Hopp til innhold
JMP

Hvorfor sløyer/renser man ikke laksen før den fryses ned?

Recommended Posts

Laksen skal bløgges, sløyes og renses før man oppbevarer/lagrer den.

Er gammel røverhistorie det med at man kan fryse fet fisk som den er.

Går sikkert greit, men er ikke det beste med tanke på hygiene og holdbarhet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Vel, laksen blir verken bedre eller verre av å fryses med innvollene i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette blir som å diskutere hvilke fluestenger som er best. Eller hvem som er best av dattera og mora :biggrin: Men akkurat dete har vel vært gjenstand for en heftig debatt på fluefiske.net før? Kjøper vel egentlig begge ideene, men sløyer og renser alltid laksen før jeg legger den i fryseren, selv om den skal fryses hel. Prøvde en gang å fryse den rund, men det ble et j... griseri nå jeg skulle ut innvollene etter at den var tint. (jada jeg vet at man skal gjøre det når den er halvtint, men glemte av fisken) Etter det har jeg aldri vært i tvil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dersom laksen fryses rund vil det lett bli litt missfarging av kjøttet i buken. Dette har ikke noe å si på smaken, men blir litt feil dersom man ønsker å servere eller gi bort røykelaks. Mitt råd (som jeg har fått fra en som har drevet fiskeforedling) er å sløye fisken før den havner i frysen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er det tydeligvis mye uvitenhet. Skal man oppbevare laks i fryser en stund, før den evt. røykes er det alltid best å fryse den rund. At den selvsagt skal tappes for blod umiddelbart er det jo selvsagt ingen tvil om. Og den skal henge en stund får å få ut alt blodet også ! Så det ikke blir blodrenner eller blodutredelser i kjøttet når laksen legges ned.

Skal man ta fisken i umiddelbar fremtid er det best å sløye fisken, dele den opp i passe koteletter eller biter. Så man kan bruke porsjonene enkelt senere. Men problemet med dette er at sløyet laks helst ikke skal ligge lenge i fryser før den blir tørr eller harsk !!!

Fryses nemlig laksen rund får man opprettholdt god kvalitet på kjøttet når laksen røykes til vinteren. Og da blir den fersk og fin som røyket. Men har man først røyket laksen, skal heller ikke den ligge særlig lenge i fryser, for kvaliteten på røykakjøttet forringes for hver uke/måned i fryser. Den blir mere harsk og smaker dårligere etter hvert. Ingen røykeri er enig i dette og jeg skjønner hvorfor, de vil helst ha sløyet laks inn. Så slipper de å gjøre opp den selv :blush: At kvaliteten på sløyet laks som har ligget noen mnd. i fryser er bedre (som skal røykes senere), er bare tull !

Skulle man evt. oppbevare sløyet laks eller fet fisk ganske lenge i fryser bør den fryses inn i isblokker, for å hindre oksygentilførsel i like stor grad. En vanlig hjemmefryser holder bare -18 grader og det er langt på nær nok til å oppbevare fet fisk i månedsvis. Hvis man skal ha tilnærmet like god kvalitet.

Hannlaks tatt litt utpå sommeren er faktisk den beste røkelaksen. Og den skal helst henge i strisekk el.l. ett døgn kjølig for å mørne litt før røyking. Dette mener jeg er den ypperste røykalaksen man faktisk får. Hunnlaks derimot, ikke noe å samle på.

Endret av mylaks

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fryser alltid ned fet fisk rund.

En tommelfinger regel på dette er at jo mer luft som kommer til kjøttet jo fortere harskner den.

Skal man fryse perfekt for god holdbarhet kan den glaseres med noen islag.

Ta fisken opp av frysen og dypp i vann og legg i frysen igjen, gjenta noen ganger.

Dette er ikke nødvendig hvis fisken skal spises innen rimlig tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er det tydeligvis mye uvitenhet. Skal man oppbevare laks i fryser en stund, før den evt. røykes er det alltid best å fryse den rund. At den selvsagt skal tappes for blod umiddelbart er det jo selvsagt ingen tvil om. Og den skal henge en stund får å få ut alt blodet også ! Så det ikke blir blodrenner eller blodutredelser i kjøttet når laksen legges ned.

Skal man ta fisken i umiddelbar fremtid er det best å sløye fisken, dele den opp i passe koteletter eller biter. Så man kan bruke porsjonene enkelt senere. Men problemet med dette er at sløyet laks helst ikke skal ligge lenge i fryser før den blir tørr eller harsk !!!

Fryses nemlig laksen rund får man opprettholdt god kvalitet på kjøttet når laksen røykes til vinteren. Og da blir den fersk og fin som røyket. Men har man først røyket laksen, skal heller ikke den ligge særlig lenge i fryser, for kvaliteten på røykakjøttet forringes for hver uke/måned i fryser. Den blir mere harsk og smaker dårligere etter hvert. Ingen røykeri er enig i dette og jeg skjønner hvorfor, de vil helst ha sløyet laks inn. Så slipper de å gjøre opp den selv :blush: At kvaliteten på sløyet laks som har ligget noen mnd. i fryser er bedre (som skal røykes senere), er bare tull !

Skulle man evt. oppbevare sløyet laks eller fet fisk ganske lenge i fryser bør den fryses inn i isblokker, for å hindre oksygentilførsel i like stor grad. En vanlig hjemmefryser holder bare -18 grader og det er langt på nær nok til å oppbevare fet fisk i månedsvis. Hvis man skal ha tilnærmet like god kvalitet.

Hannlaks tatt litt utpå sommeren er faktisk den beste røkelaksen. Og den skal helst henge i strisekk el.l. ett døgn kjølig for å mørne litt før røyking. Dette mener jeg er den ypperste røykalaksen man faktisk får. Hunnlaks derimot, ikke noe å samle på.

Fryser alltid ned fet fisk rund.

En tommelfinger regel på dette er at jo mer luft som kommer til kjøttet jo fortere harskner den.

Skal man fryse perfekt for god holdbarhet kan den glaseres med noen islag.

Ta fisken opp av frysen og dypp i vann og legg i frysen igjen, gjenta noen ganger.

Dette er ikke nødvendig hvis fisken skal spises innen rimlig tid.

Jeg har også samme opfatning som disse to. Om man spanderer litt mer strøm har man ikke stort problem med å få fryseren ned i -25, hvilket bevarer ennå litt lenger. Glassering av fisken som foreslått er en utmerket og god metode for å forlenge holdbarheten ytterligere. Sløying av laks før innfrysning gjør jeg ikke pga fettet i fisken oksiderer raskere. Harsk fisk er ikke godt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har også samme opfatning som disse to. Om man spanderer litt mer strøm har man ikke stort problem med å få fryseren ned i -25, hvilket bevarer ennå litt lenger. Glassering av fisken som foreslått er en utmerket og god metode for å forlenge holdbarheten ytterligere. Sløying av laks før innfrysning gjør jeg ikke pga fettet i fisken oksiderer raskere. Harsk fisk er ikke godt.

Signerer disse, det er det samme jeg har blitt fortalt av de som har drevet med dette i "alle år" :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Preparanter gjør jo også det når de mottar fisk som skal prepareres kanskje ett år etterpå. Spyler den frosne laksen med kaldt vann 2-3 ggr.så det legger seg et islag på laksen (glasering) og laksen blir lagt i plastpose og tettet skikkelig. Oksygen er den verste fienden :blush:

For de som evt. skulle levere en fisk til preparant så er det lurt ja å glasere fisken selv noen få ganger. Men det er jo praktisk da å sløye litt mindre laks f.eks. oppi elva. Kappe den opp i passe porsjoner og ready to serve ut av fryser i umiddelbar fremtid. Så slipper man klæsjet med å rense fisken etterpå. Hører flere som da legger "kotelettene" (smålaks) i melkkartong i en tett plastpose. Fyller med vann og man har fryst inn laksen i isblokk :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Korrekt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvorfor sløyer/renser man ikke laksen før den fryses ned?

Fordi man vil hindre at lakse-fettet oksyderer. En fryse-boks er et av de tørreste miljøer som finnes, og en sløyet fisk i en fryseboks holder ikke kvaliteten særlig lenge. Skal du spise fisken innen, si en uke eller to, kan du godt gjøre opp fisken. Ellers vil jeg anbefale å fryse rund fisk. Å ta med tips fra mylaks (aka sølvreven) er for øvrig lurt. Han vet hva han prater om.

Endret av Puma

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Signerer Mylaks :biggrin:. God info.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg