Hopp til innhold
Dalejr

Størrelse av fluger

Recommended Posts

Skal bestille meg ein del fluger, men er usikker på størrelse. Har berre fiska med fluge i litt over 1 år. Har berre bestilt fluger ein gong før, og da kom det fluger som var knøtt små og nokon som var voldsomt store.

Kva er standard størrelsen på fluger.

Har lite lyst til å bestille fluger som er heilt ubruklige eller som fisken blir livredd berre han ser fluga.

Kunne trengt litt hjelp :msn-wink:

Takk for svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Skal bestille meg ein del fluger, men er usikker på størrelse. Har berre fiska med fluge i litt over 1 år. Har berre bestilt fluger ein gong før, og da kom det fluger som var knøtt små og nokon som var voldsomt store.

Kva er standard størrelsen på fluger.

Har lite lyst til å bestille fluger som er heilt ubruklige eller som fisken blir livredd berre han ser fluga.

Takk for svar.

Oi oi oi, dette kan bli kostbart :biggrin: .

Begynn å tenk litt på hvor du skal fiske , gjerne finn litt ut av hva som klekker der. Skal du fiske tørt, i vannfilmen og under vann ?? Er du opptatt av å fiske entomologiskt(sykt ord) riktig ?

En kjapp liste kan bli

Mygg : palmer str 16

Nymfer: noen div kulehoder er greit og ha, str 14 og 12

Døgnfluer : klekker i brun og oliven str 14 , tørre parachute brun og oliven 16, 14 og 12.

Maur : str 10 og 12

Så ville jeg fylt opp med endel tørre Vårfluer type Streaking Caddis, Døgnflueklekkerne dine kan også fungere når det klekker Vårfluer.

PS: sjøl har jeg ofte 5-6 store og helt fulle bokser med meg på tur. Ofte bruker jeg 3-4 fluer på en hel helg !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal fiske i vann/elver på vestlandet opp mot 900 moh.

Har lyst til å fiske med tørrfluge for det meste, (det er noko spesielt å sjå ørreten ta fluga over vassflata). Skal og ha dei standard våtfluger og nymfer.

Det er tørrfluge eg vil ha tips om, men tek i mot tips om andre fluger og. Men det er tørrfluge det skal fiskast med.

Har brukt Klinkhammer Olive, får masse fisk.

Vil ha ein flugeboks der eg har nesten alt av fluger som er verdt å ha, kjedlig å sitte der å ikkje ha imitasjon etter fluga som klekker :msn-wink:

Endret av Dalejr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja det var ett godt spørsmål :biggrin:

Men Lars P er nok inne på det rette sporet for deg, men du må jo begynne å binde selv det er halve morroa ; ) selv har jeg med meg 700- 800 hundre fluer i vesten fra mygg str 22 til øretkyte streemere str 6, men bruker skjelden mer en 5-6 fluer på en tur ; :biggrin: men jeg binder dessidert mest 12- 16 og bruker nok av disse mest 14

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De som ble nevnt, pluss disse...

Once and away 16-18-20

Elk-Hair-Caddis 12-14

Rackelanen 16-18-20

Superpuppa12-14-16-18

Sømmepuppa 12-14-16

også mange fler....

Problemet med kjøpefluer i butikker og slikt er A) kvaliteten - B) Begrenset utvalg - C) Dårlig med små størrelser

Bind sjøl! Ikke nødvendigvis billigere, men bedre. Får akkurat hva du vil (etter noen års trening).

-Alternativt kan du jo få noen til å binde på bestilling.

-Men som gutta her sier: Vi drasser med oss pallevis med fjørkledde kroker, men bruker 5-6 av dem på turen. Vittig, ikke sant?!?!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har dere med så mange fluger! I fluge boksen min er knapt halv full med toppen 50 fluger.

Har bindesett, fekk det av min onkel for omlag eit år sidan, det er ganske gammalt so det er ikkje so mange fjører og sånt.

Lurer på om eg skal kjøpe meg eit skaplig bindesett, men dei gangene eg har prøvd å bunde fluger so blir dei ikkje noko spesiellt fine.

Da det gjeld fluger som eg skal kjøpa meg er det fluger til ørret fiske i elv og vann. Har sjølvsagt dei standard våtflugene og nymfene.

Skal i vertfall bestille meg Klinkhammer Olive.

Korleis veit eg kva slags fluger som klekker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det enkleste kan ofte være å bruke litt tid nede ved vannet for du begynner å fiske. Ofte kan man se insektene som ørreten tar.

Ut i fra dette kan du velge deg en flue som passer... fasong størrelse, farge .

Ønsker du å kunne navnene på insektene er det bare å begynne å lese:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sørg for å ha nok små fluer. Det er alltid lettere å få en fisk til å ta noe smått. 16, 18, og 20. Til nymfefiske må du gjerne bruke en relativt stor flue, særlig hvis det er steinflueklekking (12 til 14). Bind så en fortomsbit i krokbøyen på den større flua, og heng noe skikkelig lite der. Da øker du sjansene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det tar litt tid(men bare litt) å komme inni dette med fluer og hva man trenger. Faktisk trenger man veldig få, og i litt forskjellige størrelser..... og fargevalget er enda enklere,brunnyanser og oliven (matt grønt) og mørke (sorte el grå) dekker nesten alt. Årsaken til at det sikkert er litt forvirrende i begynnelsen er antallet. Det vrimler jo av mønstre! Men saken er den at for et og samme innsekt finnes det et utall av mønstre som alle funker like godt, så det er bare å plukke ut et par mønstre du tror på og fiske med dem. Det aller lureste du gjør slik du beskriver ditt fluefiske er å ta en tur på biblioteket og låne Pål Krogvolds "Fluefiske fra A til X" ...eller kjøp den på nettet (Haugenbok). Han gir deg både inspirasjon til ørretfisket ditt og for all del en grundig og pedagogisk innføring i alt nesten alt om ørretfiske, insektlære og imitasjonsfiske og valg og binding av fluer. Fluene hans er røffe, enkle og supereffektive. Jeg har fiska med flue i over 20 år, og binder mine på samme måte.. det skal være litt rufsete!!

LYKKE TIL!!!

PS: Klikk forresten på Pål Hedenstad. Han har utgitt en glimrende innføringsbok om fluevalg og fluebinding. Det samme har en kar som heter Barry Ord Clarke, også han på norsk og om skandinaviske fluer!!

Endret av Mattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da trur eg har fått svar på kva slags typar fluger eg skal ha, men so er det kors store størrelsar skal flugene være?

Satser på å kjøpe fluger i størrelsen 12-18 og mygg i str 18-22.

Nymfer og våtfluger vil eg kun kjøpa/ha dei vanlige standard flugene.

Høyres det greit ut?

So er det brune/olive fluger om dagen og grå/svarte om natten vist eg har forstått det rett.

Tusen takk for alle svara, spesielt bok tipsa har noko å lese på i ferien no :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg