...har prøvd klumpene med polyleaderen som skal passe til gitt klasse, men blir ikke bedre. Så langt er det GL PT Ready-to-go som jeg synes fungerer best, men langt fra optimalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ei #7-er Zpeystang i 11 fot og den er helt grei. Men krever etter min mening at du også med Zpey liner går opp en halv til en klasse på snøret for at den skal jobbe bra (or meg og med min kastestil).

Flott som enhånds og med unntak av mine gamle unoter og vaner så er den lettkastet , og presentere fint ved tohåndakast også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har gått mye med stanga ei ukes tid i Stjørdalselva nå, både som enhånds og tohånds. Det første som skjedde var at jeg mistet en ca 5'er. Et par dager senere skjedde jammen det samme - på samme stedet. :clapping: Det var godt det ikke var min sløve, manglende fiskeovervåkenhet som var årsaken, men selvsagt stanga! (Den ene tok rett etter flua landet i skummet, den andre rett nedstrøms. :msn-wink: Da er stanga frikjent.)

Jeg synes 18 gram var for lett for stanga, Boye synes det samme. Boye kaster knallgodt, behersket og bruker venstrebutten til fart på snøre (skyver overhode ikke med høyrearmen). Jeg kaster ikke riktig så godt som Boye, men bruker samme teknikk, men teknikken er så bra at jeg kjenner hvordan stang og snøre arbeider, mener jeg nå sjøl da.

Jeg gikk opp til Zpey-line på 21 gram og fikk en helt annen opplevelse. Da ble det langt, langt bedre og det var dette jeg fisket med.

:thumbup: Zpey-linene er for øvrig kanonliner. Det er trøkk i linene, de slår fint over og de er hyperpraktiske med polyleadersystemet. Vi har kjøpt flere av disse klumpene, og jeg har knapt brukt annet i sommer. Virkelig gode liner!

Så var det det håndtaket. Jeg blir ikke helt fortrolig med det. Jeg vet man skal holde tommeltotten der bøyen er, men jeg holder heller ikke slik på andre stenger. Jeg holder egentlig ikke, dvs. jeg tar ikke gripetak i stanga. Jeg holder med tommeltott og pekefinger i en sirkel og lar stanga sirkle, pendle i dette grepet. Dette får jeg ikke til med Zpey-stanga, for den er heller ikke tenkt slik. Så det er nok ikke stanga det er noe gær'n med, det er hva jeg er vandt med - og det er annerledes enn det Zpey har tenkt.

Aksjonen i stanga er god, synes jeg. Kjente virkelig godt 5'erne, så var det bare synd jeg ikke fikk opp en av dem. Det er virkelig en fin serie Hr. Mortensen virker til å ha laget, ut fra den jeg har brukt og jeg hører andre snakker om serien i andre klasser. Finishen er upåklagelig.

:clapping: Men det smakte med trøstefisken nest siste dag på valdet: 9,3 kg på GASS 12' #6. Det var moro - og for en flott fisk!

Stanga skal i aksjonen igjen i Fossen i Forra om ei drøy uke. :thumbup: Der blir det bomberfiske og riffling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk prøve en Zpey LeanGreen 11' #5 i sommer (switch tpe). Det var en artig opplevelse. Veldig dyp og myk aksjon. Funket best for meg og eieren av stanga med håndtaket motsatt vei av "tradisjonelt" speyhandtak...... Fristet så mye at jeg har vært på utkikk etter en slik, men da på tilbud.....har egentlig brukt opp stangbudsjettet for 2011, men vi er snart inne i nytt år så vi får se :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har en leangreen 11 fot #5 som er blå (de fikk et parti stenger med feil farge) og den fikk jeg billig på messa for et par år siden.

Selve stanga fungerer veldig godt og hvis jeg forstår Anne riktig så holder vi på samme måte, nede på selve knoppen nederst på håndtaket med langfinger/pekefinger og tommel. På "krøkka" går ikke dette da håndtaket er flatt. Jeg har prøvd meg med stanga flere ganger gjennom et par sessonger men blir ikke fortrolig med håndtaket sånn som det er nå. Jeg tar fram "krøkka" innimellom for å finne en måte å bygge det om til et vanlig rett håndtak. Er det noen som vet om metallet i håndtaket er alu eller stål?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Testa en 2-hånds zpey noen runder ifjor sommer, men lot meg ikke imponere annet enn finishen. Meget lekker stang....men for meg er det gamle tryggest og best, selvom han som eide stanga hadde noen imponerende kast med den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå har jeg strippa håndtaket og retta det ut i tvinga. Det å rette håndtaket gikk stort sett greit men bøyen nærmest innfestninga tok litt tid å få retta skikkelig ut.

Så vidt jeg kan se ble det ingen sprekker etter rettinga. Nå må jeg finne et håndtak så jeg kan lime alt i sammen igjen, problemet er at jeg snart ikke har flere slukstenger igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

He he, men det er bra at det tar slutt med slukstenger P.G.

Så fortjener jo det hele et bile av hvordan dette ble seende ut - og ikke minst hvordan stanga da ble å kaste med. Hvilken stangmodell er det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

He he, men det er bra at det tar slutt med slukstenger P.G.

Så fortjener jo det hele et bile av hvordan dette ble seende ut - og ikke minst hvordan stanga da ble å kaste med. Hvilken stangmodell er det?

Joda, det er bra at slukstengene tar slutt men det betyr at jeg må begynne å kappe i gamle tohånds for å få et håndtak med knopp i enden.

Jeg skal ta bilder av arbeidet og ferdig stang som for øvrig er en Leangreen 11 fot #5.

Irriterer meg at jeg ikke tok bilde før jeg begynte å rette "krøkka", men nå er det for sent.

Den eneste stanga jeg har til å lage et håndtak nå, er en gammel Løvstad 15 fot men det er greit for jeg bruker ikke sånne svære dråg lenger. :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oj, er den Løvstad-stanga di grønn, og har et norsk flagg nede ved håndtaket? Jeg hadde også en Løvstad, det var min første tohånds fluestang på 90-tallet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oj, er den Løvstad-stanga di grønn, og har et norsk flagg nede ved håndtaket? Jeg hadde også en Løvstad, det var min første tohånds fluestang på 90-tallet.

jeg har en sånn en... fikk den av Morten selv i bytte mot en boks med fluer... Meget god stang som gjør jobben i dag også. Dessverre har jeg kuttet ut såpass kraftig redskap, men vil ikke kvitte meg av med den... Min første ordentlige fluelaks, på tohånds, tok jeg på denne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Grønn er den og 15 fot 3 delt # 11/12.

Husker jeg fikk en smålaks på ca 2- 2,5 kg i Verdalseva og jeg har vel hatt mer spennende figter.

Han laget også en annen 15 foter som er 4 delt i klasse 10#11 og den bøyer seg helt ned til håndtaket i motsetning til min som er toppaksjon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her ser dere at "krøkka" er retta ut og kappet så den passer i håndtaket over.

Nå er håndtaket ferdig limt med tokomponent lim.

Kanske den eneste Zpey stanga med rett håndtak.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har brukt 11" 8`r i to sesonger nå men nesten bare som enhånds og er veldig fornøyd med den . Passe rask for meg og skyter veldig bra . Fisker på område nesten uten overhodekastmuligheter men speykast går som en kule . Kort klump på 22-23 gr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var på messa på Lillestrøm i år og Zpey hadde den mest delikate standen jeg har sett noen fiskeutstyrprodusent har hatt. Pakkene med liner, klumper og skyteliner ba om å bli tatt med hjem. Det var en pakke med skyteline som ba så vakkert at jeg bare måtte ta den med meg. Nå var det sånn at jeg fikk prøvd noen stenger og prata med Henrik Mortensen og det hele endte i at jeg kjøpte en 10 fot #7 signatur. Stanga er utrolig god å kaste med, men det som virkelig var godt, det var å holde i den nye krøkka. Med den nye utforminga er det nye håndtaket godt å holde i og det er enkelt å holde stanga i riktig rettning hele tiden. Skal ikke se bort fra at jeg må ha meg noen nye klumper av typen Unique compact selv om de er litt lange.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er helt tydelig at krykka har utspilt sin rolle, nå er håndtaket på tohåndsstengene nærmest rette men dog litt kurve på bunndelen liksom bare for at de skal på trass ha sin egenart. 

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

At Henrik Mortensen er god til å lage stenger etter min smak, er i alle fall sikkert. Men snørene, de er jeg ikke like imponert over. Da er Guideline bedre etter mine begreper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Snørene har i grunnen lite med håndtaksbøyen å gjøre, men et mer utfyllende snøretilbud som Zpay har skal man vel lete etter.  Mortensen utviklet først Loop Adapted med de enkle polyleaderne som i grunnen skulle passe alle snøreklasser, enkelt og fleksibelt linesystem som fungerte men slettes ikke optimalt som de som fisket i større elver og ønsket lengre liner og lange kast.  Fra dette ble linesystemet videreutviklet av Mortensen i Scierras MWF, nå kom polyleadere i forskjellige vektklasser og ennå mer finjustert tilpasning.  Etter at Mortensen tok med seg ”snørestumpene” sine til Zpey har dette blitt ennå mer fintilpasset den jevne fisker og fiskesituasjon.  Mortensen tviholder fortsatt på sine polyleadere framfor snøretupper.  Jeg har ingen problem med å benytte disse linene, men foretrekker dog liner og spisser som jeg selv har tilpasset etter hva jeg selv trives best med.  Zpey liner som alle andre liner du selv kan justere etter eget behov, om du ønsker line tips i stedet for polyleader så er det vel bare og løkke på en slik. De har også ei line som egentlig ikke er beregnet for polyleader (fusion extended) dette er en klump som er beregnet for egen tilpasning.  Det er ikke noe i veien for å klippe denne hvor du måtte ønske å tilpasse den til egen fiskesituasjon.  Er det ikke slik med GL snører også?  Jeg liker noen PT men slettes ikke alle, Connect er vel i grunnen samme som hva Mortensen har holdt på med i et par ti-år bortsett fra spissene.  Skal man ha den optimale klump for egen fiskesituasjon må man nok belage seg på å gjøre noen tilpasninger selv.   

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er helt tydelig at krykka har utspilt sin rolle, nå er håndtaket på tohåndsstengene nærmest rette men dog litt kurve på bunndelen liksom bare for at de skal på trass ha sin egenart. 

Jeg har en Lean green og på den var bakre del på krøkka flat og ikke særlig god å holde i. På den nye har de lagt til kork under bakre del og det gjør den god å holde i, og utforminga gjør at stanga ikke vrir seg. Jeg tror ikke vinkelen på krøkka er særlig mindre nå enn før men kan ikke bekrefte de da jeg har retta ut håndtaket på Lean green stanga mi og gjort den rett og rund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg