Hopp til innhold
flaks

Jada... flott ikke sant... NY Salmar-rømning!

Recommended Posts

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1644810.ece

:mad2:

Det finnes omtrent 300 000 000 oppdrettfisk i mær til en hver tid. Bortfall av produksjonen er mellom 20-25% (60 000 000 - 75 000 000 fisk) og 7% av dette er rømming. Som gir mellom 4 000 000 og 5 000 000 fisk som skal rømme hvert år. Tall fra næringen selv.

Offisielt sier de at det rømmer ca 200 000 fisk hvert år... :mad2::mad2: :mad2:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Dette nå etter storrømningen.... I oppdrettsmekkaet Hitra/frøya er også dette notert og det er sikkert greit at leserne av Hitra Frøya får vite hva ikke-oppdrettere mener.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvem $%$%%&&& i regjeringen, forvaltningen, besluttende myndighet er det som ligger i lomma til oppdretterne? Jeg mente selvfølgelig lommeboka. Her er det korrupsjon, skal jeg bestemt vedde på. For det skjer jo ikke en drit. Ikke hører vi mer om noen rettssak etter anmeldelser, ikke om straff som er mer enn portopenger, ikke om restriksjoner, fratatt løyve (ref. skjenkebevillinger)...

Bare f.eks. VG (som graver i helsevesenet om dagen) kunne gravd litt i mærdevirksomheten også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvem $%$%%&&& i regjeringen, forvaltningen, besluttende myndighet er det som ligger i lomma til oppdretterne? Jeg mente selvfølgelig lommeboka. Her er det korrupsjon, skal jeg bestemt vedde på. For det skjer jo ikke en drit. Ikke hører vi mer om noen rettssak etter anmeldelser, ikke om straff som er mer enn portopenger, ikke om restriksjoner, fratatt løyve (ref. skjenkebevillinger)...

Bare f.eks. VG (som graver i helsevesenet om dagen) kunne gravd litt i mærdevirksomheten også.

Faen, du har så rett her Anne. Problemet med VG (og alle andre større mediehus) er at det ikke finnes en kjeft der som mener temaet forvaltning av villfisk vs oppdrett av fjøsfisk utgjør noen interessant storyline. Det finnes ingen journalister som har tyngde nok å fronte saken, grave i den tematisk, der man vet det foregår grums. Korrupsjon opp i det hele (rent journalistisk) er som å forsøke å fange de norske oljepiratenes framferd i områder desidert uegnet for slik virksomhet. Altså, her kommer selve nøkkelen inn, hva er egnet og hva er det ikke. Så langt veier avkastning på investert kapital majoriteten av totalvekta. Slik et det også i oppdrettsnæringa. Har ennå til gode å se noen i næringa imøtegå denne påstanden. Det er ingen som hevder blant oppdretterne at de driver bærekraftig, utvikler næringen til næringene beste og/ eller tilstreber aktivitet til beste for sine omgivelser - så langt det er mulig. De vet at den dagen det skjer kan de avsløres som løgnere og tjuvradder. Det er alltid hevdet at næringa opprettholder distriktsarbeidsplasser, avlegger samfunnsmessige goder gjennom innbetaling til offentlige myndigheter og et framtidsperspektiv som tilsier vekst, vekst, vekst... Jeg innbiller meg at selv næringa vet at det går en grense, men at det handler om å tøye strikken så langt det lar seg gjøre/ det er bedre å be om tilgivelsevenn tillatelse (ut fra lønnsomhetspersperspektiver).

Det hender noen ganger at det hjelper å skrike høyt " jeg tror ikke det er noen journalister som tør..."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi VET at det går x kilo ( eksempelivis krillkørjaa til R) småfisk for å fore opp en kilo oppdrettslaks, vi VET at dette går utover mattilgang til annen fisk (ikke bare laks), vi VET at ved åpne mærer havner avfallet rett i havet (les at bare i Hardangerfjorden tilsvarer dette dritten til 1 MILLION mennesker), vi VET at oppdrettsnæringen er årsaken til diverse sykdommer, parasitter, vi VET at de bruker kreftfremkallende stoffer i foret til o.laksen(sitat tidligere avisartikkel så ble det ikke anbefalt at gravide kvinner ikke spiste o.laks oftere en en gang i uken), vi VET at det i o.næringen rømmes/slippes X hundre tusen fisk pr år, konsekvens? ( triller bonden ut ei trillebår med kumøkk på jordet så er instansene på plass med en gang), vi VET at den ene etter den andre elven blir stengt pga sykdommer forårsaket av o.næring langs hele kysten (fint for distriktene), vi VET at politikerne vasker sine hender i denne saken fordi (les: arbeider i et tempo som gjør at næringen kan stort sett fortsette sin drift uanstrengt, vi VET? at eiere av ihvertfall et av selskapene har så store ressurser og er i en sånn økonomisk posisjon med så stor innflytelse, at han kan knipse politikere vekk fra sin taburett( og den vil de jo ikke miste?), vi VET at fiskeriministere sitter med eierinterresser i o.næring INHABILITET?.......

OG VI STEMMER PÅ DISSE POLITIKERNE.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bra gubbe!

Men JEG stemmer ikke på disse politikerne... Ikke vet jeg om det er bedre å stemme på noen av de andre når det gjelder lakseoppdrettsdritten, men alt må da jammen være bedre enn den inhabile fiskeriministeren vi har nå. Og #$$##$%%&& skal de sitte enda to år, i alle fall.

Jeg er av den oppfatning at alt lar seg påvirke bare man bruker nok ressurser. Å endre oppdrettsnæringen krever helvetes med ressurser, makt og påvirkningsevne – dvs. penger og posisjon – og det er folk som er ihuga forbanna på hvordan lakseoppdrettsnæringen drives, forurensing etc, som har disse resursene.

Hvorfor klarer vi ikke å samle troppene – makta, pengene, viljen, media...?

Hva skal til for å få til en tverrmotstandsgruppe som kan gå laus på dritten?

Hvilke lover bryter næringen?

Kan disse lovbruddene anmeldes på høyere hold – internasjonal rettssinstans?

SFTor og andre som har vært giret på dette, kom med innspill på disse spørsmålene, please. Det KAN være noe vi kan ta tak i september, for kontakter har vi så det monner - til sammen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan vente straff for lakserømming

Lakserømminga fra SalMars anlegg på Hitra i vinter er nå ferdig etterforska av politiet. Selskapet kan trolig vente seg straff etter en av de hittil største anmeldte lakserømmmingene i Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg