Hopp til innhold
Øystein Johansen

Sjøørret i elv - Flyt eller synk?

Recommended Posts

Hei.

Skal man bruke flyt eller synk når man går etter sjøørret i elv?

Har noe #7 Costal slow Int. Er det tilstrekkelig?

Stort sett så bruker jeg flyt til SØ fiske. Ivertfall når elva går normal med normale sommertemperaturer. Da fisker man jo gjerne på kveld og natt hvor teorien er den at SØ ser flua i siluett mot den altid lysere nattehimmelen. Men en slow intermediate fungerer da også fint spesielt om man fisker på slike hurtigstrømmende hølnakker da flytsnører ellers lett kan få fluene til å stripe. Striping liker jeg ikke så ved fiske på slike plasser så kan sinktip eller slow intermediate være vel så bra. Men Intermediate snører synker tross alt og fisker man på litt mere stilleflytende steder så vil gjerne flua slikke bunnen med de konsekvenser som dette kan medføre.

Dagens Intermediate snører sammen med de mere moderne stive stengene gjør at både intermediate og til og med rene synksnører er lette å trekke opp av vannet så den store fordelen med flyt faller nesten bort med det argumentet for øye.

Men skulle jeg velge et snøre til en stang for SØ så hadde jeg nok valgt en flyt og så hadde jeg satt en løkke i enden av snøret slik at man alternativt kan sette på en synk polyleader i mellom selve snøret og fortom/flue. Dermed så får man i teorien en sinktip og med løkker så bytter man i løpet av noen minutter. Anbefales.

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ifølge Hugh Falkus begynner det nattlige sjøørretfiske med flyt. På et eller annet tidspunkt som ikke er helt klart for meg nå skal man gå over til synk og fiske dypt.

Kanskje det er noen andre her som har lest Sea Trout og kan fylle inn detaljene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mine første år som sjøørretfisker brukte jeg stort sett bare flyt,og det funket bra. De siste åra har jeg brukt hoover/intermediate til sjøørretfiske. Fordelen er et snøre som kaster bedre,du slipper at snøret,fortom striper på blanke stilleflytende partier,samt at du ved å regulere vekta på flua slipper at denne striper på nakker. Med vanlig 15-20 fots fortom og plasttube/krokflue fisker du alikevel flua helt i vannskorpa slik sjøørreten liker det:).

Synkesnøre har jeg bare hatt effekt med under spesielle forhold,som f.eks ved svært varm elv,eller ved flom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ifølge Hugh Falkus begynner det nattlige sjøørretfiske med flyt. På et eller annet tidspunkt som ikke er helt klart for meg nå skal man gå over til synk og fiske dypt.

Kanskje det er noen andre her som har lest Sea Trout og kan fylle inn detaljene.

En del britiske sjø-ørret fiskere bruker gjerne intermediate når elva stilner av om kvelden/ natten (når/ hvis sjøørreten ikke er så aktiv i overflata lenger). Selv bruker jeg vekselsvis flyt og Coastal slow intermediate, og sistnevnte funker veldig fint der det er strømdrag i elva. Synker sakte og er veldig fint å kaste med når det er dårlig med lys (lader stang raskt - ergo få blindkast).

Bare et synspunkt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Salaren dekker vel det meste. Et par tillegspunkter:

1. Ved fiske etter Sø før det er blitt mørkt (tidlig på kvelden, litt inn i skumringen) kan man fiske fluen ganske raskt, f.eks ved å kaste på tvers, mende nedover, dra litt i snøret. Intermediate passer bra til dette. Jeg har fått mine største SØ i elv på denne måten.

2. Når det er ordentlig mørkt fisker jeg alltid fluen sakte, dvs. 45 graders kast, mende oppover, og alltid med flyt. Tror vel på at det gjelder å holde fluen høyt i vannet i mørket.

Men det trodde ikke Falkus. Han anbefalte synkesnøre fisket sakte i dype høler i "the darkest hours". Men det kan vel ha noe med å gjøre at han fisket i elver med ganske farget vann + det blir veldig mørkt i England når det blir mørkt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisker mye med Intermidiate etter SØ i sjøen. Der har jeg både gode erfaringer med flyt og synk/intermidiate. Begge gir meg mye fisk. Er ny i dette med elv, så takk for alle kommentarer :) Bare fortsett dere :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja noen liker at flua striper men jeg liker det slettest ikke. Aner ikke hvorfor men jeg har alltid tilstrebet klassisk SØ fiske i elv uten at flua striper. Men igjen, jeg fisker av og til sammen med folk som gjerne ser at flua striper og de får fisk de og så hva som er rett eller galt har vel kanskje ikke noe riktig svar. Man gjør det man har tro på.

På 80 tallet da Agder elvene hadde gode oppganger av SØ og fisket til tider var meget bra så fikk man og muligheten til å eksperimentere litt. Blant annet fisket jeg i flere år med en SA sinktip og mørke ofte selvbundne streamere på 8 eller 6 kroker. Dette fungerte aldeles utmerket og det er ikke få SØ som kom til Valhall etter å ha blitt fristet av slik redskap. Etterhvert som man fikk råd så ble det en 10' Gloomis IMX #8 med flytkasteklump som overtok som gromstang for SØ. Siden jeg da fikk problemer med striping med streamerne mine og synkepolyleadere ikke var dagligvare så kompenserte jeg med å bruke dobble 8 ørretfluer gjerne av de klassiske Mustaddobbelpakkene man fikk kjøpt(oterfluer). Men jeg bant og slike selv og tynget dem gjerne ned med litt kobbertråd i tilegg. Og når man bruker slike fluer så blir disse såpass tunge at strømmen skulle være ganske hurtig før disse stripet. Som regel ble det brukt en 2,5 - 3 meters fortom med 0,25mm spiss som ble grundig behandlet med slik synkemudd. Slike fluer kroket og aldeles fenomenalt så dette ble god redskap det og.

Når jeg i dag etterhvert har skaffet meg flere stenger(har alt for mange) så bruker jeg å ta med meg 2 stenger når jeg skal på kveld og nattfiske etter SØ. En 10 fots åtter med sinktip eller Intermediate og gjerne en 9 -9,5 foter med femmer eller 6'er flytsnøre til de riktig små fluene. Så bytter jeg stang i ny og ne mellom kaffepausene. Passer ofte fint med en liten 20 minutters pause mellom fiskerundene når man fisker på de klassiske lange utøpsresene i hølene så får reset hvile seg litt og ny fisk vil uforstyrret kunne sige nedpå.

Salaren

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når det kommer til fisketeknikk på normal elv så er sjøørreten relativt enkel å ha med å gjøre. På svarteste natta er det enkelt,og du kan nesten ikke sette på feil flue sålenge den er mørk/svart. I skumring,og grålysning er den mer kresen og flua du bruker må ikke synes for godt,dvs ikke være for mørk eller for stor. Hvis fisken bare lugger borti flua di skal du sette på en mindre eller en litt lysere flue. Det du også skal tenke på er at selv om natta er beksvart så kan du alikevel bruke en dobbel nr 10 og fisken vil se den godt såfremt det det ikke er svært urolig vann.

Hvordan man skal bevege flua er vanskelig å svare på. Klassisk våtfluesving funker,og hvis du mender vil du ofte merke at fisken biter akkurat idet flua stopper,eller akkurat når den begynner å svinge igjen. Bruker du små fluer til nattfiske,er det ofte best å fiske disse relativt sakte. Jo større flue,jo større fart kan du sette på den.

En bottlenecktube fisket med kraftig"stangjukking" gjør også susen innimellom.

Jeg har sagt det før og sier det igjen" den finnes ikke den flue jeg ikke skulle fått sjøørret på ved nattfiske"(sålenge den er noenlunde normal i størrelse) :closedeyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

brukar sjølv eit saktesynkande intermediatesnøre, kor dei ytterste 3-4 m er glassklar. har fungert bra for min del, har også fått mykje SØ i elv på dagtid, velger å tru det har noko å gjere med det glassklare snøret å gjere=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja noen liker at flua striper men jeg liker det slettest ikke. Aner ikke hvorfor men jeg har alltid tilstrebet klassisk SØ fiske i elv uten at flua striper. Men igjen, jeg fisker av og til sammen med folk som gjerne ser at flua striper og de får fisk de og så hva som er rett eller galt har vel kanskje ikke noe riktig svar. Man gjør det man har tro på.

På 80 tallet da Agder elvene hadde gode oppganger av SØ og fisket til tider var meget bra så fikk man og muligheten til å eksperimentere litt. Blant annet fisket jeg i flere år med en SA sinktip og mørke ofte selvbundne streamere på 8 eller 6 kroker. Dette fungerte aldeles utmerket og det er ikke få SØ som kom til Valhall etter å ha blitt fristet av slik redskap. Etterhvert som man fikk råd så ble det en 10' Gloomis IMX #8 med flytkasteklump som overtok som gromstang for SØ. Siden jeg da fikk problemer med striping med streamerne mine og synkepolyleadere ikke var dagligvare så kompenserte jeg med å bruke dobble 8 ørretfluer gjerne av de klassiske Mustaddobbelpakkene man fikk kjøpt(oterfluer). Men jeg bant og slike selv og tynget dem gjerne ned med litt kobbertråd i tilegg. Og når man bruker slike fluer så blir disse såpass tunge at strømmen skulle være ganske hurtig før disse stripet. Som regel ble det brukt en 2,5 - 3 meters fortom med 0,25mm spiss som ble grundig behandlet med slik synkemudd. Slike fluer kroket og aldeles fenomenalt så dette ble god redskap det og.

Når jeg i dag etterhvert har skaffet meg flere stenger(har alt for mange) så bruker jeg å ta med meg 2 stenger når jeg skal på kveld og nattfiske etter SØ. En 10 fots åtter med sinktip eller Intermediate og gjerne en 9 -9,5 foter med femmer eller 6'er flytsnøre til de riktig små fluene. Så bytter jeg stang i ny og ne mellom kaffepausene. Passer ofte fint med en liten 20 minutters pause mellom fiskerundene når man fisker på de klassiske lange utøpsresene i hølene så får reset hvile seg litt og ny fisk vil uforstyrret kunne sige nedpå.

Salaren

Kjenner meg veldig igjen i dette!

Begynte med sinktip line,men etter grundig rettledelse av de gamle ringrevene var flytelina etterhvert på plass. Sånn generelt så fisker flyt best. Jeg bruker en klar int. polyleader og 0.30-0.35 fortom. Jeg foretrekker også at flua er under vann. Har fisket at fra små enkelkrok str 9 til store muddlertuber på 12-14 cm og alt funker når fisken er i siget. Desverre er det lite sjøørret igjen i elvene her sør, pga laksens tilbakekomst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Desverre er det lite sjøørret igjen i elvene her sør, pga laksens tilbakekomst.

Ja det er på mange måter synd at det har blitt slikt. Før kunne man med litt innstats få oppimot ettpar hundre SØ i løpet av en sesong i elva mens man i dag snaut klarer 10 stykker. Nå er det også slik at man har endret fiskemetoder for å tilpasse seg laksen men siden jeg er for alltid vil være fascinert av det klassiske SØ fisket på kveld og natt så pleier jeg å fiske på de gamle plassene hvor man for 20 - 25 år siden gjorde gode fangster. Men det er langt unna hoggene desverre, ofte pga at større lakser har "parkert" på hølene og terroriserer resene kvelds og nattestid. Ser dette tydelig i sene Augustnetter og har mer enn en gang omtrent blitt nedrent av aggresiv laks når man står litt utvadet i mørket. Men SØ bestanden som gyter i hovedelvenene på Agder er nok utvilsomt gått i kjelleren pga laksens "hjemkomst". Det som da er så forbasket synd er at ytterst få ser ut til å ha vett til å ivertfall legge forholdene til rette i bekkene og de mindre åene som renner ut i hovedvassdragene for SØ. Kunne SØ få ha slike småvassdrag for seg selv som gyte og oppvekstsoner så kunne vi kanskje igjen få tilbake noe som kunne ha lignet på 80 tallets SØ fiske. Hører jo at slukfiskerne i sjøen som går etter SØ og klager på mindre mengder SØ etter at laksen kom tilbake så dette er neppe tilfeldig. Skikkelig synd at Fylkensmannens miljøavdeling kun ser ut til å bry seg om laksen. Den nye generasjons laksefiskere har jo heller ikke opplevd dette klassiske SØ fisket så dermed får ikke SØ det fokus og vern som SØ burde ha. Det er jo bare laks for alle penga og elveeierlagene og bøndene oppetter dalene bryr seg ikke det grann om å legge forholdene til rette for at SØ og kan ha gyteplasser.

Jeg skylder sjø og spesielt elvefisket etter SØ enormt mye når det kommer til min egen utvikling som lidenskapelig fluefisker og hadde det ikke vært for spesielt 80 tallets gode SØ kvelder og netter så hadde jeg neppe hatt den lidenskapelig interessen for anadrom laksefisk som jeg har i dag, og som vil fortsette å følge meg gjennom hele livet. Den gang var det nesten utenkelig at laks skulle komme tilbake slik som har skjedd i dag. Når gamlekara fortalte om laksefisket som eksisterte på 40-50 og et lite stykke uti 60 tallet så var det uvirkelig å høre på. Ære være laksen og at den igjen har etablert seg men vi skal og må ikke glemme SØ. Det var tross alt den som holdt liv i elvefisketradisjonene på agder på 70 og 80 tallet.

Litt OT kanskje men regner med at trådstarter alikevel har fått et innblikk i hva som kan fungere når man elvefisker etter SØ.

Salaren

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg skylder sjø og spesielt elvefisket etter SØ enormt mye når det kommer til min egen utvikling som lidenskapelig fluefisker og hadde det ikke vært for spesielt 80 tallets gode SØ kvelder og netter så hadde jeg neppe hatt den lidenskapelig interessen for anadrom laksefisk som jeg har i dag, og som vil fortsette å følge meg gjennom hele livet. Den gang var det nesten utenkelig at laks skulle komme tilbake slik som har skjedd i dag. Ære være laksen og at den igjen har etablert seg men vi skal og må ikke glemme SØ. Det var tross alt den som holdt liv i elvefisketradisjonene på agder på 70 og 80 tallet.

Litt OT kanskje men regner med at trådstarter alikevel har fått et innblikk i hva som kan fungere når man elvefisker etter SØ.

Salaren

Bare som en liten tilføyelse til Salarens flotte innlegg her. Når gyteelvene ble regnfulle utover august og september, fikk en da gjerne det en ønsket av ørret på dagtid. En trengte altså ikke nødvendigvis å tilbringe natten våt ute i høstmørket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bare som en liten tilføyelse til Salarens flotte innlegg her. Når gyteelvene ble regnfulle utover august og september, fikk en da gjerne det en ønsket av ørret på dagtid. En trengte altså ikke nødvendigvis å tilbringe natten våt ute i høstmørket.

Joda, kanskje jeg er er vel fokusert på kveld og nattfisket men det skyldes nok at det er denne type fiske som for meg og mange andre er det mest fascinerende og som jeg derfor best like å beskrive. Men jeg bekrefter at vi og fisket SØ på laksevis på dag når elvene gikk litt større etter regnværsperioder. Har mer en en gang erfart at når forholdene er lettere humusfarget elv med løv fra trærne i elvevannet og kalenderen viser slutten av August til midten av September så var hakeauren som regel på plass og det var under slike forhold den gjerne tok bra og store kunne de og være. Typisk redskap var da 10-11 fots enhånds med åtter eller nier sinktip agnet med en Muddler. Giftige greier det der også i dag på smålaksene.

Men ingenting slår hugget fra en voksen SØ på reset i mørke. Det føles som et elektrisk støt i kroppen, bare mere behagelig :biggrin:

Skål for Sjøauren

Salaren

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg