Hopp til innhold
SindreR

Erfaringer med G. Loomis NRX? 10' #7?

Recommended Posts

Hei.

Trenger litt hjelp. Er det noen som har erfaring fra den nye NRX stanga til Loomis?

Hadde tenkt kjøpe meg den idag, men den virker noe stor, tung og stiv iforhold til noen av disse andre #7 erenen.

kritikken på stengene er jo knallgode, men de som selger de kommer med blanda tilbakemeldinger.

Noen av dere som har erfaring fra disse stengene? Kan det stemme at NRXen vil bli tung og slitsom og kaste med over tid? At orvis helios vil være et bedre alternativ?

Setter pris på noen tilbakemeldinger dersom noen har rukket og erfare noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ja tenker ikke nødvendigvis på vekt, men følelsen i hånda.

Den virker mer "hakkete" og noe tung å kaste med.

Følelsen du får med Orvis heliosen kan beskrives mer slik at den føles nesten som en klasse eller to lavere enn NRXen.

Men det er her jeg ønsker råd. Har jo i utgangspunktet veldig lyst på NRX en.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg hadde tenkt meg grundig om før jeg ville kjøpt en stang til 7-8000 som føles "tung og hakkete"....

Hva menes forresten med hakkete? ujevn aksjon?

Endret av Puma

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja tenker ikke nødvendigvis på vekt, men følelsen i hånda.

Den virker mer "hakkete" og noe tung å kaste med.

Følelsen du får med Orvis heliosen kan beskrives mer slik at den føles nesten som en klasse eller to lavere enn NRXen.

Men det er her jeg ønsker råd. Har jo i utgangspunktet veldig lyst på NRX en.

Har selv et par Helios stenger og er happy for det. Du vil ikke gjøre et bom kjøp. MEN det er mye viktigere å kjøpe en stang som du kaster bra med og er satt opp med riktig snøre (klump) for deg. Har ikke testet NRX men er ganske sikker den vil føles mindre "hakkite" med et snøre som passer din kastestil og ferdigheter.

Hva skal du fiske etter? Og i hvilke forhold? elv, laks, søørret, HA etc?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Poenget med NRXen er at den er myk i midtpartiet og har en ganske stiv tupp. Gjør at det krever at du endrer kastestilen noe fra ihvertfall det jeg er vant til.

Ellers synes jeg stanga er veldig god å kaste med, men litt vansklig å få tak i teknikken på den.

stanga skal brukes til å kose seg i smålakseelver og sjøørretfiske i sjøen hovedsaklig.

Var og testet begge stengene igjen idag og synes kanskje en Helios mid-flex passer meg bedre. Når jeg prøver en tip-flex synes jeg NRX faktisk er bedre.

uavhengig av dette er jo begge stengene knallgode. Gjenstår bare valg av stang nå :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis garanti er viktig så er Orvis det åpenbare valget. Loomis i Norge leveres, etter det jeg forstår kun med vanlig kjøpslovsgaranti. Hjelper ikke om du kjøper fra USA heller...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når du kjøper i USA kommer momsen i tillegg da? Ser jo at stengene og spesielt G.loomis stengene er veldig mye billigere i USA.

Har du noen gode adresser der borte det er mulig å vurdere?

Er jo faktisk et alternativ å kjøpe stenger over sjøen og nesten få begge for samme prisen som en av de i Norge ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når du kjøper i USA kommer momsen i tillegg da? Ser jo at stengene og spesielt G.loomis stengene er veldig mye billigere i USA.

Har du noen gode adresser der borte det er mulig å vurdere?

Er jo faktisk et alternativ å kjøpe stenger over sjøen og nesten få begge for samme prisen som en av de i Norge ;)

Er jo bare et par tusen å spare da... Kanskje litt mer siden de fleste i statene selger med valgfri line. Momsen er posten så

elskverdig å legge på for deg. Denne sjappa her er litt for lett å gå seg vill i - å bruke masse penger. Men er vel en av de bedre nettbutikkene i verden både når det gjelder pris og service. http://www.stillwate...shop.com/estore

Så går det jo ann å spørre om pris i norge også, opp mot feks. dette. Er alltid litt kjekkere å handle lokalt.

Men hvorfor noen vil kjøpe verdens styggese stang, som i tillegg kjennes tung og stiv ut er litt rart å fatte.

Hver sin last :biggrin:

Endret av Polkapung

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Akkurat når det gjelder Loomis så er det hele litt "tricky". Iflg en som nylig forsøkte å bestille fra USA så fikk han beskjed om at garantien som amerikanerne får IKKE gjelder for kunder i de områdene hvor det finnes en lokal distributør. Og ELBE vil neppe ha noe å gjøre med stenger som er kjøpt i USA. Hvis man legger de to sammen så ser det ut som om du ender opp med en stang uten garanti hvis du kjøper Loomis fra utlandet. Og i Norge får du som sagt samme garanti som du vil få på en Ron Thomson stang til 600 kroner.

Hva med Hardy Zenith?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

er alltid greit å kjøpe stenger her hjemme egentlig.

Får vel prøve stengene ett par ganger til før jeg bestemmer meg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg