Hopp til innhold
Tellis

Nordic Open 2011: 1.-2. oktober

Recommended Posts

Det er morsomt å se hvordan helt forskjellige måter å gjennomføre en konkurransesituasjon på fungerer glimrende for forskjellige personer. Tom Andrè fortalte at han var så konsentrert under finalekastingen i Trout precision at han følte det som om han var i en boble der han ikke registrerte noen ting utenfor. Som vi ser på klippet her så er Jarle derimot i sitt ess når han shower litt med både dommere og publikum underveis. Bege to kastet fantastiske presisjoneomganger, og jeg tror resultatene var solide nye personlige rekorder på begge to! :thumbup:

Jarle har derimot fått et annet problem etter helgens stevne i Gøteborg, han skal slite godt for å bli kvitt sitt nye kallenavn Pusekatten, eller Pus blant venner! :lol:

Jag skulle iaf inte våga kalla honom det. Vet inte hur många gånger jag fick stryk av honom i helgen :D Han klämde till mig så jag hade ont i revbenen i två dagar också :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Nå er det trening til neste års Spey'O rama som gjelder...

Tommy

Tommy, du kan ikke gjemme deg bort og bare trene mot Spey'O rama!

I de to nordiske stevnene der du deltok i år, så har du prestert det som muligens må være tidenes råeste resultatrekke for alle øvelsene du har vært med i: 1, 1, 1, 1, 1, 2, 2, 2, 4. :thumbup:

Jeg må få meg litt av det du legger på brødskiva til frokost!

Men Tommy, hysj! Send det på PM så ingen av de andre ulvene her inne får greie på det! :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, jeg er fornøyd... Må prioritere hvilke konkuranser jeg kan være med på. Forberedelser og trening tar tid. Familen går alltid først...hadde vært jævlig gøy å satset skikkelig et år, men det krever mer penger og tid

Endret av Tommy...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lasse Karlsson har lagt ut flere klipp fra Nordic Open:

På klipp nr 59 er det Lasse K som kaster (Tor G står bak, men vi får ikke sett han kaste), på klipp 60 ser vi Stefan S med Tellis K i bakgrunnen, på det litt mørkere klipp 61 klarte jeg ikke å kjenne igjen kasterne.

Vi fra Norge er litt sløve med å ta videosnutter, her burde vi skjerpe oss litt! :msn-wink:

Edit: Klikker dere på "Lasse Karlsson" i videovinduet, så kommer dere til siden med de andre klippene også.

Hej Tom

Kasteren på det mørke klip er Leif Christensen fra Danmark :)

Mvh

Lasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jag kastade 37,2meter i #5 i kvalet i svag medvind. Bästa på träning är 40meter +

I seatrout kastade jag 42,6m i finalen i svag medvind och har kastat 49,8meter som bäst på träning.

imponerende lengder... :) i konkuranse seatrout, blir det brukt klumper på 27gr eller hel line?

i seatrout konkuranse, e det kun speykasting eller overhandskast...?

mvh kurt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

imponerende lengder... :) i konkuranse seatrout, blir det brukt klumper på 27gr eller hel line?

mvh kurt

I Seatrout øvelsen brukes det en flytende klump som må veie under 27 gram. Jeg vil tro de fleste deltagerne bruker klumper med lengde fra 15 til 19 meter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I Seatrout øvelsen brukes det en flytende klump som må veie under 27 gram. Jeg vil tro de fleste deltagerne bruker klumper med lengde fra 15 til 19 meter.

okei... :) takker for svar...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

mvh kurt

Som sagt, det är klump och klumpen får väga 27 gram. Jag kör med 18-19meter. Skjutlinan får inte vara tunnare än 0.36mm. Och det är överhandskastning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som sagt, det är klump och klumpen får väga 27 gram. Jag kör med 18-19meter. Skjutlinan får inte vara tunnare än 0.36mm. Och det är överhandskastning.

takker for svar...

dette må testes ut hvor langt man kaster, skal lage mæ en klump på 18-19m eller 27gr for å teste...

hvor langt speycaster du med dette utstyret?

kurt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

takker for svar...

dette må testes ut hvor langt man kaster, skal lage mæ en klump på 18-19m eller 27gr for å teste...

hvor langt speycaster du med dette utstyret?

kurt....

Testa och se. Det är riktigt kul.

Speyar gör jag alldeles för kort. På tok för lite träning. Testade och underhandskasta med det och det gick långt. I medvind var 40 meter inga problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

e det noen klumper som e bedre en andre til speycasting??

kurt....

Generelt så velger de fleste en klumpprofil med tyngden i bakkant for speykasting. Fram til 2010 da lengdedelen av Guideline Cup enhånds bestod av både overhodekast og kast med hinder bak (bryggeswitch), så var det mange som laget klump av SA Classic Spey #6. Min Sa Classic klump på rett under 27 gram var da på rundt 16,5 meter. Dette blir nok altfor langt om du skal kaste utvadet i vann slik det gjøres i den nye øvelsen Seatrout Spey som ble kastet i Gøteborg. Jeg vil tro at de fleste her brukte en klump som var noen meter kortere.

Det er mulig 40 meter ikke er noe problem for Sasse :msn-wink: , men om vi ser på de norske resultatlistene så var det tydeligvis en voksen lengde for de norske kastere. Det ble sjelden kastet over 40 meter, og den norske rekorden som deles av Tommy Aarkvisla og Martin Nøkleberg er på 42 meter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hi... Jeg brukte en classic spey 5/6 på ca 16 meter(25g) i Gøteborg. Fikk låne Knut Ekelunds zpey tournament og sammen var det en rå kombinasjon... Ellers er det viktig å skille mellom switch og vinklet spey

Endret av Tommy...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hi... Jeg brukte en classic spey 5/6 på ca 16 meter(25g) i Gøteborg. Fikk låne Knut Ekelunds zpey tournament og sammen var det en rå kombinasjon... Ellers er det viktig å skille mellom switch og vinklet spey

Æsj, må du avsløre at jeg bare prater tull da! :lol:

Ok da, Tommy vant i Gøteborg med en så lang klump, men jeg har hørt fra flere av de andre deltagerne at de synes så lange klumper var vanskelige å beherske i denne øvelsen! :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stemmer nok det du sier Tom. Tror mange vil like den "gamle" SA klumpen på 14,3 meter. Tror den het ssd et eller annet i 8/9 var den ca 27 gram. Tom... Godt nyttår forresten:-D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stemmer nok det du sier Tom. Tror mange vil like den "gamle" SA klumpen på 14,3 meter. Tror den het ssd et eller annet i 8/9 var den ca 27 gram. Tom... Godt nyttår forresten:-D

Godt nyttår til deg også! 8)

Jeg likte den ganle SSD-klumpen veldig godt, dessverre kappet jeg den ned til 10 meter en dag jeg trengte en kort klump i Ørstaelva. :P I fØlge Stein GrØnberg er ikke den nye SSD'en like godt egnet som den gamle, så man bØr kanskje forsikre seg om at det er den gamle varianten man får.

Edit: skriveleif

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Generelt så velger de fleste en klumpprofil med tyngden i bakkant for speykasting. Fram til 2010 da lengdedelen av Guideline Cup enhånds bestod av både overhodekast og kast med hinder bak (bryggeswitch), så var det mange som laget klump av SA Classic Spey #6. Min Sa Classic klump på rett under 27 gram var da på rundt 16,5 meter. Dette blir nok altfor langt om du skal kaste utvadet i vann slik det gjøres i den nye øvelsen Seatrout Spey som ble kastet i Gøteborg. Jeg vil tro at de fleste her brukte en klump som var noen meter kortere.

Det er mulig 40 meter ikke er noe problem for Sasse :msn-wink: , men om vi ser på de norske resultatlistene så var det tydeligvis en voksen lengde for de norske kastere. Det ble sjelden kastet over 40 meter, og den norske rekorden som deles av Tommy Aarkvisla og Martin Nøkleberg er på 42 meter.

http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=28419&pageId=173

e det et sånt snøre som du brukte, og klippet av på 27g?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

heisann...

kan noen gi mæ noen linker til snører som blir brukt... og hvilken skyteline som funker fint til en seatrout konkuranse...

det hadde vært fint... :) ble litt mye masing no... ;) menmen.... :)

kurt.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ser ut til å være den samme som jeg har.

takker... :)

no skal æ skaffe mæ line og ta å tilpasse den en 10'#8 stang... hvilken skyteline bruker du?

kurt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

no skal æ skaffe mæ line og ta å tilpasse den en 10'#8 stang... hvilken skyteline bruker du?

kurt...

Jeg har bare konkurrert i Seatrout Distance (overhodekast) i år, der bruker jeg mono 0,45 mm skyteline. Jeg har ikke sett noen grunn til å bruke holdeline og skyteline slik noen gjør etter inspirasjon fra castingen.

Du kan jo høre hva Tommy brukte som skyteline i Seatrout Spey i Nordisk i Gøteborg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du missade vad jag skrev, underhandskast ;)

Jag speyar betydligt kortare.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

kurt...

Knut og jeg bruker Varivas 30 lb :) Fungerer bra.

Anita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg