Hopp til innhold
M.K

Ørret vann i Kristiansand (samletråd)

Recommended Posts

Tritt og ofte kommer det spørsmål om fiskevann i Kristiansand. Tenkte vi kunne lage en liten samletråd her, hvor folk deler litt erfaringer osv.

I kristiansand kan man kjøpe felleskortet til 200 kroner, som omfatter 35 vann som ligger rundt kristiansand. Dette kan du kjøpe på Grønberg Sport.

Her er en oversikt over vannene som er inkludert på felleskortet:

zlcax1.jpg

Her er det bare å pøse på med erfaring og tips. Jeg kan begynne, men gjør det i egen post for å gjøre det mer ryddig.

-MK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Buvann: Et fint, relativt stort vann som ligger i vågsbygd. Veldig populært til bading om sommeren, men dette er for det meste nordsiden av vannet, så rundt resten av vannet er det relativt rolig. Mye tett skog, men noen fine odder som går ut fra land, som er meget fine å fiske fra. Fisket her endel i oppveksten, og i som så mange vann i kristiansand er det ganske overbefolka, men man finner en og annen fin fisk i mengden. Mange flotte fisketurer hit!

Fluer jeg ville annbefalt her er:

maurimitasjoner (stokkmaur/elitemaur),

mygg (Black gnat, palmermygg, black midge)

Har også fått endel på billeimitasjoner (Foam Beatle/sort bille) og allroud fluene adams og coachman.

Her er noen av fiskeplassene jeg pleier å bruke markert med rød pil:

29bhtsp.jpg

Andre vann som ofte blir nevnt som "Go' vann" er 3 Stampe og homevann, men dette kan kanskje noen med mer erfaring svare på.

-MK

Endret av M.K

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tok meg en kveldstur til Grunnevann ikveld, etter at jeg leste VGs fiskeguide fra 2009 som sa at vannet hadde en snittstørrelse på rundt en halvkilo. Jeg tar nå alt VG sier med en klype salt, men det var verdt et forsøk. De anbefalt også de nærliggende vannene Stormyrvatn og Bergvatn.

Grunnevann: Lite skogtjern som ligger i bymarka. Som navnet sier er det meget grundt, men ser alikevel ut som et fint fiskevann. Jeg parkerte bilen langs dalaneveien på vei mot strai, tvers over fra industriområdet. Her er det en grusvei som krysser toglinja, og god plass til å parkere bilen. Herfra følger du følger du bare grusveien, skiltet med "bymarka tursti" (eller noe i den duren). Denne følger du bare hele veien inn til du når vannene. Det er en latterlig oppoverbakke, så pakk lett. Når du når toppen av bakken vil du få Bjortjønn på venstre side og stormyrvatn på høyre. Fortsett forbi disse noen hundre meter, og da vil du finne Grunnevann.

xat9iw.jpg

1089u7q.jpg

Et godt tips her er å ha med vadere, eller høye støvler, da kan du vade ut til "Øya" som er midt i vannet, da har du kastemuliget på nesten hele vannet, uhindret av trær, busker og alt annet flua elske å sette seg fast i.

Det ble ingen fisk på meg idag i grunnevann, men det var ikke idelle forhold og vannet lå helt dødt, ikke et vak å se. Når mørket falt på startet jeg hjemturen. Da jeg passerte storemyrvannet tok jeg noen kast på det. Her er det faktisk bygget en brygge man kan stå på å fiske, noe som sikkert er idelt for nybegynnere, med godt plass til baksleng, ettersom du står på demninga. Her fikk jeg noen ørret på 100 - 300 gram, noe som er veldig representativt for dette vannet.

24ya3yh.jpg

Fikk også testa ut den nye Scierra HM4 stanga, som fungerte meget godt i forhold til hva jeg betalte for den.

Det har vært lite aktivitet på tråden, men jeg fortsetter nå å legge ut info, regner med at det sikkert blir noen som vil få bruk for det.

-MK

Endret av M.K

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forsatt noen som leser på denne tråden ? Lurte på om noen hadde noen greie vann man kan fiske i rundt om i kristiansand som det er litt fisk i. Noksså grønn på fluefisking så hadde vært fint med noen tips.

På forhånd takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Var innom Grønberg sport i går å kjøpte meg fiskekort, så tok jeg turen til baneheia. Prøvde meg i 3. stampe... var ikke så mye vak... litt vanskelige vindforhold var det også. Flyttet meg etterhvert ned til 2.stampe, der var det det en del vak... men ingen ville bite på. Vurderer å forsøke meg i storemyrvann i dag.. som det blit nevnt tidligere i tråden her, så er det flere vann her oppe.. men skal visstnok være bra iflg. Grønberg. Også Buvann og Terjevann er vann de anbefalte.

Rypestøl : jeg er temmelig nybegynner når det gjelder fluefiske selv, har stort sett bare fisket med flue i sjøen. Så når det gjelder tørrfluefiske så er jeg helt grønn, når det kommer til valg av fluer osv, så sliter jeg.. skjønner at dette er litt mer omfattende enn for de som fisker etter Sø i sjøen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som nyfrelst fluefisker og fersk innen ørretfiske her på sørlandet bumper jeg denne tråden og legger inn egne erfaringer:

Homevann

Greir å komme seg til om en har bil (kjør til Høietun og følg Mestadveien helt inn til vannet). Her ligger det også 2 robåter man kan låne for å komme seg rundt på vannet. Vanskelig terreng rundt vannet gjør at det er vanskelig å komme til de få gode fiskeplassene fra land og det er få av de,men med båt er vannet en fryd å fiske på. Et topp fiskevann med alt fra småfisk til kilosørret. Usikker på om det er andre arter i det som røye o.l. bare fått ørret selv men ikke vært der så ofte.

For de som ikke har bil er det en din trimtur å komme seg til vannet. Ta 30/32 bussen fra byen og hopp av ved Hommeren. Følg kuliaveien innover ca 3km (her er også aurebekkvann som jeg har til gode å prøve) og ta så til høyre inn en skogsvei. Man kommer til en bom og en skytebane. Følg veien videre ca 2 km og man kommer frem til ei hytte hvor en episode fra Der ingen skulle tru at nokon kunne bu, men da er man på sørsiden. For å komme til nordsiden og båtene  ved fots ta 32 bussen til Høietun og følg samme vei som med bil. 

Grunnevann

Dette vannet er nevnt og har en fin plass å fiske med flue fra på nordsiden (følg stien som går til høyre for vannet når man kommer gående fra glitre og ta til venstre når den deler seg borte ved storemyrvann). Det ideelle her er bellyboat eller vadere men man kan fint fiske fra land. Virker som om vannet har mye næring da fisken vaker lite, men er også relativt lite fisk i vannet. Fått 8-900g ørret der men har observert noen kjemper vake midt ute på vannet. 

Kyrtjønn

Dette vannet ligger et stykke forbi øvre jegersbergvann og ble anbefalt som et vann med større ørret i. Bare hatt en tur der og fikk ingenting, men et saftig hugg på sluk. Begrenset med plasser å fiske fra land for nybegynnere som meg som trenger litt rom bak for å kaste greit med flue, og noe vanskelig terreng inn mot vannkanten og høye bergskrenter gjør det ikke ideelt.

Øvre jegersbergvann

Dette er dessverre ekstremt overbefolket med både tusenbrødre og ørret og det er derfor mye, men liten fisk å få. Jeg fisket der for et par dager siden og dro opp 15 tusenbrødre og 8 ørret (største på 350g) på et par timer på flue, sluk og mark. Er et vann jeg vil anbefale for nybegynnere innen flue som vil oppleve det å få sin første fisk på flue. Fine plasser å stå og kaste fra også,både demningen  og den holmen som stikker langt ut i vannet er fine kastesteder.

Stampene

Lett tilgjengelig fra sentrum, fine steder å fiske fra men mye folk rundt grunnet fint turterreng. Personlig liker jeg fiske pga natur og stillhet så ikke helt min greie. Som nevnt noe stor fisk i 3. Stampe og noe mer fisk å få i 2. Stampe virker det som.

Grotjønn

Ikke testet ut enda men ligger også lett tilgjengelig (ta 19 bussen dra sentrum, gå av på siste holdeplass og gå i 5min). Her er det gjedde for de som er interessert i det.

Grimsvann

Her er det ørret og abbor å få. Mye smått men er noen litt større fisk å få har jeg hørt. Lett tilgjengelig,greie fiskeplasser fra land.

Registrerer at det er vanskelig å finne oppdaterte diskusjoner rundt ørretvann i Kristiansandsområdet og kunne tenkt meg litt mer aktivitet og oppdateringer om hvilke vann som inneholder hva og hvilken mengde og størrelser. Grønberg besitter mye kunnskap han villig deler men tenker at flere hoder burde kunne prate sammen og holde informasjon og kunnskap ved like.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Registrer deg eller logg inn for å kommentere

Du må være innlogget for å legge igjen en kommentar

Lag en konto

Registrer deg og få full tilgang til forumet!

Register a new account

Logg inn

Har du allerede konto? Logg inn her.

Logg inn nå