Hopp til innhold
Øystein Johansen

Søgne- og Songdalselva

Recommended Posts

Hei dere.

Jeg har gjort litt research av Søgne- og Songdalselva den siste tiden, men slik jeg ser det nå så er de aller fleste fiskeplassene som er lovlige så å si helt igjengrodd. Så klart finnes det plasser i elven hvor fiske ville vert helt perfekt, men de er ikke merket opp for fiske dessverre (Kanskje man kan få til en avtale med bonden som eier jorde å kanskje få lov å fiske der)

Det virker litt som at viljen til å ta vare på elven ikke eksistere her i kommunen. Så jeg gjorde noen søk på Internett og fant litt som kanskje lover bra for fremtiden.

Link 1

Link 2

Det er litt av det jeg har funnet, å såvidt jeg kan forstå så betyr det at det jobbet med bevilgninger til bedring av bredden langs elven. Håper jeg tolker det riktig?

Kom med innspill!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei,

Dette er ei ufremkommelig elv, spesiellt om en kommer og ikke er kjent. Jeg har etter noen turer funnet meg noen plasser langs elva, men det er ikke lett å få oversikt. Tviler det blir noe rydding av noe størrelse her, det er en enorm jobb...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har fisket mye i den elva og dessverre er det blitt helt ugjennomtrengelig. Kantsoner er viktig og rent biotopisk er det helt perfekt for fisken!

Elva er produktiv og burde vært mer tilrettelagt. Å lage plass for baksleng og andre kast er det ikke store jobben som skal til faktisk, men det er ikke alltid grunneierne er like med på notene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Liker elva godt som den er jeg. Greit, det er noen steder hvor det kanskje er litt vel mye trær, men jeg har ikke opplevd det som noe stort problem. Vannkast og tid er stikkordene. Man må bruke tid på å gjøre seg kjent i elva, og det er mange plasser hvor det går helt fint å kaste og disse plassene er åpne for fiske.

Jeg husker den første turen min dit. Jeg ga nesten opp med en gang, kom meg jo ikke ned til elvabiggrin.gif, men etterhvert fant jeg mange plasser.

Grunneierne kunne godt ha merket opp noen stier, ryddet i elva og frisért skogen enkelte plasser, men de må ikke ta for mye. Som Kenenth sier så er trærne og buskene viktige for fisken. De gir skjul, skygge, mat til insekter som blir mat for yngelen osv. Det hele er jo et økosystem.

Ta en titt under broene som går over elva. Disse partiene kunne godt ha trengt en grundig opprydding. Her ligger hele bygdas søppel samla.

Vårflommen som var har også dratt med seg mye skrot på elva. Mange steder ligger det halve trær midt ute i elva...

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For fisken og livet i elva er tilstanden egentlig veldig bra, og for fiskere som mestrer underhåndskast er det også mange plasser som går fint å fiske.

Uansett så mener jeg at en slik flott elv allikevel burde bygges litt opp. Det er så utrolig mange skjulesteder og trær langs bredden at elva vil ikke tape noe på litt åpning....Se bare på elvene på jæren fks, de er produktive. Klart de lider av en del gjenngroing, men det er hovedsaklig avrenning fra landbruket, og klart kantvegetasjonen bufrer ,mot solinnstråling og påfølgende eutrofiering.

Søgneelva er en underdog og elva er såpass krevende at litt flere folk som kunne fårr glede av den ikke ville påvirket de som allerede fisker der. Jeg tenker rett og slett på ungdommer som ikke oppdager hva de har for en perle. Tror det er lurt å tenke på annet enn sitt eget fiske. Noen skal forvalte elva også i framtiden.

Pewrsonlig er jeg for å åpne flere strekk, simpelthen fordi fiskegleden blir større. Det er mange fantastiske fiskeplasser som er helt umulige å fiske. Jeg har jo fiska i elva siden 1994 og sett hva som har skjedd....

I slike elver er det ingen grunn til å frykte invasjon av folk, den er krevende uansett, men selv jeg blir litt lei av å forholde meg til alt krattet :lol:

Jeg snakker egentlig bare om noen få meter her og der of elva blir den aller kuleste flueelva vest for Mandal....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er helt enig med sistemann om at litt åpning av veggen noen flere plasser da ikke kan skade dyrelivet veldig mye.

Men jeg mener også at det er flere plasser i elva det skulle vert lovlig med fiske. Jeg skjønner godt at bøndene ikke vil at folk skal vasse inn på gjordene deres eller gå inn å plage hestene. Men la oss si at hestene ikke er der, hva er da så farlig med å gå ned til vannkanten å fiske litt?

Jeg bor rett ved elva å kan se den ifra soveromsvinduet mitt, og jeg skulle ønske at den var mere tilgjengelig for folk flest!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Elva er lang og med flere plasser så blir det totalt mindre press på de plassene som er tilgjengelige nå, tror nok grunneierne etterhvert åpner mer opp. Sånn som elva er nå så er det nesten umulig for "vanlige" fiskere å fiske i elva....Men i og med at naturtypen langs elva er spesielt verneverdig pga artsmangfold, tresorter osv så er alle inngrep viktig å tenke nøye gjennom.

En siste detalj vi ikke må glemme er at hovedårsaken til gjenngroing langs elva er manglende interesse....Elva er på en måte litt glemt og forsvinner bare i alt bladverket. Tidligere skjøttet man kulturlandskapet mer aktivt på godt og vondt. Nå skjøttes det så lite at det på tross av et -tilnærmet-naturlig naturtilstandscomeback ikke helt går hånd i hånd med bruksinteressene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan finner man ut hvor det er lovlig og hvor det er ulovlig å fiske i denne elva? Hvordan er dybden? Er det plasser hvor man kan vade i elven, så er vel ikke dette med trær langs bredden noe problem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisket Søgneelva med en myk 6'er stang (for vannkast) i dag.

Morsomt, (og ikke Mandalselva Sone 3 kø et eneste sted....)

Mye SØ selv om vannet var en del farget.

Men neste år, fiskestang OG motorsag! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Holder med lita tursag men far varsomt fram!

Holder bevist mine fiskeplasser åpne,til glede for andre også håper jeg.

Oppfordrer herved til sivil ulydighet i lmf området...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg elsker søgneelva som den er, fantastisk at det er plasser som er ufremkommelige hvor fisk kan vile uten å bli fisket på til en hver tid. Noen steder er det flott for de som er svakere når det kommer til kasting, men for fiskere som mestrer vannkast så er det mange flotte plasser. Har alltid med en liten sammenleggbar sag på innerlommen som brukes for å komme ned til elven hvis det er helt ufremkommelig, gjør aldri noe rundt elva, skal ikke ødelegge for fisken, da må jeg bare bli bedre til å kaste enkelt å greit :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg elsker søgneelva som den er, fantastisk at det er plasser som er ufremkommelige hvor fisk kan vile uten å bli fisket på til en hver tid. Noen steder er det flott for de som er svakere når det kommer til kasting, men for fiskere som mestrer vannkast så er det mange flotte plasser. Har alltid med en liten sammenleggbar sag på innerlommen som brukes for å komme ned til elven hvis det er helt ufremkommelig, gjør aldri noe rundt elva, skal ikke ødelegge for fisken, da må jeg bare bli bedre til å kaste enkelt å greit :)

Med andre ord en del av utfordringen. Enig med deg der, man må kunne tåle at naturen har gjort det slik. Og noe som mange glemmer her er nettopp det vern som frodig kantvegetasjon gir for ungfisk og reproduksjon. Dessuten skaper det skygge og svalende effekt sommerstid når elva ofte går liten. Slike elver er de reneste oaser sett i betraktning at de ofte renner i områder med sterkt menneskeskapt infrastruktur. Da er frodig og tett kantvegetasjon god og ha som et naturlig skjold.

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Umm... og for noen av oss er det en forskjell på å være svær i kjeften :P etter en morsom men frustrerende fisketur, og å omsette ord til handling.

Mvh

Bluebird (opptatt av å ikke ødelegge en eneste cm. natur når han er ute)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg